23948sdkhjf

E-handelsförpackning för lyxprodukter

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

E-handeln av lyxvarumärken ökar och därför har Metsä Board utvecklat en speciell förpackning av E-well. Lådan är avsedd att skydda exklusiva produkter och samtidigt överföra varumärkeskänslan till mottagaren. En genialisk dragmekanism ger en speciell upplevelse när lådan öppnas och innehållet kommer upp.

Hållbarhet är en långsiktig trend och skapar större krav på varumärkesägare av lyxvarumärken att minska sina förpackningars miljöpåverkan. E-handeln av lyxvarumärken ökar och då krävs stadiga lådor för direktleverans av varor till konsumentens dörr. Väl framme hos kunden kan en oväntad upplevelse vid öppningen skapa ett minnesvärt intryck. Lika viktigt som att skapa känslor för varumärket är det också att innehållet skyddas hela vägen till mottagaren och samtidigt stärka varumärket.

Metsä Board Design Services har utformat en förpackning med material som klarar dessa krav. Lådan är tillverkad av wellpapp i E-well vilket gör den styv och tålig. Den skyddar känsliga produkter under leveransen men kan också användas som butiksförpackning för skyltning. En genialisk dragmekanism ger en överraskande upplevelse av själva öppnandet. Genom att dra i en flik på lådans framsida kommer nämligen produkterna automatiskt upp ur lådan. Den är dessutom utformad så att när förseglingen öppnats kan den inte stängas igen.

– Förpackningen är tillverkad med vit kraftliner och kartong från Metsä Board, berättar Leena Yliniemi, Technical Marketing Director, hos Metsä Board. Topplinern av MetsäBoard Prime WKL 185 g/m2 trycktes i offset och laminerades på en single well bestående av MetsäBoard Natural WKL 100 g/m2 som fluting och MetsäBoard Natural WKL 130 g/m2 som innerliner.Länk till bilder Inredningen består av kartong, MetsäBoard Pro FBB Bright 320 g/m2. Lådans design kombinerar på ett lyckat sätt den vita linerns speciella egenskaper med kraven på säker logistik.

Konverteringen har gjorts av Orapac i Finland. Lådans material består enbart av förnybar färskfiber, kan återvinnas och är komposterbar. Mer information om den speciella lådan lämnas av Metsä Boards expert Bettina Tschoner-Fuchs.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Amazon ett steg närmare

Underklädeskedja öppnar outlet

Kedjorna som driver omsättningen

Heltäckande och unik kartläggning av Sveriges butiksbestånd.

Nu inleder Datainspektionen GDPR-granskning

Fokus på samtycke som rättslig grund.

Matleveranstjänst till Göteborg

Så ser en hållbar ledare ut

Nyhetsbrev

Då öppnar Beijer Byggmaterial sin nya anläggning

Arkiv

Efter kaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

Två nya butiker till MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Sportamore lanserar ny affärsmodell - Adidas först ut

1

Byter ut glödlampor – tjänar 1,8 miljarder

På nytt jobb
Hon ska hjälpa handeln mot bedrägerier

Svensk Handel rekryterar expert från Polisen.

Het sommar – sval försäljning för Byggmax

Här kommer nästa Dollarstore

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Flera handlare hotas av konkurs

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

Klartecken för Ica och Min Doktor

Icas köp av Min Doktor har kritiserats av Läkarförbundet. Nu har affären fått grönt ljus.

DEBATT
Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Handeln digitaliseras snabbt. Trots det är branschen sämst på att kompetensutveckla befintliga medarbetare, skriver Unionens Henrik Ehrenberg i en debattartikel.

Rizzo avvecklas som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar

Filippa K i Amazons första fysiska modebutik i Europa

Hit kommer Plantagen

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Fullföljer etableringsplan – två nya butiker i Stockholm

Har öppnat butik i Täby centrum och innan jul väntar ytterligare en butik i Stockholm.

Sverige är bäst på kontantlöshet

Shopgun tar sikte på reklambladen

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna pessimistiska inför framtiden

Nokas framgångsrika höst fortsätter

Mathems vd sågar granskningen

10-i-topp-lista: Städerna med framtiden för sig

Ikea ökar - främst i Sverige

”Nu kanske man får andas”

Ny Stora Coop till Stockholm

”Skitmarginaler”

Kommunikationschef lämnar Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.164