23948sdkhjf

Dagens Handel har besökt gallerian som föddes efter 9/11

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

New York-gallerian Oculus får finansdistriktet att bubbla av liv efter arbetstid.

Tanken är att alla som passerar butikerna i gallerian Oculus, som är en del av en iögonfallande tågstation med samma namn, ska stanna till och shoppa. Inriktningen är premium- och lyxmode.

Läs också: Kompetensförsörjning är en ödesfråga

300 000 personer passerar området dagligen och 17 miljoner människor besöker årligen platsen strax intill minnesmonument för 11 septemberattackerna.

Fantasin sätter igång och det är just det framtidens shopping behöver.

Byggnaden är spektakulär med sina bågar och tankarna går till ett öga eller ett skelett av en val som strandat.

– Fantasin sätter igång och det är just det som framtidens shopping behöver, menar den amerikanske retailexperten Jonathan Crane som Dagens Handel träffar i New York

– Den är ett försök att ge människor en upplevelse och komma bort från det bekväma sättet att handla framför datorn eller i mobilen, säger Jonathan Crane.

Läs också: Donald Trump till ny attack - nu är handelskriget nära

Näthandeln har som bekant förändrat sättet att shoppa. Förr kände kanske handlaren till kundens preferenser och kunde till och med påminna och tipsa om nya varor som eventuellt passade stamkunderna. Sedan kom det stora anonyma köpcentrumen, utslängda i naturen, där man kunde hitta allt man behövde –  och nu alltså näthandeln med sitt gigantiska utbud.

– Vi människor är sociala varelser och inom oss protesterar vi mot detta, säger Jonathan Crane.

Vid tiden för 11 septemberattacken 2001 var Rudy Giuliani borgmästare. Han ansåg att medborgarna inte skulle låta sig skrämmas utan ta tillbaka området och bygga bostäder där det tidigare endast varit kontor. Så blev det och nu har finansdistriktet även fått liv efter arbetstid.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Apotea inför avgaskrav för fraktbolagen

Amazon ett steg närmare – har etablerat filial i Sverige

Underklädeskedja öppnar outlet

Kedjorna som driver omsättningen

Heltäckande och unik kartläggning av Sveriges butiksbestånd.

Nu inleder Datainspektionen GDPR-granskning

Fokus på samtycke som rättslig grund.

Matleveranstjänst till Göteborg

Nyhetsbrev

Två nya butiker till MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Arkiv

Då öppnar Beijer Byggmaterial sin nya anläggning

Så ser en hållbar ledare ut

Efter kaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

Sportamore lanserar ny affärsmodell - Adidas först ut

1

Byter ut glödlampor – tjänar 1,8 miljarder

Het sommar – sval försäljning för Byggmax

På nytt jobb
Hon ska hjälpa handeln mot bedrägerier

Svensk Handel rekryterar expert från Polisen.

Här kommer nästa Dollarstore

Flera handlare hotas av konkurs

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Klartecken för Ica och Min Doktor

Icas köp av Min Doktor har kritiserats av Läkarförbundet. Nu har affären fått grönt ljus.

Stadium omorganiserar och varslar

DEBATT
Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Handeln digitaliseras snabbt. Trots det är branschen sämst på att kompetensutveckla befintliga medarbetare, skriver Unionens Henrik Ehrenberg i en debattartikel.

Rizzo avvecklas som butikskedja

Filippa K i Amazons första fysiska modebutik i Europa

Hit kommer Plantagen

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Sverige är bäst på kontantlöshet

Shopgun tar sikte på reklambladen

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna pessimistiska inför framtiden

Nokas framgångsrika höst fortsätter

Mathems vd sågar granskningen

10-i-topp-lista: Städerna med framtiden för sig

Ikea ökar - främst i Sverige

”Nu kanske man får andas”

Ny Stora Coop till Stockholm

”Skitmarginaler”

Kommunikationschef lämnar Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.177