23948sdkhjf

Nya vd:n trycker på gasen: ”Minst 20 nya butiker per år”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

På måndag börjar Pressbyrån och 7-Elevens nya vd, Mariette Kristenson. Och målen är högt ställda.

På måndag den 1 oktober görs en större omställning hos Reitan Convenience som driver 7-Eleven och Pressbyrån. Nuvarande vd Magnus Carlsson kliver av efter tio år på posten. Men det är knappast någon duvunge som tar över. Nya vd:n Mariette Kristenson har spenderat sex år som vd för den norska verksamheten.

Läs också: Ny vd på ÖoB

Marknaderna är ganska lika och jag kliver på i en väldigt expansiv fas vilket är mycket roligt, säger hon till Fri Köpenskap.

Sedan samma period förra året har Reitan Sverige öppnat 20 nya butiker, vilket är den snabbaste takten i modern tid. Och hastigheten beräknas inte avta. Mariette Kristenson vill gasa ytterligare.

Vi siktar på att öppna minst lika många framöver. Konkurrensen har blivit stentuff och alla tävlar med alla. Kaféer, dagligvarubutiker, apotek, restauranger och kiosker. Trenderna passar vår verksamhet och kunderna gillar oss, men vi ska bli ännu bättre, konstaterar Mariette Kristenson.

Fördelningen förväntas ligga på ungefär 80 procent Pressbyrån och 20 procent 7-Eleven. De sistnämnda butikerna etableras främst i Stockholm, Göteborg och Malmö medan Pressbyrån vidgar vyerna över hela landet.

Läs också: Kunderna hanterar köpen själva i nya Pressbyrån i Gallerian

– Det är en modell som har fungerat bra och som vi kommer att fortsätta med.

Från sin tid i Norge kommer hon med mycket färsk kunskap. Sockerskatten har påverkat försäljningen negativt då kunderna väljer att bunkra billigt godis men kedjan har lyckats kryssa sig förbi vägblocken och hittat nya affärsmöjligheter.

– Förutom sockerskatten så är marknaderna ganska lika med i princip samma utmaningar. I Norge har vi fokuserat mycket på logistiken. Vi har kapat kostnader genom att effektivisera och minska antalet leveranser, ökat färskheten och tagit vårt ansvar i klimatfrågan. Det har varit en vinst på alla fronter, säger hon.

Blir logistiken en knäckfråga i Sverige också?

Absolut, logistiken kommer att vara ett viktigt fokusområde. Det hänger ihop med att effektivisera leveranserna och erbjuda kunderna färska produkter av hög kvalitet. Störst fokus kommer att ligga just på segmentet mat och dryck. Efterfrågan på klassiska kioskvaror som spel, biljetter, tobak och tidningar minskar till förmån för nya måltidslösningar.

– Konsumenterna är ständigt i rörelse och äter oftare men mindre måltider. Det är här vår största potential finns så det gäller att hela tiden vässa vårt erbjudande med bra och prisvärda produkter. Tiden då man kunde fokusera på konkurrenterna är förbi. Nu måste man tänka kundnytta.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

Åhléns först ut när Uber börjar med snabba hemleveranser av prylar

Uber lanserar nya leveranstjänsten Uber Direct som levererar varor inom 30 minuter.

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Cervera tredubblade e-handeln: ”Inte bara coronaeffekt”

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Nyhetsbrev

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Arkiv

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Alla butikerna som invigs när etapp 2 öppnar på Torps köpcentrum

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Konkurrensverket granskar e-handeln

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Jula väljer Hässleholm

Här slår Stadium igen butiken

Arbetsmiljöverket inspekterar smittrisker inför semestertider

Cdon lanserar fransk e-handelsjätte i Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Sänd till en kollega

0.157