23948sdkhjf

Reklamboom under Q2

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Trots att butiksförsäljningen haltade under årets andra kvartal ökade investeringarna i tv- och utomhusreklam starkt under samma period.

Tv-reklamen ökade med 13 procent jämfört med samma period 2017. Det är den bästa tillväxten sedan 2009 då återhämtningen efter finanskrisen började märkas, rapporterar IRM, Institutet för reklam och mediestatistik.

Förutom tv, som lyftes av stora sportevenemang, gick även annonseringen i radio, på bio samt utomhus starkt under andra kvartalet.

Desto sämre gick det för displayannonseringen på internet och mobila applikationer som minskade med fyra procent. Enligt IRM är det en följd av den nya datalagringslagen GDPR, skriver TT.

Mer om: GDPR | IRM
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

Paradiset med ny majoritetsägare

Altor in som storägare i XXL

På nytt jobb
Trädgårdskedja får ny koncernchef

Går från gym till växter.

Nygammal ägare driver JC vidare

Klart: Camilla Malmströms med ny ägare

Nyhetsbrev

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Arkiv

XL-Bygg förvärvar Spillersboda Byggmarknad

Sportamore fick bråttom – öppnar en månad tidigare än planerat

Nya dystra siffror: Så många jobb kan försvinna

XL Bygg får ny huvudägare

Mestergruppen AS förvärvar majoriteten.

På nytt jobb
Ska vässa Lindex kundupplevelse

Kliver in i en ny roll som creative director och har en bakgrund hos Monki och Björn Borg och är medgrundare till märket John Sterner.

Citybutik för Søstrene Grene

Danska detaljhandelskedjan öppnar tredje butiken i Stockholm.

Lågprisaktören till expansiv handelsplats – öppnar 2020

På nytt jobb
Gina Tricots vd lämnar

Återvänder till Tretorn där han kliver på som ny vd och delägare.

Klartecken för Coops köp av Netto

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Optimismen spirar i e-handeln medan självförtroendet sviktar inom sällanköpsvaruhandeln

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Så sålde H&M: ”Omställningsarbetet går i rätt riktning”

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Norskt nytänk – nattöppet utan personal

Stockmann säger upp 150

Rekordår för Mio – ökar trafiken både till butik och e-handel

Citycon säljer två köpcentrum

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Löfbergs intar Lobbyn

På nytt jobb
Han blir ny vd för Woody-kedjan

Kontanterna fortsatt ohotade

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Oförändrat hos Clas Ohlson

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Matsmart

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Smart e-handelsförpackning fick World Star

På nytt jobb
Han är Orklas nya koncernchef

På nytt jobb
Han ska styra media på Max

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.138