23948sdkhjf

4 av 10 e-handelsköp via mobilen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

E-handeln fortsätter öka – livsmedel och möbler växer starkt.

I E-barometern, en rapport som tas fram av Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, slås det fast att e-handeln växte med 14 procent under årets andra kvartal. Det är en något lägre tillväxt än under årets första kvartal men en fortsättning på en långtgående trend av ständig ökning.

Läs också: Ny storförlust för Postnord

Mest ökade livsmedelsförsäljningen som ökade med hela 28 procent under kvartalet, även om det fortfarande är från relativt små sifffror. Totalt uppgår hela näthandeln till 1,9 procent av den totala handeln.

– Branschen har varit långsam i starten men nu har de stora kedjorna börjat våga satsa, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord Sverige till Dagens Handel.

Förutom livsmedel är skönhetsprodukter den kategori som ökat mest och näst efter kläder är det den kategori som flest konsumenter handlar online, hela 31 procent uppger att de handlar skönhetsprodukter på nätet. Detta tros bero på att skönhetsprodukter dels är standardiserade och små och därför lätta att leverera. Påfyllning av produkter är extra tacksamma då dess medför mindre risk för konsumenterna.

Även möbler och sport är två områden som ökat kraftigt under kvartalet.

Läs också: Här hamnar Postnords nya paketterminal

– När det gäller möbler har kunderna tidigare dragit sig för att köpa större möbler på nätet då de gärna velat prova i butik först. Men nu har allt fler börjat vänja sig vid att vad de ser online även är vad de får. Sedan är det även så att de stora kedjorna, här liksom i dagligvarubranschen, vågat sig på större satsningar, säger Carin Blom.

I E-barometern går det även att utläsa att mobiltelefonerna spelar en allt större roll för konsumenterna, i snitt görs 4 av 10 e-handelsköp på mobilen.

– Mobilförsäljningen följer samma mönster som resten av branschen fastän något mindre när det gäller möbler och andra stora dyra inköp, då vill folk gärna göra lite mer research och sitter då gärna vid en dator, säger Carin Blom.

Utlandshandeln har varit fortsatt stor men Postnords hanteringsavgifter som infördes den 1 mars har fått väntad effekt och saktat ner handeln från Kina. Både Storbritannien och Tyskland gick om Kina i direkt jämförelse mellan andra kvartalet 2017 och motsvarande kvartal i år. Förändringen kan dock vara högst temporär då PostNord är i processen att förhandla med e-handelsplattformar som säljer från Kina om en mer automatiserad inbetalningslösning.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Panos säljer sitt livsverk

Badklädesmärket Panos Emporio blir norskt.

Trendbrott: Nätet viktigast för byggkunderna

Årets franchisekedja korad

Här byter Elgiganten läge

Optikkedjan expanderar – fyra nya butiker i vår

Har snart 141 butiker.

Polarn O. Pyret håller RNB uppe

Nyhetsbrev

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Arkiv

Jysk till Irland – ska öppna 15 butiker

Lidl fick betala 250 000 – kan bli mycket dyrare för andra

Modekedjan flyttar kassan ut i butiken

Gina Tricot ska spara 200 miljoner kronor

30 tjänster ska bort på huvudkontoret i Borås och därtill dras timmar ned i butikerna.

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Lindex ägarbolag byter vd

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

Butik 140 för optikkedjan

2

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Nu vill de också handla mat på nätet

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Här expanderar Jysk

Team Sportia-butik i konkurs

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Så sålde Clas Ohlson

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.182