23948sdkhjf

Rasar mot Postnords oannonserade julprishöjning

| Av redaktionen | Tipsa redaktionen

Nya vd:n för Svensk Digital Handel till attack mot sin gamla arbetsgivare.

Per Ljungberg, vd för intresseorganisationen Svensk Digital Handel sedan den 1 augusti, är starkt kritisk mot sin förra arbetsgivare Postnord, där han var kommunikationschef från 2009 fram till i vintras.

Läs också: Bygghandeln haltar på nätet

– Den bristande framförhållningen och avsaknaden av dialog är anmärkningsvärd, rasar Ljungberg.

Bakgrunden är uppgifterna om att Postnord i dagarna skickat ut information till sina kunder om att företaget i samband med årets julhandel och inför Black Friday har för avsikt att införa ett så kallat kapacitetstillägg för vissa e-handelsrelaterade pakettjänster. Den tillfälliga prishöjningen, som ska gälla från den 15 november till den 31 december, uppges innebära en ökad kostnad med fyra kronor per kolli.

– Att PostNord sätter in extra åtgärder för att klara leveranserna i samband med julhandeln är bra, men vi är starkt kritiska till att informationen om prishöjningen sker utan dialog och bara knappt tre månader före årets julhandel sätter fart på allvar, säger Per Ljungberg. 

I samband med förra årets julhandel levererade Postnord 25 procent fler paket som handlats på nätet till konsumenter i Sverige jämfört med julen 2016. Dagarna efter Black Friday var volymerna 44 procent högre än motsvarande period året innan. Enligt uppgifter hämtade från postnord.se ledde det till att endast 88 procent av Postnords e-handelsrelaterade paket levererades i rätt tid under december 2017.

Läs också: Black Friday tar av julhandeln

– Ingen affärsverksamhet kan dimensioneras utifrån extrem högsäsong. Det gäller att hitta balansen mellan ett ”normalläge” och förmågan att hantera extrema toppar i efterfrågan. Ett sådant sätt är prisvariationer mellan säsonger, något som tillämpas i många länder och många branscher, skriver Postnord i utskicket till sina e-handelskunder.

Per Ljungberg är inte imponerad. Han hänvisar till att medlemsföretag i Svensk Digital Handel på tisdagen uppgett att de inte nåtts av utskicken och menar att Postnord haft gott om tid på sig att inleda en dialog.

– PostNord kan knappast ha kommit på först nu i sommar att årets julhandel blir utmanande. Rimligen borde de ha inlett dialogen med e-handelsföretagen om åtgärder för att klara jultrafiken och eventuella prisjusteringar redan tidigt i våras, säger Ljungberg.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Minskad omsättning för Björn Borg

Så ska Ikea komma närmare storstadskunderna

Möbeljätten investerar miljarder i fastigheter för att skapa integrerade köpcentrumlägen.

Chiquelle bofäster sig i Norge

Expanderar med tullfria leveranser.

Imaginärt för Carlings

Krönika
”Framtidssäkra med omnikanal”

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut tre gånger i veckan (måndag, onsdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Handeln skuggades under en dag

Arkiv

Nu släpps Coops nya app

Unik digital satsning när NK julskyltar

Levandegör julskyltningen med AR.

Packat och klart på 59 sekunder

Handlarna tror på julen

Han är ny ledamot i Axel Johnson

Electrolux vd på ny post.

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Torkan slår mot julgranarna

Loomis skriver jätteavtal i USA

Hon ska förnya läskjättens image

Nya Sverigechefen Sofie Eliasson Morsink om Coca-Colas framtidsplaner. 


Kläder, hemelektronik och skönhet i topp under Black friday

Så mycket ökar omsättningen jämfört med i fjol, enligt Svensk Handel.

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Här lägger Åhléns ner – efter 59 år

Ytterligare en Ica-butik upphör

Morris stämmer H&M

Modeföretaget stämmer koncernen för varumärkesintrång, uppger Breakit.

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Jula och Thon i stort samarbete

Alibaba slog rekord under "Singles Day"

Butiker måste informera om vem som filmar

”Bollen ligger hos politikerna”

Pricer i affär med stor kanadensisk kedja

Hjälp oss att utveckla Dagens Handel

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Axfood

Logistikpris till Zalando

Julhandeln förväntas slå rekord - igen

Zalando gjorde förlust

På nytt jobb
Ny Nordenchef på Prisjakt

Butikskedjor redo att skriva på

På nytt jobb
Lämnar Twilfit för Securitas

Click & collect på totalt minst 17 marknader 2019

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.174