23948sdkhjf

"Samarbetet med handeln måste förbättras"

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Postnord vill att handeln tar större ansvar för att stoppa bedrägliga beställningar.

Genom e-handelns enorma tillväxt har tredjepartslogistik, TPL, blivit en guldgruva. TPL-operatören Postnord pratar om växtvärk och jobbar hårt på att säkra lagerservice och leveranser.

Traditionella företag som tidigare haft lager och enbart har försörjt grossister har genom den växande e-handeln successivt kompletterat sina verksamheter med flöden mot konsumenter. Några driftar själva sina anläggningar medan andra väljer att överlåta driften på externa aktörer. Postnord, en av landets största TPL-operatörer, driftar 21 anläggningar i fem regioner om totalt 500 000 kvadratmeter i Sverige.

Verksamheten har svällt våldsamt i takt med den ökade e-handeln. Hittills i år noteras att den organiska tillväxten

Läs också: Efter kaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket för Postnords paketprodukter ökat med 30 procent. Toppen är ännu inte nådd, Postnord räknar med att ökningen fortsätter.

– Inom en treårsperiod räknar vi med att företaget kommer att växa lika mycket i antalet sändningar som det gjort totalt de senaste 15 åren, tror Peter Hesslin, nytillträdd chef för Solutions, Postnord.

En kraftigt växande verksamhet ställer dock stora krav på organisationen. Efter de senaste årens många klagomål och reklamationer jobbar bolaget stenhårt varje vaken stund med att förbättra effektivitet, kvalitet, service och säkerhet, internt och externt.


Peter Hesslin, chef för Solutions, Postnord.

Den absoluta ambitionen är att ha minst 90 procents stabil kvalitet och pålitlighet"

– Det finns dagar då vi levererar bättre och sämre. Ibland råkar vi ut för enorma volymtoppar som gör att det är nästan omöjligt för oss att hantera allt på förväntad ledtid just den dagen. En dag kan det till exempel plötsligt komma in 80 000 fler paket än budgeterat som inte aviserats i förväg. Även e-handlarna är förvånade. Det innebär att vi snabbt måste få tag på 40 nya långtradarekipage. Och var hittar vi dem?

– För paket och pallar ställer Post- och Telestyrelsen, PTS, ännu inga krav på ledtider. Inom paket är vi ännu inte nöjda, vi kan bättre. Den absoluta ambitionen är att ha minst 90 procents stabil kvalitet och pålitlighet. På brevsidan har det emellertid konstaterats att vi uppfyller lagkraven på god kvalitet, berättar Peter Hesslin.

Läs också: Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

För att möta tillväxten inom e-handel och hemleveranser investerar Postnord även i egna effektiva terminaler där man försöker skapa ett jämnare flöde över hela dygnet. Som TPL-operatör är företaget bland annat specialiserad på alkoholhaltiga drycker, dagligvaror, bygg- och trädgård, läkemedel- och hygien, konfektion- och skor, elektronik, däck samt e-handel.  

I år invigs nya terminaler i bland annat Örebro och Växjö samt en terminal i Køge, Danmark, som ska avlasta terminalen i Toftanäs, Malmö. Målet är att sprida godset över dygnets alla timmar. I dag utnyttjas terminalerna primärt mellan klockan 16:00–07:00.

För att använda infrastrukturen bättre och samtidigt skapa en bättre kundupplevelse har Postnord även startat kvällsdistribution till privatpersoner som standard samt utdelning till ombud på lördagar.

Frågor om säkerhet har hög prioritet för alla som verkar i logistikbranschen. I Sverige, tycker Peter Hesslin, är säkerheten generellt relativt hög. Alla Postnords lagerterminaler har mekaniskt inbrottsskydd, inbrottslarm, passersystem och kameraövervakning definierade enligt Svenska Stöldskyddsföreningens normer.
I Sverige finns fyra skyddsklasser för väggar, dörrar och inbrottslarm. Varor som är mer stöldbegärliga, till exempel elektronik, placeras på lager med högre säkerhet.

Om det kommer in en beställning på tio mobiltelefoner från 95-årige Kalle bör butiken prata med avsändaren"

Större inbrott uppges dock vara ytterst ovanliga. De flesta stölderna begås under transport av organiserade gärningsmän som vet exakt vad lasten innehåller.

– Den svagaste punkten i vår bransch är överlämning av varan från en punkt till en annan. Då utsätts den för risker som kan vara antingen överlagda eller oöverlagda. Bilar kan bli rånade eller så handlar det bara om vanlig oaktsamhet. Operatören glömmer att registrera produkter på fraktsedeln eller skanna dem vid in- eller utleverans. Upp till 80 procent av alla reklamerade varor når dock kunden, förr eller senare, påpekar Peter Hesslin.

För övrigt arbetar Postnord med samma förebyggande skyddsåtgärder som andra liknande företag. Före anställning kontrolleras all personal mot Polisens belastningsregister och stickprovskontroller görs kontinuerligt. Men ronderande väktare eller ordningsvakter är inget som man valt att satsa på hittills.

Läs också: Coop släpper ny e-handelsbomb

– Någonstans finns det en gräns för hur långt man kan gå för att inte störa den personliga integriteten. Det ska kännas ok att gå till jobbet. Tillit är enormt viktigt.

Som andra stora företag utsätts även Postnord ständigt för nya hotbilder, till exempel cyberbrottslighet.
– Vi vet att vi är påpassade men har inte råkat ut för något ännu, säger Postnords säkerhetschef, Alexis Larsson och understryker att däremot ligger bedrägliga beställningar med falska legitimationshandlingar på en oroväckande hög nivå.

– Handeln måste bli mer uppmärksam på vem det är som de handlar med och förvissa sig om att det är en legitim mottagare. Om det kommer in en beställning på tio mobiltelefoner från 95-årige Kalle bör butiken prata med avsändaren, göra en rimlighetsbedömning och förstå att Kalle 95 inte behöver tio mobiltelefoner. 

– Vi stoppar sändningar med mobiler varje vecka, ibland rör det sig om pallar. Sedan tar vi kontakt med butiken och förklarar saken. Vissa kunder är bra att prata med, andra sämre. Det brottsförebyggande samarbetet kan definitivt förbättras. Skriv gärna det, framhåller Alexis Larsson.

VERONICA RÖNNLUND ALDMAN

Om Postnord 
Bildades: 2009. 
Ägare: PostDanmark A/S (40%), Posten AB (60%). 
Vd: Håkan Ericsson. 
Bolag inom moderbolaget: Tidningstjänst AB, Postnord TPL AB,
Postnord Termo AB, Strålfors AB. 
Levererar: Post- och kommunikationstjänster. 
Omsättning: 37,7 miljarder SEK (2017). 
Anställda: 31 000. 
Huvudkontor: Solna. 
Utlämningsställen: 6 250, i hela Norden. 
Verksamhetsställen: Drygt 400.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Amazon ett steg närmare

Underklädeskedja öppnar outlet

Kedjorna som driver omsättningen

Heltäckande och unik kartläggning av Sveriges butiksbestånd.

Nu inleder Datainspektionen GDPR-granskning

Fokus på samtycke som rättslig grund.

Matleveranstjänst till Göteborg

Så ser en hållbar ledare ut

Nyhetsbrev

Då öppnar Beijer Byggmaterial sin nya anläggning

Arkiv

Två nya butiker till MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Efter kaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

Sportamore lanserar ny affärsmodell - Adidas först ut

1

Byter ut glödlampor – tjänar 1,8 miljarder

Het sommar – sval försäljning för Byggmax

På nytt jobb
Hon ska hjälpa handeln mot bedrägerier

Svensk Handel rekryterar expert från Polisen.

Här kommer nästa Dollarstore

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Flera handlare hotas av konkurs

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

Klartecken för Ica och Min Doktor

Icas köp av Min Doktor har kritiserats av Läkarförbundet. Nu har affären fått grönt ljus.

DEBATT
Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Handeln digitaliseras snabbt. Trots det är branschen sämst på att kompetensutveckla befintliga medarbetare, skriver Unionens Henrik Ehrenberg i en debattartikel.

Rizzo avvecklas som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar

Filippa K i Amazons första fysiska modebutik i Europa

Hit kommer Plantagen

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Fullföljer etableringsplan – två nya butiker i Stockholm

Har öppnat butik i Täby centrum och innan jul väntar ytterligare en butik i Stockholm.

Sverige är bäst på kontantlöshet

Shopgun tar sikte på reklambladen

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna pessimistiska inför framtiden

Nokas framgångsrika höst fortsätter

Mathems vd sågar granskningen

10-i-topp-lista: Städerna med framtiden för sig

Ikea ökar - främst i Sverige

”Nu kanske man får andas”

Ny Stora Coop till Stockholm

”Skitmarginaler”

Kommunikationschef lämnar Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.178