23948sdkhjf

Reklamboom under Q2

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Trots att butiksförsäljningen haltade under årets andra kvartal ökade investeringarna i tv- och utomhusreklam starkt under samma period.

Tv-reklamen ökade med 13 procent jämfört med samma period 2017. Det är den bästa tillväxten sedan 2009 då återhämtningen efter finanskrisen började märkas, rapporterar IRM, Institutet för reklam och mediestatistik.

Förutom tv, som lyftes av stora sportevenemang, gick även annonseringen i radio, på bio samt utomhus starkt under andra kvartalet.

Desto sämre gick det för displayannonseringen på internet och mobila applikationer som minskade med fyra procent. Enligt IRM är det en följd av den nya datalagringslagen GDPR, skriver TT.

Mer om: GDPR | IRM


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Minskad omsättning för Björn Borg

Så ska Ikea komma närmare storstadskunderna

Möbeljätten investerar miljarder i fastigheter för att skapa integrerade köpcentrumlägen.

Chiquelle bofäster sig i Norge

Expanderar med tullfria leveranser.

Imaginärt för Carlings

Handeln skuggades under en dag

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut tre gånger i veckan (måndag, onsdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Unik digital satsning när NK julskyltar

Levandegör julskyltningen med AR.

Arkiv

Nu släpps Coops nya app

Krönika
”Framtidssäkra med omnikanal”

Handlarna tror på julen

Packat och klart på 59 sekunder

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Han är ny ledamot i Axel Johnson

Electrolux vd på ny post.

Torkan slår mot julgranarna

Loomis skriver jätteavtal i USA

Hon ska förnya läskjättens image

Nya Sverigechefen Sofie Eliasson Morsink om Coca-Colas framtidsplaner. 


Kläder, hemelektronik och skönhet i topp under Black friday

Så mycket ökar omsättningen jämfört med i fjol, enligt Svensk Handel.

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Här lägger Åhléns ner – efter 59 år

Morris stämmer H&M

Modeföretaget stämmer koncernen för varumärkesintrång, uppger Breakit.

Ytterligare en Ica-butik upphör

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Jula och Thon i stort samarbete

Alibaba slog rekord under "Singles Day"

Butiker måste informera om vem som filmar

”Bollen ligger hos politikerna”

Pricer i affär med stor kanadensisk kedja

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Axfood

Hjälp oss att utveckla Dagens Handel

Logistikpris till Zalando

Julhandeln förväntas slå rekord - igen

Zalando gjorde förlust

På nytt jobb
Ny Nordenchef på Prisjakt

Butikskedjor redo att skriva på

På nytt jobb
Lämnar Twilfit för Securitas

Click & collect på totalt minst 17 marknader 2019

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.153