23948sdkhjf

4 av 10 e-handelsköp via mobilen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

E-handeln fortsätter öka – livsmedel och möbler växer starkt.

I E-barometern, en rapport som tas fram av Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, slås det fast att e-handeln växte med 14 procent under årets andra kvartal. Det är en något lägre tillväxt än under årets första kvartal men en fortsättning på en långtgående trend av ständig ökning.

Läs också: Minskad e-handel, men fortfarande bra fart

Mest ökade livsmedelsförsäljningen som ökade med hela 28 procent under kvartalet, även om det fortfarande är från relativt små sifffror. Totalt uppgår hela näthandeln till 1,9 procent av den totala handeln.

– Branschen har varit långsam i starten men nu har de stora kedjorna börjat våga satsa, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord Sverige till Dagens Handel.

Förutom livsmedel är skönhetsprodukter den kategori som ökat mest och näst efter kläder är det den kategori som flest konsumenter handlar online, hela 31 procent uppger att de handlar skönhetsprodukter på nätet. Detta tros bero på att skönhetsprodukter dels är standardiserade och små och därför lätta att leverera. Påfyllning av produkter är extra tacksamma då dess medför mindre risk för konsumenterna.

Även möbler och sport är två områden som ökat kraftigt under kvartalet.

Läs också: Så kan handeln hantera bjässen Amazon

– När det gäller möbler har kunderna tidigare dragit sig för att köpa större möbler på nätet då de gärna velat prova i butik först. Men nu har allt fler börjat vänja sig vid att vad de ser online även är vad de får. Sedan är det även så att de stora kedjorna, här liksom i dagligvarubranschen, vågat sig på större satsningar, säger Carin Blom.

I E-barometern går det även att utläsa att mobiltelefonerna spelar en allt större roll för konsumenterna, i snitt görs 4 av 10 e-handelsköp på mobilen.

– Mobilförsäljningen följer samma mönster som resten av branschen fastän något mindre när det gäller möbler och andra stora dyra inköp, då vill folk gärna göra lite mer research och sitter då gärna vid en dator, säger Carin Blom.

Utlandshandeln har varit fortsatt stor men Postnords hanteringsavgifter som infördes den 1 mars har fått väntad effekt och saktat ner handeln från Kina. Både Storbritannien och Tyskland gick om Kina i direkt jämförelse mellan andra kvartalet 2017 och motsvarande kvartal i år. Förändringen kan dock vara högst temporär då PostNord är i processen att förhandla med e-handelsplattformar som säljer från Kina om en mer automatiserad inbetalningslösning.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

18 frågor och svar om Amazon: Allt du bör veta för att sälja hos nätjätten

Amazon har påbörjat lanseringen i Sverige och det är hög tid att agera. Amazon-experten Anna Nordlander svarar på de frågor som du inte har vågat ställa.

NK har fått två tredjedelar av hyresstödet i Stockholm

1 500 jobb hotade hos WHSmith

Nu är det officiellt: Amazon väljer Eskilstuna logistikpark

Arken Zoo stärker butiksnätverket i Göteborg

Här stänger modekedjan

Nyhetsbrev

H&M-varumärke i blåsväder – anklagelser om rasism

Arkiv

Akademibokhandeln öppnar och stänger

Modeoutlet noterar försäljningsrekord i juli

Invigningsdatum för Xiaomis första Mi Store i Sverige

Jollyroom plockar in kapital

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

VRG genomför riktad nyemission

På nytt jobb
Blir kommunikationschef hos Jysk

Ljusning för Thernlunds: "Kunderna har kommit tillbaka till butikerna"

I juli ökade försäljningen i de fysiska butikerna med nära 30 procent. Nu väntar ytterligare satsningar på e-handel och sortiment.

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

Modemärken öppnar tillfälligt i Kärnan

Svensk Digital Handel om Amazon: "Konkurrensen måste ske på lika villkor"

Svensk Digital Handel välkomnar Amazon men siar att prispress och tuff konkurrens väntar.

Amazon bekräftar: Lanseringen av svensk sajt redan igång

VRG utser ny koncernledning och ansöker om förlängd rekonstruktion

Ackordsförslag skickas nu ut till bolagets borgenärer.

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

Från Miinto till Zalando

Öppnar ny outlet vid norska gränsen

På nytt jobb
Hon lämnar Fazer för Nordea

Makeup Mekka till Sverige

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

Ökad försäljningsvolym i detaljhandeln

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Färre konkurser i detaljhandeln i juli

Första spadtaget för nytt Biltemavaruhus

Premiär för Butterick's i köpcentrum

RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Zalando knyter till sig Arket

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Se alla Företagens egna nyheter

Årstider - Marknadsföring - Upplevelser

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Sänd till en kollega

0.125