23948sdkhjf

Reklamboom under Q2

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Trots att butiksförsäljningen haltade under årets andra kvartal ökade investeringarna i tv- och utomhusreklam starkt under samma period.

Tv-reklamen ökade med 13 procent jämfört med samma period 2017. Det är den bästa tillväxten sedan 2009 då återhämtningen efter finanskrisen började märkas, rapporterar IRM, Institutet för reklam och mediestatistik.

Förutom tv, som lyftes av stora sportevenemang, gick även annonseringen i radio, på bio samt utomhus starkt under andra kvartalet.

Desto sämre gick det för displayannonseringen på internet och mobila applikationer som minskade med fyra procent. Enligt IRM är det en följd av den nya datalagringslagen GDPR, skriver TT.

Mer om: GDPR | IRM
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Apotea över 2 miljarder

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Extra: Coop öppnar 18 butiker

Coop släpper bomb. Här öppnar 18 butiker under 2019.

Cristina Stenbeck lämnar Kinneviks styrelse i vår

Ställer inte upp för omval till Kinneviks styrelse vid årsstämman.

Ny sängspecialist i Malmö

Nedläggningstrend i Icas posthantering?

Nyhetsbrev

Plantagen öppnar nya Helsingborgslagret

Arkiv

Detaljhandelskoncern köper delar av BR

Nettos ägare köper BR:s lager och rättigheterna till varumärket i Danmark.

Lager 157 går internationellt

Väljer grannland för första etableringen utanför Sverige.

Ökade online - slog rekord

Första kullen tullspecialister går ut

Systembolaget varnar vinleverantör

Axfood backar efter matbluffen

Så summerar Mio 2018

Nu säljs lagret ut

Hon blir ny vd för KF

"Ett spännande och utmanande uppdrag."

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

2

Årets matbluff – här är finalisterna

Palmolja i det svenska margarinet och äppelbas i grönsaksjuicen. 120 nomineringar har blivit fem finalister: ”Här har man verkligen lurat kunderna”.

Biltema i stor logistiksatsning

120 000 kvadratmeter extra lageryta och satsning på logistiken ska klara kraftig expansion.

H&M tappar expansionschef - går till köpcentrumaktör

Så sålde Clas Ohlson

Jysk väljer Malmöcentrum

På nytt jobb
Hon blir vd för Blocket

Hämtar vd från Tele 2.

Öppnar i Östersund

Butiken blir sportkedjans 15:e och till att börja med är det en tillfällig yta om 1 000 kvadratmeter.

Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Han lämnar Qliro

Ny finanschef på Scandi Standard

Här öppnar H&M

Här stänger Hemtex efter 20 år

Från byggbranschen till möbelkedja

Digitala butiker ska utmana Amazon

Han lämnar Lindex

Klartecken för kompetenslyft

Ännu ingen ny ägare till modekedja

Här levereras maten direkt in i bilen

På nytt jobb
Ny vd på Circle K

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.169