23948sdkhjf

Så sålde H&M – rejäl ökning i e-handeln

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Koncernens e-handelsförsäljning ökade med 32 procent under tredje kvartalet.

Under tredje kvartalet, juni till augusti, ökade koncernens omsättning exklusive moms ökade med 9 procent till 55,8 miljarder kronor. I lokala valutor ökade försäljningen inklusive moms med 4 procent.

Läs också: 50 miljoner i ägartillskott – Budbee expanderar

Rörelseresultatet blev 3,9 miljarder kronor för det brutna räkenskapsårets tredje kvartal. Rörelsemarginalen uppgick till 7,1 procent. Bruttomarginalen uppgick till 50,3 procent. Men trots att vinsten blev lägre än väntat så rusar H&M-aktien på börsen efter att kvartalsrapporten presenterats.

Varulagret bedöms i rapporten som fortsatt högt men hanterbart och vid utgången av kvartalet uppgick det till 38,7 miljarder kronor, vilket var en uppgång med 15 procent i kronor och 12 procent i lokala valutor jämfört med föregående år.

"Den snabba förändringen av modebranschen fortsätter och H&M-gruppen är inne i en spännande omställningsperiod. Vårt förändringsarbete har bidragit till en successivt bättre försäljningsutveckling med ökade marknadsandelar på de flesta marknader under det tredje kvartalet, framförallt i Tyskland, Sverige, Östeuropa och Ryssland samt i Kina", skriver vd Karl-Johan Persson i rapporten.

Under kvartalet ökade koncernens onlineförsäljning med 32 procent. H&M-gruppen är verksam online på 47 marknader och utrullningen fortsätter enligt rapporten på både befintliga butiksmarknader och på nya marknader. I rapporten skriver H&M att "online och de fysiska butikerna integreras alltmer". Mexiko och Egypten blir snart nya onlinemarknader.

Läs också: Dustin skruvar upp hållbarhetsarbetet – rekryterar från H&M

Som H&M tidigare aviserat så har koncernen haft problem med implementeringen av nya logistiksystem i USA, Frankrike, Italien och Belgien, vilket påverkat butiksförsäljningen negativt och medfört stora kostnader att komma till rätta med. I rapporten framgår att kostnaden uppgår till 400 miljoner kronor i tredje kvartalet.

Under kvartalet har koncernen lanserat nya butikskonceptet Afound som i dag finns med fyra butiker i Sverige samt nätförsäljning.

Därtill har H&M öppnat första butiken i Ukraina och Uruguay blir nu nästa marknad under hösten 2018. Under 2019 planeras de första butikerna i Vitryssland och Bosnien-Hercegovina samt Tunisien via franchise. Cos har lanserat e-handel i Kina och ska även lanseras på e-handelsplattformen Tmall där flera andra av koncernens koncept redan finns.

För helåret 2018 planerar koncernen att öppna cirka 380 butiker och stänga 140 vilket ger ett nettotillskott om cirka 240 nya butiker för året.

Nettotillskottet av antalet butiker under årets första nio månader är 74 stycken, exklusive franchise öppnade koncernen 173 och stängde 99 butiker .

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Grand Parfymeri i konkurs: "Vi föll på målsnöret"

Heminredningsmärke i konkurs

Bakslag för Norge: Så kraftigt ökade gränshandeln

Här öppnar Mio - handlarduo satsar med ny butik

Reitan öppnar butik nummer 400

Sportkedjans vd lämnar – efter två månader

Går efter intern granskning av uppmärksammade Facebookinlägg.

Nyhetsbrev

Femte butiken för Hemcompaniet

Arkiv

Utmanaren släpper Amazon Go-koncept: ”Först på marknaden”

Paninis nya Grab and go-koncept ska ta matkedjan in i den tekniska framtiden.

Klarna öppnar pop up-butik

Svensk Handel: ”Dyra paketleveranser en alarmerande konkurrensnackdel”

Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

City Gross in i conveniencebranschen: "Vi vill komma nära kunden"

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Här är Årets Centrumutvecklare och Årets Stadskärna

Zoobutikskedjan öppnar nytt

Indiska lanserar barnkläder igen

Plockar in plagg till yngre barn.

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

176 miljoner till MQ

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

Direkten öppnar – Intersport stänger

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

Ny marknad för Jysk

Från Tele2 till Blocket

Fresks köper från XL

Zetadisplay visar stark tillväxt

Han är ny i Lek- & Babybranschen

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

Från Nelly till Lyko

Så mycket växte e-modehandeln

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.145