23948sdkhjf

H&Ms lager minskar inte i rätt takt

| Av Mats Torgander / Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Lagerbantning går trögt enligt undersökning.

H&M måste bli mer aggressivt när det gäller att få ner sitt stora lager samtidigt som, i den bästa av världar, bolaget minskar sitt fokus på att lansera nya varumärken.

Läs också: Morris stämmer H&M

Det skriver Jefferies International i en analys där riktkursen för H&M sänks till 130 kronor (140), vilket Nyhetsbyrån Direkt rapporterat om tidigare på onsdagen.

Jefferies butiksundersökningar ("channel checks") antyder att H&M nått relativt begränsad framgång med att banta sitt varulager. Bolagets försök att sälja ut lagret via outlets kan dock innebära att undersökningarna är något missvisande, resonerar Jefferies. Men om så skulle vara fallet borde en större lagerminskning, än vad undersökningarna ger sken av, ha lett till en press på bruttomarginalen.

Jefferies, som sedan tidigare har rekommendationen behåll på H&M-aktien, har sänkt sin prognos för klädjättens rörelsevinst 2018 med knappt 600 miljoner kronor till 16,6 miljarder. Den nya prognosen reflekterar ett varulager som inte minskats i den takt som tidigare antagits och den stigande amerikanska dollarn. Dessa faktorer har en väsentligt större negativ påverkan än den positiva valutaöversättningseffekten en svag svensk krona innebär, menar Jefferies.

Mer om: H&M


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Minskad omsättning för Björn Borg

Så ska Ikea komma närmare storstadskunderna

Möbeljätten investerar miljarder i fastigheter för att skapa integrerade köpcentrumlägen.

Chiquelle bofäster sig i Norge

Expanderar med tullfria leveranser.

Imaginärt för Carlings

Handeln skuggades under en dag

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut tre gånger i veckan (måndag, onsdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Unik digital satsning när NK julskyltar

Levandegör julskyltningen med AR.

Arkiv

Nu släpps Coops nya app

Krönika
”Framtidssäkra med omnikanal”

Handlarna tror på julen

Packat och klart på 59 sekunder

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Han är ny ledamot i Axel Johnson

Electrolux vd på ny post.

Torkan slår mot julgranarna

Loomis skriver jätteavtal i USA

Hon ska förnya läskjättens image

Nya Sverigechefen Sofie Eliasson Morsink om Coca-Colas framtidsplaner. 


Kläder, hemelektronik och skönhet i topp under Black friday

Så mycket ökar omsättningen jämfört med i fjol, enligt Svensk Handel.

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Här lägger Åhléns ner – efter 59 år

Morris stämmer H&M

Modeföretaget stämmer koncernen för varumärkesintrång, uppger Breakit.

Ytterligare en Ica-butik upphör

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Jula och Thon i stort samarbete

Alibaba slog rekord under "Singles Day"

Butiker måste informera om vem som filmar

”Bollen ligger hos politikerna”

Pricer i affär med stor kanadensisk kedja

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Axfood

Hjälp oss att utveckla Dagens Handel

Logistikpris till Zalando

Julhandeln förväntas slå rekord - igen

Zalando gjorde förlust

På nytt jobb
Ny Nordenchef på Prisjakt

Butikskedjor redo att skriva på

På nytt jobb
Lämnar Twilfit för Securitas

Click & collect på totalt minst 17 marknader 2019

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.173