23948sdkhjf

Experten: "Inget lager är säkert för de mest slipade"

Tjuvarna blir påhittigare, kräsnare och allt mer trevliga.

Säkerhetsexperten och professorn Daniel Ekwall, varnar för att ingen lager-byggnad står säker för de mest slipade gärningsmännen.

Läs också: Lyckad lagerflytt och 25-procentig tillväxt för Lyko

– Det här är en kreativ bransch. Ska du jobba med bedrägerier måste du vara kreativ och framför allt trevlig, annars funkar det inte, säger Daniel Ekwall.

Inbrott och stölder inom transport och förvaring har gäckat handeln länge.

Enligt EU-rapporter uppgår kostnader för stölder vid godstransporter i EMEA-regionen (Europa, Mellanöstern, Afrika) till minst 8,2 miljarder euro, motsvarande
85 miljarder kronor årligen, genom förluster, skador och förhöjda försäkringspremier.

I Sverige räknar Daniel Ekwall med att det rör sig om kostnader från 200 miljoner upp till en miljard kronor årligen. 

Läs också: Element får europeiska rättigheter för Autostore

Så här har det sett ut länge, vi har svårt att ta till oss resultat av långsiktiga trender"

– I Sverige görs det varje år upp till 3 000 stöldanmälningar av gods under hantering. Bara cirka två procent av brotten lagförs. Generellt är stöld ett lågprioriterat brott. Vid stölder i samband med rån stärks däremot prioriteringsgraden.

– Så här har det sett ut länge, vi har svårt att ta till oss resultat av långsiktiga trender. Så länge som brottsligheten inte förändras anpassar sig folk. Det är först när något förändras som vi noterar det, säger Daniel Ekwall.

Stöld och bedrägeri skiljer sig inte från vanlig business, tycker Daniel Ekwall. Större volymer genererar större intäkter och de skickligaste gärningsmännen har bra koll på marknaden.

Tjuvarna tar det som de vet att folk vill köpa. Även stulna mobiltelefoner måste vara av rätt märke och modell.

Läs också: Så flyttade Lyko till nytt automatiserat centrallager

Värst drabbade är storstadsområdena i södra Sverige och Stockholmsområdet
– och unga förövare tar ofta till sig mer våld än äldre brottslingar. Undersökningar av lokal brottslighet visar likafullt att genomsnittlig restid mellan hemmet och brottsplatsen är max två timmar.

Hetast på sommarens stöldlista var fläktar och olika typer av kylutrustning som såldes på Blocket till fantasipriser"

I polisens uppgifter om extern brottslighet figurerar länder som Litauen, Bulgarien och Rumänien.

Hetast på sommarens stöldlista var fläktar och olika typer av kylutrustning som såldes på Blocket till fantasipriser.

Volymhanteringen kräver dock etablerade nätverk av återförsäljare så att distributionen går snabbt och enkelt.

Läs också: Finska Posten köper Aditro

Spontantjuvarna som länsade en lastbil på kött i fjol fick stora problem. Utan nätverk och med känsliga produkter med kort livslängd kunde tjuvarna snart gripas. När lasten hittades var produkterna i lastutrymmet totalförstörda eftersom kylan var avstängd.

– Så fort man kommer upp i volymer börjar problemen. De flesta stora stölderna görs av proffs som vet vad som förvaras i olika lager och lagerområden runt om i landet och var godset kan distribueras snabbt.

De riktigt slipade tar sig in var som helst oavsett om byggnaderna uppfyller rekommenderad skyddsklassning för lås, väggar och dörrar, är försedda med larm och kameror och har in- och utpasseringskontroll, menar Daniel Ekwall som ändå ifrågasätter att varje lager måste vara ett Fort Knox.

Maximal säkerhet kostar. Och det är kunderna som betalar priset i slutändan.

Läs också: E-handelsraket flyttar lagret

Av brottsstatistiken framgår generellt att egendomsbrotten minskar medan våldsbrott, bedrägeri och narkotikaklassade brott ökar.

För aktörer inom åkeri och tredjepartslogistik rapporterar Tapas, Transport asset protection association, att varor som försvinner längs vägarna eller saknas på fraktsedeln vid överlämningspunkterna är ett stort problem i hela Europa.

Dagens distributionskedja är stressad och slimmad. Kontroller och uppföljning
tar tid. Var varorna tar vägen är svårt att utreda.

– Leverantörerna äger varorna under en längre tid och det är varuägaren
och dennes försäkringsbolag som tar den största smällen, visar undersökningar
från Handelshögskolan i Göteborg. Det har resulterat i att kontrakten har blivit noggrannare med mer detaljerade krav på överlämnandet från start till mål längs hela transportledet, säger Daniel Ekwall

Artikeln är en del av vårt tema om Säkerhet.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.082