23948sdkhjf

Produktbilderna viktigast på nätet

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Forskare: Produktbildernas betydelse går inte att överskatta.

Hur konsumenterna reagerar på visuell marknadsföring i butik är både väl genomforskat och känt genom omfattande praktik.

Läs också: Där vill kunderna ha sina hämtskåp

Det finns än så länge betydligt mindre forskning kring hur det visuella fungerar i e-handeln.

– De studier som finns visar att det finns både olikheter och likheter, säger Hanna Berg, forskare på Handelshögskolan i Stockholm.

Vid en forskarfrukost i Stockholm, arrangerad av Retail House och Handelsrådet, berättade hon om sin forskning om hur konsumenter reagerar på visuella signaler när de handlar online.

Med början i sin avhandling från 2015 där hon diskuterade effekterna av huvudlösa modeller i modehandelns e-butiker har hon bland annat medverkat i ett projekt som förra året släppte rapporten ”Att synas på nätet – Konsumentreaktioner på visuell butiksmarknadsföring i digitala och fysiska butiker”.

Läs också: ”Förr fick man gå på riktiga utbildningar”

– Jag har forskat på organisation och förpackningsbilder i webbutiker och förpackningsdesign för nätet, berättade hon.

När det gäller onlinehandel och webbutiker tryckte hon, med hänvisning till den amerikanska forskaren Barbara Kahn, på vikten av ”processing fluency”. Det måste vara och kännas lätt att ta in och bearbeta innehållet i en webbutik.

Liksom i butik är horisontella displayer lättare för konsumenten att visuellt bearbeta. Så länge man ska ha flera varor. Är det typiska köpet en enstaka produkt i kategorin funger vertikala displayer bättre.

Hanna Borgs forskning spänner över både detaljhandel och dagligvaruhandel. En av de viktigaste slutsatserna hon dragit är att produktbildernas betydelse inte går att överskatta.

Läs också: ABS Wheels öppnar upp för franchise

– Det är här vi har hamnat, produktbilderna är så viktiga, säger hon.

Men trots det är det svårt för konsumenterna att utvärdera produkterna genom att bara studera bilder på nätet. Många produktegenskaper ”går inte genom skärmen”.

I dagligvaruhandeln är förpackningsstorlekar en ovanligt svår nöt att knäcka. Flaskor och burkar i olika storlekar ser förvillande lika ut, och konsumenternas ovana eller ovilja vid att läsa text i webbutiker är väl cementerad. Det finns också förväntningar på ”familiar size”.

– Det tar inte bara längre tid på nätet att hitta rätt förpackningsstorlek, det blir ofta fel också, konstaterar Hanna Berg.

Läs också: Lämnar Handelsrådet för universitet

Frågan är vad man ska göra för att markera förpackningsstorlekar i webbutikerna.

– Man provar med lite mindre eller större bilder, men har inte kommit fram till något riktigt bra.

Andra slutsatser hon kommit fram till i sin forskning är att presentationsordningen för produkter spelar roll även på nätet. Det finns en digital motsvarighet till butikernas kundvarv.

Finns det flera bilder på en produkt varierar konsumenternas utvärdering av varan av vilken bild som visas först.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Systembolaget till ny stadskärna

XL-Bygg och Bolist går ihop – blir störst

Life tar över konkursad konkurrents butiker – siktar på att öppna inom ett par veckor

Detaljhandelskedjan tar över knappt hälften av Holland & Barretts butiker.

Nya riktlinjer för hur handeln ska minska smittspridningen

XXL tar in kapital

Ikea ställer om viss produktion för att parera försäljnings- och ordernedgång

Nyhetsbrev

Uppmaning: Nyttja hyresstödet så snabbt som möjligt

Svensk Handel, Visita och Fastighetsägarna uppmanar alla medlemmar att agera och inte avvakta i väntan på detaljerna.

Arkiv

Stark mars för Electra – elektronikförsäljningen ökar mest

Jula gasar på:"Vi siktar högre"

Teknikmagasinet önskar permittera även i svenska butiker

Konkurserna minskar – dramatisk ökning av rekonstruktioner

Ska inspirera med tvådagarskoncept

Bianchi Café & Cycles i konkurs

Nu har modehandlarens nya vd tillträtt

Akademibokhandeln korttidspermitterar och stänger butik

Walmart tar tempen på sina anställda

Bubbleroom varslar efter stort försäljningsras

På nytt jobb
Cervera värvar från Apotek Hjärtat

Ska hjälpa kedjan öka tempot i e-handeln.

Zalando vinstvarnar

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Bergendahls

Fritt hem från Stockholmscentrum

AMF Fastigheters giv för att stötta de fysiska butikerna i centrumen.

Bilhall blir trädgårdsbutik

ÖoB justerar öppettider – gör som dagligvaruhandeln

Stora kedjor vägrar betala tyska hyror

1

Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Daymaker i konkurs

På nytt jobb
Hon tar över som vd för Ecster

Fraktens Klarna tar in nytt kapital – ska växa till nya marknader

"Fastighetsägarna kan inte agera domare"

Berlins i konkurs

Primark vägrar betala lockdown-hyra

Så ska Lager 157 parera coronakrisen

Netonnet drar upp leveranstempot

Byggmax nyöppnar – sex nya butiker i vår och sommar

Jysk byter läge i handelsområdet

UC: För tidigt att sia om konkursläget i detaljhandeln

Se alla Företagens egna nyheter

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Sänd till en kollega

0.188