23948sdkhjf

Verifone världsledande på betallösningar

Globalt företag som följer och driver betalningsutvecklingen på lokal nivå.

I mer än 150 länder världen över levererar Verifone lösningar för digitala betalningar till allt från den lilla kvartersbutiken till stora internationella butikskoncerner och e-handel. Betalningar är hjärtat i en handlares vardag och det är Verifones stora passion att se till att det går snabbt, smidigt och säkert.

Även i Sverige är Verifone, tidigare Point, sedan 20 år den ledande leverantören av betallösningar och ansluter mer än 130 000 betalpunkter till molnet. På så sätt kan man slå samman handeln via nätet med handeln i butik och skapa nästa generation engagemang mellan handlare och konsumenter.  Vi har en stor passion för att utveckla, anpassa och säkerställa att betalningsupplevelsen för både konsumenter och företag alltid är säker, härlig att uppleva och effektiv, säger Verifones vd Morgan Sellén.

Nästa generations terminal

När det kommer till fysisk handel har Verifone just lanserat sin nästa generations terminaler som går under namnet Engage.

– Denna plattform ger både handel och konsumenter fler möjligheter att möta upp de trender som vi ser, fortsätter Morgan Sellén. Dels genom att det är den senaste tekniken gällande skärmteknologi, multipla kommunikationslösningar (NFC, BLE, Wifi etc), dels genom snabbare processer och bättre minne för att kunna klara av fler applikationer utan att påverka prestandan. Alla våra lösningar designas utifrån olika användarperspektiv.

Driver utvecklingen lokalt

Tack vare att Verifone är ett globalt företag kan man hämta både inspiration, teknik och andra möjligheter från olika delar av världen och man har under lång tid samlat en enorm kompetens och kraft för att kunna vara ledande. Verifone har på ett smart och konstruktivt sätt säkerställt att följa och driva den lokala betalningsutvecklingen.

– ”One size fits all” är inte ett koncept som vi tror funkar. Varje land har unika möjligheter och utmaningar och det är viktigt för oss att säkerställa att vi är konkurrenskraftiga och ledande på den lokala marknaden, säger Morgan Sellén.

Tror på partnerskap

Morgan Sellén menar vidare att man tror på partnerskap och att utvecklingen nu går så snabbt att det skulle bli utmanande att försöka äga varje del av värdekedjan själv.

– För oss är det viktigt att fokusera på det vi gör bäst av alla och sedan komplettera med olika partner för att kunna erbjuda en fullvärdig lösning. Vår plattform måste kunna vara enkel och öppen för integration med alla partner som vill leverera tjänster i våra system (terminaler i butiker och obemannade automater, säker mjukvara i tablets/mobiler/pc etc). 

Tre huvudfaktorer

Just nu är det, enligt Morgan Sellén, tre huvudfaktorer som påverkar morgondagens betalningar och som Verifone bevakar:

– För det första hamnar allt större makt i konsumentens händer, så också när det gäller utvecklingen i betalfrågor. Det gäller både själva belysningstekniken, det vill säga att använda den teknik som de själva har som mobilen, klockan, kortet, chipet under skinnet med mera, samt också hur köpet ska betalas/finansernas, som exempelvis via konto, kredit, faktura med mera.

– För det andra har det redan dykt upp nya aktörer på betalningsmarknaden vid sidan av de traditionella bankerna och kortutgivarna. Nya betalningsmetoder skapar möjligheter för att fler kommer att ge sig in i branschen och ta hand om kundernas betalningstransaktioner.

Den tredje faktorn handlar om teknikutvecklingen.

– Internet of things är i dag en verklighet och vi börjar bli redo att ta nästa steg, påpekar Morgan Sellén. Om nu kylskåpet har konsumentens förtroende att beställa hem varor....varför då inte också låta kylskåpet hantera betalningen!

Anders Örnevall

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062