23948sdkhjf

"Samarbetet med handeln måste förbättras"

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Postnord vill att handeln tar större ansvar för att stoppa bedrägliga beställningar.

Genom e-handelns enorma tillväxt har tredjepartslogistik, TPL, blivit en guldgruva. TPL-operatören Postnord pratar om växtvärk och jobbar hårt på att säkra lagerservice och leveranser.

Traditionella företag som tidigare haft lager och enbart har försörjt grossister har genom den växande e-handeln successivt kompletterat sina verksamheter med flöden mot konsumenter. Några driftar själva sina anläggningar medan andra väljer att överlåta driften på externa aktörer. Postnord, en av landets största TPL-operatörer, driftar 21 anläggningar i fem regioner om totalt 500 000 kvadratmeter i Sverige.

Verksamheten har svällt våldsamt i takt med den ökade e-handeln. Hittills i år noteras att den organiska tillväxten

Läs också: ”Greta Thunberg-effekt” inom e-handelnför Postnords paketprodukter ökat med 30 procent. Toppen är ännu inte nådd, Postnord räknar med att ökningen fortsätter.

– Inom en treårsperiod räknar vi med att företaget kommer att växa lika mycket i antalet sändningar som det gjort totalt de senaste 15 åren, tror Peter Hesslin, nytillträdd chef för Solutions, Postnord.

En kraftigt växande verksamhet ställer dock stora krav på organisationen. Efter de senaste årens många klagomål och reklamationer jobbar bolaget stenhårt varje vaken stund med att förbättra effektivitet, kvalitet, service och säkerhet, internt och externt.


Peter Hesslin, chef för Solutions, Postnord.

Den absoluta ambitionen är att ha minst 90 procents stabil kvalitet och pålitlighet"

– Det finns dagar då vi levererar bättre och sämre. Ibland råkar vi ut för enorma volymtoppar som gör att det är nästan omöjligt för oss att hantera allt på förväntad ledtid just den dagen. En dag kan det till exempel plötsligt komma in 80 000 fler paket än budgeterat som inte aviserats i förväg. Även e-handlarna är förvånade. Det innebär att vi snabbt måste få tag på 40 nya långtradarekipage. Och var hittar vi dem?

– För paket och pallar ställer Post- och Telestyrelsen, PTS, ännu inga krav på ledtider. Inom paket är vi ännu inte nöjda, vi kan bättre. Den absoluta ambitionen är att ha minst 90 procents stabil kvalitet och pålitlighet. På brevsidan har det emellertid konstaterats att vi uppfyller lagkraven på god kvalitet, berättar Peter Hesslin.

Läs också: De vill leverera matkassar inom en timme

För att möta tillväxten inom e-handel och hemleveranser investerar Postnord även i egna effektiva terminaler där man försöker skapa ett jämnare flöde över hela dygnet. Som TPL-operatör är företaget bland annat specialiserad på alkoholhaltiga drycker, dagligvaror, bygg- och trädgård, läkemedel- och hygien, konfektion- och skor, elektronik, däck samt e-handel.  

I år invigs nya terminaler i bland annat Örebro och Växjö samt en terminal i Køge, Danmark, som ska avlasta terminalen i Toftanäs, Malmö. Målet är att sprida godset över dygnets alla timmar. I dag utnyttjas terminalerna primärt mellan klockan 16:00–07:00.

För att använda infrastrukturen bättre och samtidigt skapa en bättre kundupplevelse har Postnord även startat kvällsdistribution till privatpersoner som standard samt utdelning till ombud på lördagar.

Frågor om säkerhet har hög prioritet för alla som verkar i logistikbranschen. I Sverige, tycker Peter Hesslin, är säkerheten generellt relativt hög. Alla Postnords lagerterminaler har mekaniskt inbrottsskydd, inbrottslarm, passersystem och kameraövervakning definierade enligt Svenska Stöldskyddsföreningens normer.
I Sverige finns fyra skyddsklasser för väggar, dörrar och inbrottslarm. Varor som är mer stöldbegärliga, till exempel elektronik, placeras på lager med högre säkerhet.

Om det kommer in en beställning på tio mobiltelefoner från 95-årige Kalle bör butiken prata med avsändaren"

Större inbrott uppges dock vara ytterst ovanliga. De flesta stölderna begås under transport av organiserade gärningsmän som vet exakt vad lasten innehåller.

– Den svagaste punkten i vår bransch är överlämning av varan från en punkt till en annan. Då utsätts den för risker som kan vara antingen överlagda eller oöverlagda. Bilar kan bli rånade eller så handlar det bara om vanlig oaktsamhet. Operatören glömmer att registrera produkter på fraktsedeln eller skanna dem vid in- eller utleverans. Upp till 80 procent av alla reklamerade varor når dock kunden, förr eller senare, påpekar Peter Hesslin.

För övrigt arbetar Postnord med samma förebyggande skyddsåtgärder som andra liknande företag. Före anställning kontrolleras all personal mot Polisens belastningsregister och stickprovskontroller görs kontinuerligt. Men ronderande väktare eller ordningsvakter är inget som man valt att satsa på hittills.

Läs också: Mios Stockholmslager levererar

– Någonstans finns det en gräns för hur långt man kan gå för att inte störa den personliga integriteten. Det ska kännas ok att gå till jobbet. Tillit är enormt viktigt.

Som andra stora företag utsätts även Postnord ständigt för nya hotbilder, till exempel cyberbrottslighet.
– Vi vet att vi är påpassade men har inte råkat ut för något ännu, säger Postnords säkerhetschef, Alexis Larsson och understryker att däremot ligger bedrägliga beställningar med falska legitimationshandlingar på en oroväckande hög nivå.

– Handeln måste bli mer uppmärksam på vem det är som de handlar med och förvissa sig om att det är en legitim mottagare. Om det kommer in en beställning på tio mobiltelefoner från 95-årige Kalle bör butiken prata med avsändaren, göra en rimlighetsbedömning och förstå att Kalle 95 inte behöver tio mobiltelefoner. 

– Vi stoppar sändningar med mobiler varje vecka, ibland rör det sig om pallar. Sedan tar vi kontakt med butiken och förklarar saken. Vissa kunder är bra att prata med, andra sämre. Det brottsförebyggande samarbetet kan definitivt förbättras. Skriv gärna det, framhåller Alexis Larsson.

VERONICA RÖNNLUND ALDMAN

Om Postnord 
Bildades: 2009. 
Ägare: PostDanmark A/S (40%), Posten AB (60%). 
Vd: Håkan Ericsson. 
Bolag inom moderbolaget: Tidningstjänst AB, Postnord TPL AB,
Postnord Termo AB, Strålfors AB. 
Levererar: Post- och kommunikationstjänster. 
Omsättning: 37,7 miljarder SEK (2017). 
Anställda: 31 000. 
Huvudkontor: Solna. 
Utlämningsställen: 6 250, i hela Norden. 
Verksamhetsställen: Drygt 400.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kinnevik säljer i Zalando

På nytt jobb
Trio ska sköta ruljansen i och omkring Mood

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

Dagligvaruindex: Augusti stark månad

Byter läge efter 25 år

På nytt jobb
Får nytt jobb hos Boozt

Nyhetsbrev

Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Arkiv

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Kungsängen testar också pop up-koncept

Här är Ica-handlaren som satsar på skotrar

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Nordligaste Byggmaxbutiken

Optimistiskt i dagligvaruhandeln – pessimistiskt inom sällanköpshandeln

Ökad försäljning för H&M

1

DEBATT
Ur & Penns vd: Om hyresvärden inte vill samarbeta tackar vi för oss

Nätbokhandlaren varslar personal

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Här stänger G-Star Raw

Axfood ville också köpa Netto

Ska garantera Lindex säkerhet

Kappahl ut – NA-KD in

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Förbättrat Kappahl

Amazon under lupp för konkurrensbrott även i USA

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Här öppnar Busfrö Nytt & Bytt

Deichmann öppnar nytt och bygger om

Ica ökar – stort som smått

Coop vill sälja 115 Netto-fastigheter

På nytt jobb
Ny vd för Payex

Sällanköpshandeln stod still

Högtalarmärke satsar på tillfällig yta

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.174