23948sdkhjf

"Samarbetet med handeln måste förbättras"

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Postnord vill att handeln tar större ansvar för att stoppa bedrägliga beställningar.

Genom e-handelns enorma tillväxt har tredjepartslogistik, TPL, blivit en guldgruva. TPL-operatören Postnord pratar om växtvärk och jobbar hårt på att säkra lagerservice och leveranser.

Traditionella företag som tidigare haft lager och enbart har försörjt grossister har genom den växande e-handeln successivt kompletterat sina verksamheter med flöden mot konsumenter. Några driftar själva sina anläggningar medan andra väljer att överlåta driften på externa aktörer. Postnord, en av landets största TPL-operatörer, driftar 21 anläggningar i fem regioner om totalt 500 000 kvadratmeter i Sverige.

Verksamheten har svällt våldsamt i takt med den ökade e-handeln. Hittills i år noteras att den organiska tillväxten

Läs också: Så mycket ska Sportamore växaför Postnords paketprodukter ökat med 30 procent. Toppen är ännu inte nådd, Postnord räknar med att ökningen fortsätter.

– Inom en treårsperiod räknar vi med att företaget kommer att växa lika mycket i antalet sändningar som det gjort totalt de senaste 15 åren, tror Peter Hesslin, nytillträdd chef för Solutions, Postnord.

En kraftigt växande verksamhet ställer dock stora krav på organisationen. Efter de senaste årens många klagomål och reklamationer jobbar bolaget stenhårt varje vaken stund med att förbättra effektivitet, kvalitet, service och säkerhet, internt och externt.


Peter Hesslin, chef för Solutions, Postnord.

Den absoluta ambitionen är att ha minst 90 procents stabil kvalitet och pålitlighet"

– Det finns dagar då vi levererar bättre och sämre. Ibland råkar vi ut för enorma volymtoppar som gör att det är nästan omöjligt för oss att hantera allt på förväntad ledtid just den dagen. En dag kan det till exempel plötsligt komma in 80 000 fler paket än budgeterat som inte aviserats i förväg. Även e-handlarna är förvånade. Det innebär att vi snabbt måste få tag på 40 nya långtradarekipage. Och var hittar vi dem?

– För paket och pallar ställer Post- och Telestyrelsen, PTS, ännu inga krav på ledtider. Inom paket är vi ännu inte nöjda, vi kan bättre. Den absoluta ambitionen är att ha minst 90 procents stabil kvalitet och pålitlighet. På brevsidan har det emellertid konstaterats att vi uppfyller lagkraven på god kvalitet, berättar Peter Hesslin.

Läs också: Ica bygger nytt e-handelslager i Göteborg

För att möta tillväxten inom e-handel och hemleveranser investerar Postnord även i egna effektiva terminaler där man försöker skapa ett jämnare flöde över hela dygnet. Som TPL-operatör är företaget bland annat specialiserad på alkoholhaltiga drycker, dagligvaror, bygg- och trädgård, läkemedel- och hygien, konfektion- och skor, elektronik, däck samt e-handel.  

I år invigs nya terminaler i bland annat Örebro och Växjö samt en terminal i Køge, Danmark, som ska avlasta terminalen i Toftanäs, Malmö. Målet är att sprida godset över dygnets alla timmar. I dag utnyttjas terminalerna primärt mellan klockan 16:00–07:00.

För att använda infrastrukturen bättre och samtidigt skapa en bättre kundupplevelse har Postnord även startat kvällsdistribution till privatpersoner som standard samt utdelning till ombud på lördagar.

Frågor om säkerhet har hög prioritet för alla som verkar i logistikbranschen. I Sverige, tycker Peter Hesslin, är säkerheten generellt relativt hög. Alla Postnords lagerterminaler har mekaniskt inbrottsskydd, inbrottslarm, passersystem och kameraövervakning definierade enligt Svenska Stöldskyddsföreningens normer.
I Sverige finns fyra skyddsklasser för väggar, dörrar och inbrottslarm. Varor som är mer stöldbegärliga, till exempel elektronik, placeras på lager med högre säkerhet.

Om det kommer in en beställning på tio mobiltelefoner från 95-årige Kalle bör butiken prata med avsändaren"

Större inbrott uppges dock vara ytterst ovanliga. De flesta stölderna begås under transport av organiserade gärningsmän som vet exakt vad lasten innehåller.

– Den svagaste punkten i vår bransch är överlämning av varan från en punkt till en annan. Då utsätts den för risker som kan vara antingen överlagda eller oöverlagda. Bilar kan bli rånade eller så handlar det bara om vanlig oaktsamhet. Operatören glömmer att registrera produkter på fraktsedeln eller skanna dem vid in- eller utleverans. Upp till 80 procent av alla reklamerade varor når dock kunden, förr eller senare, påpekar Peter Hesslin.

För övrigt arbetar Postnord med samma förebyggande skyddsåtgärder som andra liknande företag. Före anställning kontrolleras all personal mot Polisens belastningsregister och stickprovskontroller görs kontinuerligt. Men ronderande väktare eller ordningsvakter är inget som man valt att satsa på hittills.

Läs också: Coops nästa e-handelsbomb: Ny lösning för butiker och knutpunkter

– Någonstans finns det en gräns för hur långt man kan gå för att inte störa den personliga integriteten. Det ska kännas ok att gå till jobbet. Tillit är enormt viktigt.

Som andra stora företag utsätts även Postnord ständigt för nya hotbilder, till exempel cyberbrottslighet.
– Vi vet att vi är påpassade men har inte råkat ut för något ännu, säger Postnords säkerhetschef, Alexis Larsson och understryker att däremot ligger bedrägliga beställningar med falska legitimationshandlingar på en oroväckande hög nivå.

– Handeln måste bli mer uppmärksam på vem det är som de handlar med och förvissa sig om att det är en legitim mottagare. Om det kommer in en beställning på tio mobiltelefoner från 95-årige Kalle bör butiken prata med avsändaren, göra en rimlighetsbedömning och förstå att Kalle 95 inte behöver tio mobiltelefoner. 

– Vi stoppar sändningar med mobiler varje vecka, ibland rör det sig om pallar. Sedan tar vi kontakt med butiken och förklarar saken. Vissa kunder är bra att prata med, andra sämre. Det brottsförebyggande samarbetet kan definitivt förbättras. Skriv gärna det, framhåller Alexis Larsson.

VERONICA RÖNNLUND ALDMAN

Om Postnord 
Bildades: 2009. 
Ägare: PostDanmark A/S (40%), Posten AB (60%). 
Vd: Håkan Ericsson. 
Bolag inom moderbolaget: Tidningstjänst AB, Postnord TPL AB,
Postnord Termo AB, Strålfors AB. 
Levererar: Post- och kommunikationstjänster. 
Omsättning: 37,7 miljarder SEK (2017). 
Anställda: 31 000. 
Huvudkontor: Solna. 
Utlämningsställen: 6 250, i hela Norden. 
Verksamhetsställen: Drygt 400.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Biltema bemöter Uppdrag Gransknings kritik: "Vi är en god samhällsaktör"

Lokalbyte för Esprit

Apotekarns i ny miljö

Jula i god form

Lindexaktuell designer lanserar barnkläder

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Nyhetsbrev

Så mycket ska Sportamore växa

Arkiv

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Byggmax minskar förlusten: "Bra start på året"

Katrineholm förbjuder tiggeri

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Lämnar Sealife för Improove

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Rusta höjer ribban: 19 butiker nästa verksamhetsår

”Vi lägger in en extra växel”, säger etableringschefen Peter Jansen.

Butikerna hyllar vårbudgeten

Picadeli fortsätter expandera

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Samarbete ger ny fackhandelskedja inom vitvaror och hemelektronik: ”Helt rätt i tiden”

Bland annat byter närmare 100 Audio Video-butiker namn till Elon Ljud & Bild när Elon Group och Electra Gruppen inleder samarbete.

Så sålde Clas Ohlson

Handlarna mer optimistiska – skatteåterbäring och påsk väcker vårhopp

Här öppnar ny aktör premiumdestination för sport

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Lågprismodekedja i konkurs

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Ica bygger nytt e-handelslager i Göteborg

Vasakronans vd lämnar efter 11 år

Så mycket väntas påsken sälja för

Föreslås till skohandlaren

Vd-skifte hos Oscar Jacobson

Svensk Handel om höjd kemikalieskatt: "Glädjekalkyl"

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Debenhams på konkursens rand

Synsam till Femman

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.138