23948sdkhjf

30-åriga köpcentrumtrenden är bruten

| Av Philip Wallin | Tipsa redaktionen

Sällanköpshandeln i köpcentrum backar för första gången någonsin.

Under 30 år i rad har sällanköpsvaruhandeln i Sveriges köpcentrum tuffat på med kontinuerlig tillväxt. Ända sedan mätningarna inleddes i slutet på 80-talet. Men nu är trenden bruten.

Läs också: Handeln väntas stå emot lågkonjunkturen

Sällanköpshandelns tillväxt backade med 2 procent 2017, visar siffror från HUI Research som i samarbete med Datscha och Nordic Council of Shopping Centers  tagit fram en uppdaterad kartläggning som fått namnet "Swedish Shopping Centre Directory”.

Men det finns ljus i mörkert. Med alla branscher inkluderat, det vill säga restaurang, service med mera, ökar faktiskt tillväxten i köpcentrum med 0,3 procent, motsvarande cirka en halv miljard kronor. 

Lokomotivet för tillväxten är istället Sveriges 139 handelsplatsområden, tillsammans med nätet. 

Handelsområdenas totala omsättningsutveckling var 4,3 procent 2017. Totalt snurrar Sveriges handelsplatsområden cirka 148 miljarder vilket innebär ett plus på 6 miljarder 2017. 

 Köpcentrumen befinner sig mitt i detaljhandelns strukturomvandling medan handelsområdena än så länge påverkats i liten utsträckning. Branscher som är tongivande i handelsområden, exempelvis livsmedel, möbler och byggmaterial, växer dock kraftigt på nätet. Detta innebär att vi framöver förväntar oss en lägre tillväxt även i handelsområdena, säger Tobias Rönnberg, analytiker HUI Research. 

HUI researchs analytiker Sophie Nilsonne och konsulten Tobias Rönnberg presenterade siffrorna för försäljning i köpcentrum och i handelsområden under torsdagens seminarium Köpcentrum och butiker 2018 på Grand Hotel i Stockholm. 

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Grand Parfymeri i konkurs: "Vi föll på målsnöret"

Heminredningsmärke i konkurs

Här öppnar Mio - handlarduo satsar med ny butik

Reitan öppnar butik nummer 400

Bakslag för Norge: Så kraftigt ökade gränshandeln

Sportkedjans vd lämnar – efter två månader

Går efter intern granskning av uppmärksammade Facebookinlägg.

Nyhetsbrev

Femte butiken för Hemcompaniet

Arkiv

Utmanaren släpper Amazon Go-koncept: ”Först på marknaden”

Paninis nya Grab and go-koncept ska ta matkedjan in i den tekniska framtiden.

Svensk Handel: ”Dyra paketleveranser en alarmerande konkurrensnackdel”

Klarna öppnar pop up-butik

Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Här är Årets Centrumutvecklare och Årets Stadskärna

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

City Gross in i conveniencebranschen: "Vi vill komma nära kunden"

Indiska lanserar barnkläder igen

Plockar in plagg till yngre barn.

Zoobutikskedjan öppnar nytt

176 miljoner till MQ

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

Direkten öppnar – Intersport stänger

Ny marknad för Jysk

Från Tele2 till Blocket

Fresks köper från XL

Zetadisplay visar stark tillväxt

Han är ny i Lek- & Babybranschen

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

Från Nelly till Lyko

Så mycket växte e-modehandeln

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

De är årets europeiska handlare

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.144