23948sdkhjf

Coca-Cola i miljardaffär – köper 4 000 caféer

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Läskjätten köper cafékedjan Costa Coffee för 46 miljarder för att få tillgång till segmentet heta drycker.

Coca-Cola köper cafékedjan Costa Coffee från brittiska Whitbread för 3,9 miljarder pund (motsvarande cirka 46 miljarder kronor). Kedjan har i dag nära 4 000 caféer i 32 länder, och 8 000 automater i åtta länder.

Köpet ger enligt Coca-Cola en global plattform, där läskjättens system ska bädda för ytterligare tillväxt runt om i världen.

– Heta drycker är ett av de få segment av det totala dryckeslandskapet där Coca-Cola inte har ett globalt varumärke. Costa ger oss tillgång till den här marknaden med en stark kaffe-plattform, säger Coca-Colas vd James Quincey i ett pressmeddelande.

Läs också: Hon ska förnya läskjättens image

Enligt Whitbreads vd Alison Brittain är det först under de senaste åren man märkt av intresse från företag som Coca-Cola, efter att man fokuserat mycket internationellt. Det är något hon tror kommer att fortsätta utvecklas efter försäljningen.

Läs också: Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

– Du skulle kunna se Costa överallt: i varuautomater, hotell, restauranger, pubar, caféer – på alla ställen där du ser Coke i dag, säger hon till BBC Radio 4.

Whitbread kommer nu att söka aktieägarnas godkännande för affären, vilken beräknas ske i mitten av oktober. Ett slutligt genomförande förväntas till någon gång under första halvåret nästa år.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Minskad omsättning för Björn Borg

Imaginärt för Carlings

Så ska Ikea komma närmare storstadskunderna

Möbeljätten investerar miljarder i fastigheter för att skapa integrerade köpcentrumlägen.

Chiquelle bofäster sig i Norge

Expanderar med tullfria leveranser.

Handeln skuggades under en dag

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut tre gånger i veckan (måndag, onsdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Krönika
”Framtidssäkra med omnikanal”

Arkiv

Nu släpps Coops nya app

Unik digital satsning när NK julskyltar

Levandegör julskyltningen med AR.

Packat och klart på 59 sekunder

Handlarna tror på julen

Han är ny ledamot i Axel Johnson

Electrolux vd på ny post.

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Torkan slår mot julgranarna

Loomis skriver jätteavtal i USA

Hon ska förnya läskjättens image

Nya Sverigechefen Sofie Eliasson Morsink om Coca-Colas framtidsplaner. 


Kläder, hemelektronik och skönhet i topp under Black friday

Så mycket ökar omsättningen jämfört med i fjol, enligt Svensk Handel.

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Här lägger Åhléns ner – efter 59 år

Morris stämmer H&M

Modeföretaget stämmer koncernen för varumärkesintrång, uppger Breakit.

Ytterligare en Ica-butik upphör

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Jula och Thon i stort samarbete

Alibaba slog rekord under "Singles Day"

Butiker måste informera om vem som filmar

”Bollen ligger hos politikerna”

Pricer i affär med stor kanadensisk kedja

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Axfood

Hjälp oss att utveckla Dagens Handel

Logistikpris till Zalando

Julhandeln förväntas slå rekord - igen

Zalando gjorde förlust

På nytt jobb
Ny Nordenchef på Prisjakt

Butikskedjor redo att skriva på

På nytt jobb
Lämnar Twilfit för Securitas

Click & collect på totalt minst 17 marknader 2019

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.181