23948sdkhjf

Tvärstopp för MQ

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Supertrögt fjärde kvartal för MQ-koncernen som levererar ett resultat och försäljning som var betydligt sämre än väntat. Nya vd:n vill nu bara blicka framåt och växla upp digitalt.

För MQ-kedjan satsar nu koncernen på nytt kommunikationskoncept och på att förstärka varumärket, på att bli mer personliga i butikerna och se över sortimentet och också hur det presenteras i butikerna.

Läs också: Från Lindex till MQ

Framförallt ska koncernen satsa på digital försäljning inte minst för MQ-kedjan där satsningen enligt kvartalsrapporten nu  växlas upp.

Resultatraset under fjärde kvartalet för MQ-kedjan skyller koncernen på varm sommar som påverkade försäljningen negativt och som resulterade i en högre realisationsgrad samt en fördröjd start av höstsäsongen. Men i rapporten skriver koncernen att man sett en vikande kundtillströmning till butikerna och lägre försäljning under hela året.

Det är framförallt MQ-kedjan som har det tungt försäljningsmässigt  medan Joy lockar kunder och har en försäljningen som är i nivå med föregående år under fjärde kvartalet. Rörelseresultatet är dock negativt.

För MQ-koncernen uppgick nettoomsättning under fjärde kvartalet, juni till augusti, 445 miljoner kronor (467) vilket är en minskning med 4,8 procent. Den jämförbara försäljningen minskade med 6,2 procent. Bruttomarginalen uppgick till 47,5 procent (54,0). 

Läs också: Han blir ny vd för MQ

Rörelseresultatet uppgick till -8 miljoner kronor (33), vilket motsvarar en rörelsemarginal på -1,7 procent (7,0). Det är ett betydligt lägre resultatet än vad som framkom när koncernen vinstvarnade i augusti och uppgav att rörelseresultatet skulle uppgå till cirka 2 miljoner kronor.

Periodens resultat uppgick till -3 miljoner kronor (24), vilket motsvarar -0,09 SEK (0,69) per aktie efter utspädning.

För MQ-kedjan uppgick nettoomsättningen till 380 miljoner kronor (406) under fjärde kvartalet vilket var en minskning med 6,2 procent. I jämförbara butiker minskade försäljningen med 7,6 procent och rörelseresultatet för kedjan uppgcik till

För Joy uppgick nettoomsättningen till 64 miljoner kronor (62) under kvartalet, en ökning med 4,0 procent. Kedjans jämförbara försäljning ökade under fjärde kvartalet med 2,9 procent.  Dock landade rörelseresultatet på  -10 miljoner kronor.

I koncernen ingår MQ med 121 butiker och Joy med 53 butiker.

Mer om: Joy | MQ


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Underklädeskedja öppnar outlet

Amazon ett steg närmare

Kedjorna som driver omsättningen

Heltäckande och unik kartläggning av Sveriges butiksbestånd.

Nu inleder Datainspektionen GDPR-granskning

Fokus på samtycke som rättslig grund.

Matleveranstjänst till Göteborg

Så ser en hållbar ledare ut

Nyhetsbrev

Då öppnar Beijer Byggmaterial sin nya anläggning

Arkiv

Två nya butiker till MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Sportamore lanserar ny affärsmodell - Adidas först ut

Efter kaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

1

Byter ut glödlampor – tjänar 1,8 miljarder

Het sommar – sval försäljning för Byggmax

På nytt jobb
Hon ska hjälpa handeln mot bedrägerier

Svensk Handel rekryterar expert från Polisen.

Här kommer nästa Dollarstore

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Klartecken för Ica och Min Doktor

Icas köp av Min Doktor har kritiserats av Läkarförbundet. Nu har affären fått grönt ljus.

Flera handlare hotas av konkurs

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

DEBATT
Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Handeln digitaliseras snabbt. Trots det är branschen sämst på att kompetensutveckla befintliga medarbetare, skriver Unionens Henrik Ehrenberg i en debattartikel.

Rizzo avvecklas som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar

Filippa K i Amazons första fysiska modebutik i Europa

Hit kommer Plantagen

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Fullföljer etableringsplan – två nya butiker i Stockholm

Har öppnat butik i Täby centrum och innan jul väntar ytterligare en butik i Stockholm.

Sverige är bäst på kontantlöshet

Shopgun tar sikte på reklambladen

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna pessimistiska inför framtiden

Nokas framgångsrika höst fortsätter

Mathems vd sågar granskningen

10-i-topp-lista: Städerna med framtiden för sig

Ikea ökar - främst i Sverige

”Nu kanske man får andas”

Ny Stora Coop till Stockholm

”Skitmarginaler”

Kommunikationschef lämnar Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.146