Produktbilderna viktigast på nätet

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Forskare: Produktbildernas betydelse går inte att överskatta.

Hur konsumenterna reagerar på visuell marknadsföring i butik är både väl genomforskat och känt genom omfattande praktik.

Läs också: Itab vinstvarnar

Det finns än så länge betydligt mindre forskning kring hur det visuella fungerar i e-handeln.

– De studier som finns visar att det finns både olikheter och likheter, säger Hanna Berg, forskare på Handelshögskolan i Stockholm.

Vid en forskarfrukost i Stockholm, arrangerad av Retail House och Handelsrådet, berättade hon om sin forskning om hur konsumenter reagerar på visuella signaler när de handlar online.

Med början i sin avhandling från 2015 där hon diskuterade effekterna av huvudlösa modeller i modehandelns e-butiker har hon bland annat medverkat i ett projekt som förra året släppte rapporten ”Att synas på nätet – Konsumentreaktioner på visuell butiksmarknadsföring i digitala och fysiska butiker”.

Läs också: Mathem växer med Clas Ohlson

– Jag har forskat på organisation och förpackningsbilder i webbutiker och förpackningsdesign för nätet, berättade hon.

När det gäller onlinehandel och webbutiker tryckte hon, med hänvisning till den amerikanska forskaren Barbara Kahn, på vikten av ”processing fluency”. Det måste vara och kännas lätt att ta in och bearbeta innehållet i en webbutik.

Liksom i butik är horisontella displayer lättare för konsumenten att visuellt bearbeta. Så länge man ska ha flera varor. Är det typiska köpet en enstaka produkt i kategorin funger vertikala displayer bättre.

Hanna Borgs forskning spänner över både detaljhandel och dagligvaruhandel. En av de viktigaste slutsatserna hon dragit är att produktbildernas betydelse inte går att överskatta.

Läs också: Matsmart växer: ”Fördubblas”

– Det är här vi har hamnat, produktbilderna är så viktiga, säger hon.

Men trots det är det svårt för konsumenterna att utvärdera produkterna genom att bara studera bilder på nätet. Många produktegenskaper ”går inte genom skärmen”.

I dagligvaruhandeln är förpackningsstorlekar en ovanligt svår nöt att knäcka. Flaskor och burkar i olika storlekar ser förvillande lika ut, och konsumenternas ovana eller ovilja vid att läsa text i webbutiker är väl cementerad. Det finns också förväntningar på ”familiar size”.

– Det tar inte bara längre tid på nätet att hitta rätt förpackningsstorlek, det blir ofta fel också, konstaterar Hanna Berg.

Läs också: Ica bekräftar: Här planeras nästa darkstore

Frågan är vad man ska göra för att markera förpackningsstorlekar i webbutikerna.

– Man provar med lite mindre eller större bilder, men har inte kommit fram till något riktigt bra.

Andra slutsatser hon kommit fram till i sin forskning är att presentationsordningen för produkter spelar roll även på nätet. Det finns en digital motsvarighet till butikernas kundvarv.

Finns det flera bilder på en produkt varierar konsumenternas utvärdering av varan av vilken bild som visas först.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Willys lanserar nytt butikskoncept

Axfoods draglok Willys presenterar ett nytt butikskoncept. På sikt ska alla butiker ställas om. ”Många månaders slit ligger bakom.”

Glada dagar för stadskärnorna

Långa köer kostar 16,4 miljarder

Itab vinstvarnar

På nytt jobb
Hon ska ta Himla till nya höjder

Textilföretaget rekryterar vd från Axstores.

"Terroristerna ska veta att det tar stopp"

Är kritisk till viljan att dölja hindren.

Nyhetsbrev

E-handelsförpackning för lyxprodukter

Arkiv

H&M testar självbetalningskassor

Bygghandeln ökade – trots varm sommar

Läkarförbundet rasar över Icas miljonaffär: ”Farligt för samhället”

Läkareförbundet rasar över Apotek Hjärtats 335 miljoners-affär med nätläkartjänsten Min Doktor. ”Jag är faktiskt väldigt oroad över utvecklingen”, säger Elin Karlsson, kirurg och ordförande till Fri Köpenskap.

Säkerhet
Vill skydda svenska stadskärnor med konst

"På lång sikt behöver vi få in det här på ett naturligt sätt i stadsmiljön."

Näthandeln ger rekord i obetalda räkningar

Träningskläder i stället för droger

Dagens Handel har besökt – gallerian som föddes efter 9/11

New York-gallerian får finansdistriktet att bubbla av liv efter arbetstid.

Kedja testar nytt entrégrepp – "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2018

När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Polismästarens utspel: ”Ica-handlarna är rikast – och vill ha poliser överallt”

"Många kämpar hårt med att få det att gå runt", kontrade Livsmedelshandlarnas vd Pär Bygdeson.

Krönika
Modern säkerhet kan bidra till vinsten

"Den digitala utvecklingen med smarta kameror och RFID-teknik i spetsen kan både skydda handeln och bidra till vinst", skriver Hans Molin, vd på IT-säkerhetsbolaget Secits, i en gästkrönika.

Rekordår för Beijer Byggmaterial

Tillväxten har varit bättre än marknaden 15 månader i rad.

Ica lanserar designerkasse

Sportkedja vill etablera fler butiker i Sverige

På nytt jobb
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Clas Ohlson inviger ny Lab Store – snart i Sverige

Clas Ohlson invigde i tisdags sin andra Lab Store i Helsingfors, Finland. Snart kommer butikskonceptet till Sverige.

Verifone världsledande på betallösningar

Globalt företag som följer och driver betalningsutvecklingen på lokal nivå.

Säkerhet
Fortsätter bevaka största fraktflygplatsen

Vändning för H&M

1

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

Toppchefen på Ica berättar om könsbytet

Ny styrelseledamot i Stadium

Walmart bygger enorm varuautomat

På nytt jobb
Ny vd på Cdon

Varsel på Ellos – ska spara 100 miljoner

Alliansen bjuder in Socialdemokraterna: ”En stark regering är bra för handeln”

Kemilkalieskatten - ”en pyrrhusseger”

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.202