23948sdkhjf

Ica-handlaren: ”Därför röstade jag på Demokraterna”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Valet i Göteborg blev historiskt då det nya partiet Demokraterna blev näst största parti. ”Det är allvarligt, jag räknar med 5-6 år av avspärrningar utanför butiken.”

Många handlare i Göteborgs stadskärna är fly förbannade över kommunens ombyggnationer i City. Höjda parkeringsavgifter, trängselskatter och kommunala ombyggnationer har allvarligt påverkat försäljningssiffrorna i detaljhandeln då färre bilkunder väljer att åka in och handla i centrum. Fristående handlare menar att de är på gränsen till konkurs och många har i protest brutit sig ut och bildat en egen organisation kallad ”Cityhandlarna”.

Läs också: Nytt uppdrag för Kenneth Bengtsson

Johan Fristedt som driver Ica Supermarket Rosenlund innanför vallgraven känner mycket väl till problemen och missnöjet även om hans egen butik troligen inte kommer att drabbas i samma utsträckning.

Jag riktar mig mot de bostadsnära kunderna och de kommer ändå, men missnöjet hos andra i området som drabbas mer är mycket stort eftersom det kommer att bli ännu svårare att ta sig till centrum, säger han till Fri Köpenskap.

Ett stort recept på missnöjet kom under valnatten i söndags – då det bara ett år gamla partiet ”Demokraterna” som gått till val på att stoppa bygget av Västlänken blev näst största parti med 17,2 procent av rösterna. En som röstade på partiet var Peter Rundqvist, handlare på Ica Kvantum Focus intill Liseberg.

Som göteborgare så kan jag skriva under på att hanteringen av den här frågan inte varit bra. Kommunen har inte lyssnat på befolkningen och informationen har varit dålig. Det har skapat en infekterad stämning i staden, säger han till Fri Köpenskap.

Läs också: Personalen får ledigt på julafton: ”Det känns bra i handlarhjärtat”

Inte minst, menar han, körde kommunen över befolkningen i frågan rörande trängselskatten som skulle finansiera tunneln i en folkomröstning efter valet 2014. Kommunen lät skatten ligga kvar trots att nej-sidan fick överhängande majoritet med 57 procent.

Jag tror inte att man i sin vildaste fantasi trodde att man skulle få ett nej i den frågan, säger Peter Rundqvist.

Trängselskatten blev ett stort ekonomiskt tapp för butiken då omsättningen minskade med omkring tio procent.

Det var naturligtvis tufft och det tog 3-4 år innan vi tack vare befolkningsökningen tagit tillbaka försäljningen, säger han.

Läs också: Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Nu väntas nästa smäll. Den nya tunneln är tänkt att ha tre stationer och en ligger precis utanför butiken.

Som jag förstår det kommer avspärrningarna att börja sommaren 2020 och hålla på tills dess att tunneln är klar 2026. I kombination med trängselskatt och höjda parkeringsavgifter så blir det en kraftig smäll mot våra bilkunder, säger Peter Rundqvist.

Exakt hur allvarlig den blir är svårt att avgöra.

Det är nästan det som oroar mig mest. När trängselskatterna tillkom och parkeringsavgifterna höjdes kunde jag åtminstone bilda mig en uppfattning om vad det skulle kosta genom att jämföra med med kollegor i Stockholm. Nu står man helt ensam.

Mer om: arbete | bygg | Ica
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Årets matbluff – här är finalisterna

Palmolja i det svenska smöret och äppelbas i grönsaksjuicen. 120 nomineringar har blivit fem finalister: ”Här har man verkligen lurat kunderna”.

Här lägger Ica Supermarket ned

Hon blir ny vd för KF

"Ett spännande och utmanande uppdrag."

Nu säljs lagret ut

Så summerar Mio 2018

Biltema i stor logistiksatsning

120 000 kvadratmeter extra lageryta och satsning på logistiken ska klara kraftig expansion.

Nyhetsbrev

Nettos ägare vill köpa BR

Avbröt utförsäljningen – nu pågår förhandlingar.

Arkiv

Konkursad kedja stänger butik

Axfood backar efter matbluffen

På nytt jobb
Hon blir vd för Blocket

Hämtar vd från Tele 2.

H&M tappar expansionschef - går till köpcentrumaktör

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Så sålde Clas Ohlson

Jysk väljer Malmöcentrum

Öppnar i Östersund

Butiken blir sportkedjans 15:e och till att börja med är det en tillfällig yta om 1 000 kvadratmeter.

Hööks i nya händer

Jula förvärvar hästsportkedjan.

Kortare lokalkontrakt när inbromsning i konjunktur och ökad e-handel väntar

Så ska Lyko få till ett omnikanalerbjudande

Han ska leda modeföretag

Ägarna rekryterar vd till Whyred och Hope från Axel Johnson, uppger Habit.

Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Han lämnar Qliro

Han är DHL Express nya vd

Efterträdaren till Ted Söderholm är klar.

Best of Brands i konkurs

Rekonstruktionen kunde inte rädda modekedjan.Bolaget har nu försatts i konkurs.

Här stänger Hemtex efter 20 år

Här öppnar H&M

Ny finanschef på Scandi Standard

Från byggbranschen till möbelkedja

Digitala butiker ska utmana Amazon

Han lämnar Lindex

Klartecken för kompetenslyft

Ännu ingen ny ägare till modekedja

Här levereras maten direkt in i bilen

På nytt jobb
Ny vd på Circle K

Nytt uppdrag för Kenneth Bengtsson

Ny marknadsdirektör hos Reitan

Amazon har det kämpigt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.145