23948sdkhjf

Dagens Handel har besökt gallerian som föddes efter 9/11

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

New York-gallerian Oculus får finansdistriktet att bubbla av liv efter arbetstid.

Tanken är att alla som passerar butikerna i gallerian Oculus, som är en del av en iögonfallande tågstation med samma namn, ska stanna till och shoppa. Inriktningen är premium- och lyxmode.

Läs också: Coop Norrbotten satsar på e-handel

300 000 personer passerar området dagligen och 17 miljoner människor besöker årligen platsen strax intill minnesmonument för 11 septemberattackerna.

Fantasin sätter igång och det är just det framtidens shopping behöver.

Byggnaden är spektakulär med sina bågar och tankarna går till ett öga eller ett skelett av en val som strandat.

– Fantasin sätter igång och det är just det som framtidens shopping behöver, menar den amerikanske retailexperten Jonathan Crane som Dagens Handel träffar i New York

– Den är ett försök att ge människor en upplevelse och komma bort från det bekväma sättet att handla framför datorn eller i mobilen, säger Jonathan Crane.

Läs också: Nu införs USA:s ståltullar mot EU - "Kommer slå hårt mot Sverige"

Näthandeln har som bekant förändrat sättet att shoppa. Förr kände kanske handlaren till kundens preferenser och kunde till och med påminna och tipsa om nya varor som eventuellt passade stamkunderna. Sedan kom det stora anonyma köpcentrumen, utslängda i naturen, där man kunde hitta allt man behövde –  och nu alltså näthandeln med sitt gigantiska utbud.

– Vi människor är sociala varelser och inom oss protesterar vi mot detta, säger Jonathan Crane.

Vid tiden för 11 septemberattacken 2001 var Rudy Giuliani borgmästare. Han ansåg att medborgarna inte skulle låta sig skrämmas utan ta tillbaka området och bygga bostäder där det tidigare endast varit kontor. Så blev det och nu har finansdistriktet även fått liv efter arbetstid.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Grand Parfymeri i konkurs: "Vi föll på målsnöret"

Heminredningsmärke i konkurs

Bakslag för Norge: Så kraftigt ökade gränshandeln

Reitan öppnar butik nummer 400

Här öppnar Mio - handlarduo satsar med ny butik

Femte butiken för Hemcompaniet

Nyhetsbrev

Sportkedjans vd lämnar – efter två månader

Går efter intern granskning av uppmärksammade Facebookinlägg.

Arkiv

Utmanaren släpper Amazon Go-koncept: ”Först på marknaden”

Paninis nya Grab and go-koncept ska ta matkedjan in i den tekniska framtiden.

Klarna öppnar pop up-butik

Svensk Handel: ”Dyra paketleveranser en alarmerande konkurrensnackdel”

Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

Här är Årets Centrumutvecklare och Årets Stadskärna

City Gross in i conveniencebranschen: "Vi vill komma nära kunden"

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Zoobutikskedjan öppnar nytt

Indiska lanserar barnkläder igen

Plockar in plagg till yngre barn.

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

176 miljoner till MQ

Direkten öppnar – Intersport stänger

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

Ny marknad för Jysk

Från Tele2 till Blocket

Fresks köper från XL

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

Zetadisplay visar stark tillväxt

Han är ny i Lek- & Babybranschen

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Från Nelly till Lyko

Så mycket växte e-modehandeln

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.148