23948sdkhjf

4 av 10 e-handelsköp via mobilen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

E-handeln fortsätter öka – livsmedel och möbler växer starkt.

I E-barometern, en rapport som tas fram av Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, slås det fast att e-handeln växte med 14 procent under årets andra kvartal. Det är en något lägre tillväxt än under årets första kvartal men en fortsättning på en långtgående trend av ständig ökning.

Läs också: Convenience växer i betydelse

Mest ökade livsmedelsförsäljningen som ökade med hela 28 procent under kvartalet, även om det fortfarande är från relativt små sifffror. Totalt uppgår hela näthandeln till 1,9 procent av den totala handeln.

– Branschen har varit långsam i starten men nu har de stora kedjorna börjat våga satsa, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord Sverige till Dagens Handel.

Förutom livsmedel är skönhetsprodukter den kategori som ökat mest och näst efter kläder är det den kategori som flest konsumenter handlar online, hela 31 procent uppger att de handlar skönhetsprodukter på nätet. Detta tros bero på att skönhetsprodukter dels är standardiserade och små och därför lätta att leverera. Påfyllning av produkter är extra tacksamma då dess medför mindre risk för konsumenterna.

Även möbler och sport är två områden som ökat kraftigt under kvartalet.

Läs också: Story och gränslöshet bygger framtidens handel

– När det gäller möbler har kunderna tidigare dragit sig för att köpa större möbler på nätet då de gärna velat prova i butik först. Men nu har allt fler börjat vänja sig vid att vad de ser online även är vad de får. Sedan är det även så att de stora kedjorna, här liksom i dagligvarubranschen, vågat sig på större satsningar, säger Carin Blom.

I E-barometern går det även att utläsa att mobiltelefonerna spelar en allt större roll för konsumenterna, i snitt görs 4 av 10 e-handelsköp på mobilen.

– Mobilförsäljningen följer samma mönster som resten av branschen fastän något mindre när det gäller möbler och andra stora dyra inköp, då vill folk gärna göra lite mer research och sitter då gärna vid en dator, säger Carin Blom.

Utlandshandeln har varit fortsatt stor men Postnords hanteringsavgifter som infördes den 1 mars har fått väntad effekt och saktat ner handeln från Kina. Både Storbritannien och Tyskland gick om Kina i direkt jämförelse mellan andra kvartalet 2017 och motsvarande kvartal i år. Förändringen kan dock vara högst temporär då PostNord är i processen att förhandla med e-handelsplattformar som säljer från Kina om en mer automatiserad inbetalningslösning.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lanserar nätbokhandel: "Vi kan erbjuda lägre pris än våra konkurrenter"

Ska ta upp kampen med stora aktörer i branschen.

Järnia Outlet läggs ned – butiker på åtta orter berörs

DEBATT
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

Ahlsell bygger ut i Göteborg

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Nyhetsbrev

Optimerad kundupplevelse gav effekt — onlineaffären växer för Interflora

Arkiv

Hon går till RO

Köpcentrumjättens kundklubb når över 1 miljon medlemmar

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Cykelkraft i nya händer

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Säljer i MQ

Lyko till Femman

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Loomis köper Nokas värdehantering

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Rekordlåg framtidstro i handeln

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Oklart kring leksaksbutik på NK

Strategierna som ska stärka Cervera

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.125