23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

H&M testar självbetalningskassor

Följer trenden mot färre kundmöten.

Självbetalningskassor har länge varit ett inslag i dagligvaruhandeln men de har nu även börjat sprida sig till andra branscher. Nu kommer de till modebranschen där H&M sedan en vecka tillbaka börjat testa konceptet i Täby Centrum.

– Syftet med testet är att ge våra kunder förbättrad service genom att erbjuda dem flera sätt att betala, säger presskontakt Amanda Larsson i en intervju med tidningen Market.

Enligt en färsk undersökning som Dagens Handel tidigare skrivit om så föredrar tre av fyra kunder att scanna eller checka ut varorna själva i stället för att betala i kassan. Men det finns risker med att ersätta personal med självutcheckningskassor, enligt Karin Ekström, professor i företagsekonomi med inriktning marknadsföring.

– Att ersätta personliga möten med teknik kan få konsekvenser för butikerna, säger hon till Dagens Nyheter.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.14|instance-web04