23948sdkhjf

Dagligvaruhandeln starkast bland kedjorna

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Dagligvaror går bättre än sällanköp enligt BUN-rapporten.

Nya butikskoncept, satsningar på lager och logistik och justeringar i butiksnätet är huvudbry för aktörerna inom dagligvaruhandeln.

Läs också: Lidl-butik vid gränsen försenas

Dagligvaruhandeln är just nu inne i ett skede av butiksnätsplanering och expansion, att implementera och lansera nya butikskoncept, göra satsningar på e-handel och lager och logistik. Därtill kommer pågående branschglidning och uppköp och konsolidering med mindre uppstickare och e-handelsföretag.

Det framkom när HUI Research presenterade den så kallade BUN-rapporten i veckan. Rapporten bygger 80 bolags kvartals- och årsrapporter varav 12 bolag inom dagligvaruhandeln ingår.

Samtliga av bolagen inom dagligvaruhandeln hade en positiv omsättningsutveckling i fjol.

Centralt för många aktörer inom dagligvaruhandeln är att de tittar över butiksnätet och både öppnar och stänger butiker men antalet butiker är i de närmaste oförändrat.

Läs också: De är årets europeiska handlare

Under perioden januari till juli har dagligvaruhandeln har haft en positiv tillväxt om 3,5 procent vilket är betydligt högre än sällanköpshandelns tillväxt som landar på 1,9 procent.

14 företag står för hälften av omsättningen i detaljhandeln och där toppas listan av Ica, Coop och Axfood med tillsammans 28 procent av detaljhandelskakan. Med bland de 14 finns även Bergendahls, Lidl och Axstores.

Just Lidl beskrivs som en av tillväxtraketerna i rapporten med en tillväxtökning om 11 procent i fjol.

Det gäller även när HUI Research tittat på likviditeten och soliditeten hos BUN-bolagen.

56 procent av bolagen inom dagligvaruhandeln hade förbättrad kassalikviditet och 44 procent hade förbättrad soliditet i fjol.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Grand Parfymeri i konkurs: "Vi föll på målsnöret"

Heminredningsmärke i konkurs

Bakslag för Norge: Så kraftigt ökade gränshandeln

Här öppnar Mio - handlarduo satsar med ny butik

Reitan öppnar butik nummer 400

Sportkedjans vd lämnar – efter två månader

Går efter intern granskning av uppmärksammade Facebookinlägg.

Nyhetsbrev

Femte butiken för Hemcompaniet

Arkiv

Utmanaren släpper Amazon Go-koncept: ”Först på marknaden”

Paninis nya Grab and go-koncept ska ta matkedjan in i den tekniska framtiden.

Klarna öppnar pop up-butik

Svensk Handel: ”Dyra paketleveranser en alarmerande konkurrensnackdel”

Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

City Gross in i conveniencebranschen: "Vi vill komma nära kunden"

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Här är Årets Centrumutvecklare och Årets Stadskärna

Zoobutikskedjan öppnar nytt

Indiska lanserar barnkläder igen

Plockar in plagg till yngre barn.

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

176 miljoner till MQ

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

Direkten öppnar – Intersport stänger

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

Ny marknad för Jysk

Från Tele2 till Blocket

Fresks köper från XL

Zetadisplay visar stark tillväxt

Han är ny i Lek- & Babybranschen

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

Från Nelly till Lyko

Så mycket växte e-modehandeln

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.191