23948sdkhjf

4 av 10 e-handelsköp via mobilen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

E-handeln fortsätter öka – livsmedel och möbler växer starkt.

I E-barometern, en rapport som tas fram av Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, slås det fast att e-handeln växte med 14 procent under årets andra kvartal. Det är en något lägre tillväxt än under årets första kvartal men en fortsättning på en långtgående trend av ständig ökning.

Läs också: Bygghandeln haltar på nätet

Mest ökade livsmedelsförsäljningen som ökade med hela 28 procent under kvartalet, även om det fortfarande är från relativt små sifffror. Totalt uppgår hela näthandeln till 1,9 procent av den totala handeln.

– Branschen har varit långsam i starten men nu har de stora kedjorna börjat våga satsa, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord Sverige till Dagens Handel.

Förutom livsmedel är skönhetsprodukter den kategori som ökat mest och näst efter kläder är det den kategori som flest konsumenter handlar online, hela 31 procent uppger att de handlar skönhetsprodukter på nätet. Detta tros bero på att skönhetsprodukter dels är standardiserade och små och därför lätta att leverera. Påfyllning av produkter är extra tacksamma då dess medför mindre risk för konsumenterna.

Även möbler och sport är två områden som ökat kraftigt under kvartalet.

Läs också: Julhandeln förväntas slå rekord - igen

– När det gäller möbler har kunderna tidigare dragit sig för att köpa större möbler på nätet då de gärna velat prova i butik först. Men nu har allt fler börjat vänja sig vid att vad de ser online även är vad de får. Sedan är det även så att de stora kedjorna, här liksom i dagligvarubranschen, vågat sig på större satsningar, säger Carin Blom.

I E-barometern går det även att utläsa att mobiltelefonerna spelar en allt större roll för konsumenterna, i snitt görs 4 av 10 e-handelsköp på mobilen.

– Mobilförsäljningen följer samma mönster som resten av branschen fastän något mindre när det gäller möbler och andra stora dyra inköp, då vill folk gärna göra lite mer research och sitter då gärna vid en dator, säger Carin Blom.

Utlandshandeln har varit fortsatt stor men Postnords hanteringsavgifter som infördes den 1 mars har fått väntad effekt och saktat ner handeln från Kina. Både Storbritannien och Tyskland gick om Kina i direkt jämförelse mellan andra kvartalet 2017 och motsvarande kvartal i år. Förändringen kan dock vara högst temporär då PostNord är i processen att förhandla med e-handelsplattformar som säljer från Kina om en mer automatiserad inbetalningslösning.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Klarna utvecklar appen och adderar köpknapp

Inredningsstudio öppnar butik

Öppnar lokaler på Söder.

Mobilbetalning i ny Lager 157-butik

Laddar för största handelsdagen någonsin

30 procent fler handlare hakar på – så satsar Elgiganten, Media Markt och Zalando.

Hunkydory i konkurs – igen

Men varumärket kan leva vidare.

Rusta poppar upp

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut tre gånger i veckan (måndag, onsdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Klassisk saluhall återinvigd

Arkiv

Årets julklapp återvunnen

”Representerar den tid vi lever i.”

Ikea går från separata varuhus till butiker i shoppingcenter

Möbeljätten investerar miljarder i fastigheter för att nå storstadskunder utan bil.

Klarna ska ge småföretagare en Boost

Woody fortsätter offensiven

På nytt jobb
Ny näthandelschef på Netonnet

​Löfbergs rekordinvesterar i Karlstad

Satsningen kan bli den största investeringen i företagets historia.

Seg e-handel inom bygg

E-handeln växer snabbt, men inom bygg går det långsamt.

Boomerang söker ny vd

På nytt jobb
Meriterad finanschef och tidigare vd till Lindex

Tidigare vd för Lagerhaus blir ny CFO för modekedjan.

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Minskad omsättning för Björn Borg

Unik digital satsning när NK julskyltar

Levandegör julskyltningen med AR.

Krönika
”Framtidssäkra med omnikanal”

Chiquelle bofäster sig i Norge

Expanderar med tullfria leveranser.

Imaginärt för Carlings

Handeln skuggades under en dag

Packat och klart på 59 sekunder

Handlarna tror på julen

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Här lägger Åhléns ner – efter 59 år

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Ytterligare en Ica-butik upphör

Jula och Thon i stort samarbete

Alibaba slog rekord under "Singles Day"

Butiker måste informera om vem som filmar

”Bollen ligger hos politikerna”

Pricer i affär med stor kanadensisk kedja

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Axfood

Hjälp oss att utveckla Dagens Handel

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.275