23948sdkhjf

Långa köer kostar 16,4 miljarder

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Långa köer kostar den nordiska detaljhandeln 16,4 miljarder kronor per år. ”För oss är korta köer avgörande för butikens överlevnad.”

Det nederländska betalbolaget Adyen har mätt slutnotan för långa köer i den nordiska detaljhandeln. 16,4 miljarder kronor per år omplaceras mellan företagen på grund av köer. Undersökningen, Retailbarometern, är genomförd bland 5 000 konsumenter och 500 företag. Den visar också att de nordiska kunderna ställer högst krav i Europa. 39 procent uppger att de utesluter butiken om handlaren inte tillhandahåller den betalmetod som kunderna önskar.

Läs också: Ny vd på ÖoB

Reitan Convenience som driver 7-Eleven och Pressbyrån är bäst i klassen när det gäller snabba betalningar. Korta köer är deras existensberättigande.

För oss är tiden allt. Vi ligger i lägen med hög konkurrens och om 3 till 4 personer står i kön så vänder kunderna och går till en annan butik, säger vd:n Magnus Carlsson till Fri Köpenskap.

Därför har kedjan också gått ”all in” på att korta köerna. Både genom varuplacering, arbetssätt och teknik.

Genomsnittsköpet hos oss tar 20 sekunder, vilket troligen är det snabbaste i landet. Vi tittar hela tiden på hur vi kan förkorta köptiden och därmed köerna.

Läs också: Kunderna hanterar köpen själva i nya Pressbyrån i Gallerian

Digitala kvitton och blipp-betalning är två exempel exempel.

Vår butik vid Göteborgs central slängde sex sopsäckar med kvitton varje dag, och vi tackar bankerna för att de varit drivande i frågan om kontaktlösa betalningar. Att kunder slipper slå kod vid mindre köp har sparat många sekunder, säger Magnus Carlsson.

Två olika typer av självskanningskassor finns också i kedjans butiker.

Vi har en stationär självskanningskassa i vissa högintensiva lägen och en annan variant som kan användas som en vanlig kassa men också enkelt vridas ut som en självskanningskassa. Den passar bäst i lägen med tydliga pucklar.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt initiativ för etisk handel

Årets modejulklapp korad

Mjukt och mysigt i modepaketen om Svensk Handel Stil och Swedish Fashion Council får välja.

Tre varumärken på gemensam yta

Vd säljer i Sportamore

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Skistar

Kliver på som vd och koncernchef innan sommaren.

Gamestop stänger alla nordiska butiker

Aktiekursen rasade efter kedjans vinstvarning.

Nyhetsbrev

Convenience växer i betydelse

Arkiv

Rekord i etableringar för Synsam

På nytt jobb
Ny vd på ÖoB

Möbelbutik stänger – efter 120 år

På nytt jobb
Ny vd till Boomerang

Modebolaget har under en längre tid haft en tillförordnad vd.

Ägarskifte i Nilson group

På nytt jobb
Från Viaplay till Adlibrisgruppen

Blir chef för ny avdelning.

Cervera e-handelssatsar – flyttar centrallagret

Ska korta ledtiderna till kund med e-handelsfokuserad anläggning.

"Svårt att motivera hållbarhetsaspekten i att kassera fullt funktionsduglig inredning"

Industriavfall och upcyclat i Marqets tredje butik.

Chimi eyewear tar över efter Nespresso

Mod gav utmärkelse

Indiskas vd prisas av kvinnligt nätverk.

Klimatsmart presentkort

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Robotlösning och självskanning hos XXL

Sex tips för färre returer

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Japansk kedja till Gallerian

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

De föreslås till MQ:s styrelse

Apotea bästa nätbutik – igen

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Kedjorna som är bäst på mersälj

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

Så sålde Clas Ohlson

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.186