23948sdkhjf

Axfood börjar köra på flytande gas

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Med fyra bilar från Volvo och en från Scania är Axfood först med att testa flytande gas som bränsle inom dagligvaruhandeln.

Vid en pressträff i Älvsjö i södra Stockholm visade Volvo och Axfood upp en av de bilar som nu ska börjar rulla med flytande gas i tankarna. Satsningen är en del av efterspelet till Axfoods beslut att sluta köra på HVO, då råvaran ofta kommer från palmoljerester, något som ger oönskade miljöeffekter. 

Enligt Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood, väljer man nu att diversifiera sin fordonsflotta när det kommer till bränslen. 

Läs också: ”Skitmarginaler”

– Vi vet ju inte vilket som blir lösningen i framtiden. Det är inte otroligt att vi kommer att använda olika bränslen till olika uppgifter, där flytande gas äntligen ger oss ett alternativ för de allra tyngsta transporterna. Av miljöskäl vill vi ju köra med hög packningsgrad och släp så mycket det går, sade hon. 

Volvo i sin tur har sett en större efterfrågan än de hade förväntat sig på de nya bilarna för flytande gas. Jan Strandlund, som är lanseringsansvarig på Volvo Lastvagnar, fanns på plats i Älvsjö. Han berättade att omkring 70 000 bilar går på flytande gas bara i Kina och att det globala intresset växer.  

Volvo gjorde en tidigare satsning på DME som faktiskt blev ganska lyckad, men som ändå föll. Orsaken var att infrastrukturen med tankställen var svår att bygga ut. Volvo var för ensamma om bränslet. 

– Här ser vi en stor skillnad med flytande gas. Alla stora lastbilstillverkare drar åt samma håll, och vi tror på att infrastrukturen kommer att byggas ut ordentligt framöver. 

Med reduktionsplikten, som innebär att mycket HVO går åt till låginblandade bränslen, har det också skapats ett högre tryck på utvecklingen av gasbilar, sade han. 

Nu kan alltså utbyggnaden av tankställen för flytande gas kan avgörande för bränslets genomslag. Finska Gasum har nyligen fått statliga pengar för att bygga sammanlagt 50 stationer i Sverige och Finland, ett projekt som startar redan nu. De har också planer på att bygga ut produktionen av biogas. 

Axfoods fem bilar kommer att köra i Göteborg, Jönköping, Helsingborg och Örebro, och där finns det redan möjlighet att tanka.  

– För oss är det också viktigt att vi genom Dagab sköter en stor del av våra egna transporter själva, det betyder att vi kan vara drivande i den här utvecklingen, sa Åsa Domeij. 

Men i sin strategi för flera bränslen kommer nu Axfood även att satsa på andra teknologier. 

– Vi har bland annat en bil som går på ED95 i Linköping, och som fungerar väldigt bra. Vi kommer att prova RME, och vi har en elhybridbil i Jordbro, berättade Helena Blom, som är transportchef på Dagab. 

En Volvolastbil som kör på flytande gas kostar 480 000 mer än den motsvarande dieselmodellen. Men här finns ett klimatbidrag på halva den kostnaden att hämta hem från staten. Dagab räknar med att varje bil ger ungefär 100 000 kronor om året i merkostnad.  

– Vi kommer att utvärdera de nya bilarna under det första året. Det handlar om att allt ska fungera, vare sig det är kylaggregat eller liftar. Vi kan inte ha bilar som blir stående i vår verksamhet, sa Helena Blom.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Apotea inför avgaskrav för fraktbolagen

Amazon ett steg närmare – har etablerat filial i Sverige

Underklädeskedja öppnar outlet

Kedjorna som driver omsättningen

Heltäckande och unik kartläggning av Sveriges butiksbestånd.

Nu inleder Datainspektionen GDPR-granskning

Fokus på samtycke som rättslig grund.

Matleveranstjänst till Göteborg

Nyhetsbrev

Två nya butiker till MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Arkiv

Så ser en hållbar ledare ut

Då öppnar Beijer Byggmaterial sin nya anläggning

Efter kaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

Sportamore lanserar ny affärsmodell - Adidas först ut

Het sommar – sval försäljning för Byggmax

1

Byter ut glödlampor – tjänar 1,8 miljarder

På nytt jobb
Hon ska hjälpa handeln mot bedrägerier

Svensk Handel rekryterar expert från Polisen.

Flera handlare hotas av konkurs

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Här kommer nästa Dollarstore

Klartecken för Ica och Min Doktor

Icas köp av Min Doktor har kritiserats av Läkarförbundet. Nu har affären fått grönt ljus.

Rizzo avvecklas som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar

DEBATT
Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Handeln digitaliseras snabbt. Trots det är branschen sämst på att kompetensutveckla befintliga medarbetare, skriver Unionens Henrik Ehrenberg i en debattartikel.

Filippa K i Amazons första fysiska modebutik i Europa

Hit kommer Plantagen

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Sverige är bäst på kontantlöshet

Shopgun tar sikte på reklambladen

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna pessimistiska inför framtiden

Nokas framgångsrika höst fortsätter

Mathems vd sågar granskningen

10-i-topp-lista: Städerna med framtiden för sig

Ikea ökar - främst i Sverige

”Nu kanske man får andas”

Ny Stora Coop till Stockholm

”Skitmarginaler”

Kommunikationschef lämnar Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.279