23948sdkhjf

Coca-Cola i miljardaffär – köper 4 000 caféer

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Läskjätten köper cafékedjan Costa Coffee för 46 miljarder för att få tillgång till segmentet heta drycker.

Coca-Cola köper cafékedjan Costa Coffee från brittiska Whitbread för 3,9 miljarder pund (motsvarande cirka 46 miljarder kronor). Kedjan har i dag nära 4 000 caféer i 32 länder, och 8 000 automater i åtta länder.

Köpet ger enligt Coca-Cola en global plattform, där läskjättens system ska bädda för ytterligare tillväxt runt om i världen.

– Heta drycker är ett av de få segment av det totala dryckeslandskapet där Coca-Cola inte har ett globalt varumärke. Costa ger oss tillgång till den här marknaden med en stark kaffe-plattform, säger Coca-Colas vd James Quincey i ett pressmeddelande.

Läs också: Hon ska förnya läskjättens image

Enligt Whitbreads vd Alison Brittain är det först under de senaste åren man märkt av intresse från företag som Coca-Cola, efter att man fokuserat mycket internationellt. Det är något hon tror kommer att fortsätta utvecklas efter försäljningen.

Läs också: Samarbete mellan akademi och praktik uppmärksammas

– Du skulle kunna se Costa överallt: i varuautomater, hotell, restauranger, pubar, caféer – på alla ställen där du ser Coke i dag, säger hon till BBC Radio 4.

Whitbread kommer nu att söka aktieägarnas godkännande för affären, vilken beräknas ske i mitten av oktober. Ett slutligt genomförande förväntas till någon gång under första halvåret nästa år.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Lindex ägarbolag byter vd

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Nyhetsbrev

Butik 140 för optikkedjan

Arkiv
1

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Nu vill de också handla mat på nätet

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Nu drar elektronikkedjan upp tempot digitalt

Ikea i pionjärsatsning på biobränsle till havs 

Här expanderar Jysk

Ännu en butik stänger – här breder butiksdöden ut sig

Lågprisjättens e-handel lanserad

På nytt jobb
Vd-skifte hos Apoteksgruppen

Hon kliver in som vd efter en snabb karriär hos Apotekskedjan.

Japansk detaljhandelskedja till Sverige

Usupso med över 1 000 butiker världen över har öppnat i Triangeln.

TEKNIK
Googlesökningar blir erbjudanden i butikens skärmar

Digital skärmteknik ersätter de traditionella skyltarna.

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Coop-chef anklagas för trakasserier av 20 kvinnor – en försökte ta livet av sig

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Team Sportia-butik i konkurs

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Så sålde Clas Ohlson

Ikeas testkoncept läggs ned

Twilfit till Åhléns

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.174