23948sdkhjf

Rasar mot Postnords oannonserade julprishöjning

| Av redaktionen | Tipsa redaktionen

Nya vd:n för Svensk Digital Handel till attack mot sin gamla arbetsgivare.

Per Ljungberg, vd för intresseorganisationen Svensk Digital Handel sedan den 1 augusti, är starkt kritisk mot sin förra arbetsgivare Postnord, där han var kommunikationschef från 2009 fram till i vintras.

Läs också: De tror sig ha lösningen på postkrisen

– Den bristande framförhållningen och avsaknaden av dialog är anmärkningsvärd, rasar Ljungberg.

Bakgrunden är uppgifterna om att Postnord i dagarna skickat ut information till sina kunder om att företaget i samband med årets julhandel och inför Black Friday har för avsikt att införa ett så kallat kapacitetstillägg för vissa e-handelsrelaterade pakettjänster. Den tillfälliga prishöjningen, som ska gälla från den 15 november till den 31 december, uppges innebära en ökad kostnad med fyra kronor per kolli.

– Att PostNord sätter in extra åtgärder för att klara leveranserna i samband med julhandeln är bra, men vi är starkt kritiska till att informationen om prishöjningen sker utan dialog och bara knappt tre månader före årets julhandel sätter fart på allvar, säger Per Ljungberg. 

I samband med förra årets julhandel levererade Postnord 25 procent fler paket som handlats på nätet till konsumenter i Sverige jämfört med julen 2016. Dagarna efter Black Friday var volymerna 44 procent högre än motsvarande period året innan. Enligt uppgifter hämtade från postnord.se ledde det till att endast 88 procent av Postnords e-handelsrelaterade paket levererades i rätt tid under december 2017.

Läs också: Ny storförlust för Postnord

– Ingen affärsverksamhet kan dimensioneras utifrån extrem högsäsong. Det gäller att hitta balansen mellan ett ”normalläge” och förmågan att hantera extrema toppar i efterfrågan. Ett sådant sätt är prisvariationer mellan säsonger, något som tillämpas i många länder och många branscher, skriver Postnord i utskicket till sina e-handelskunder.

Per Ljungberg är inte imponerad. Han hänvisar till att medlemsföretag i Svensk Digital Handel på tisdagen uppgett att de inte nåtts av utskicken och menar att Postnord haft gott om tid på sig att inleda en dialog.

– PostNord kan knappast ha kommit på först nu i sommar att årets julhandel blir utmanande. Rimligen borde de ha inlett dialogen med e-handelsföretagen om åtgärder för att klara jultrafiken och eventuella prisjusteringar redan tidigt i våras, säger Ljungberg.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Panos säljer sitt livsverk

Badklädesmärket Panos Emporio blir norskt.

Trendbrott: Nätet viktigast för byggkunderna

Årets franchisekedja korad

Här byter Elgiganten läge

Optikkedjan expanderar – fyra nya butiker i vår

Har snart 141 butiker.

Polarn O. Pyret håller RNB uppe

Nyhetsbrev

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Arkiv

Jysk till Irland – ska öppna 15 butiker

Lidl fick betala 250 000 – kan bli mycket dyrare för andra

Modekedjan flyttar kassan ut i butiken

Gina Tricot ska spara 200 miljoner kronor

30 tjänster ska bort på huvudkontoret i Borås och därtill dras timmar ned i butikerna.

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Lindex ägarbolag byter vd

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

Butik 140 för optikkedjan

2

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Nu vill de också handla mat på nätet

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Här expanderar Jysk

Team Sportia-butik i konkurs

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Så sålde Clas Ohlson

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156