23948sdkhjf

Ikeas "modemattor" lockade tusentals

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Möbeljättens samarbete med Virgil Abloh lockade tusentals till pop up-butik i Paris.

Under den nyss avslutade modeveckan i Paris anordnade Ikea ett pressevent och pop up-butik  inför kollektionssläppet av designsamarbetet med Off-Whites och Louis Vuittons Virgil Abloh som lockade tusentals.

Mattsläppet resulterade i köer och till Habit säger Johanna Martin, pressansvarig vid Ikeas pressavdelning och ansvarig för kommunikation kring samarbetskollektioner, och 2 500 personer köade för att komma över den begränsade upplagan av de fyra mattorna. Ikea blev tvungna att stänga butiken då trycket blev för stort.

Eventet i lokalen på Quai d'Austerlitz var utformat som en konstinstallation och pop up-butiken föregicks av ett pressevent på fredagen då Virgil Abloh medverkade.

- Vi blev tvungna att stänga butiken då vi naturligtvis främst värnar om säkerhet så nu finns de mattor kvar som vi på något vis ska släppa till den franska publiken på något vis. Hur har vi ännu inte bestämt, säger Johanna Martin till Habit.

Hon var också själv var på plats i Paris den gångna helgen.

Läs också: Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

I den tillfälliga butiken såldes fyra mattor; en röd med texten "Blue", en svart och vit matta med texten "Gray" samt en matta med ett bergsmotiv och texten "Still Loading" samt en med texten "Keep Off".

Mattorna har visats i pressmaterial tidigare och bland annat  via Virgil Ablohs Instagram.

En av dem, med texten "Keep Off" ingår i kollektionen för Ikea Art Event som släpps till våren. Den fulla samarbetskollektionen mellan Virgil Abloh och Ikea, Ikea x Off-White, släpps först nästa höst.

Blir det fler liknanade event som pop up-butik?

- Ja, vi planerar att få till åtminstone ytterligare två pop up-butiker under hösten. Intresset för den här kollektionen är enormt och vi fått en otrolig respons vilket Ikea är väldigt glada över. Vi har försökt att möta efterfrågan och ta fram produkter i små upplagor. Normalt tar designsamarabeten  betydligt längre att producera och planera än så här, säger Johanna Martin till Habit.

Enligt flera medier cirkulerar nu mattorna till försäljning på ebay med ett försäljningspris på allt från 600 till 1 500 euro. Mattan med texten "Keep Off" såldes till ett pris om 129 euro i pop up-butiken i Paris.

I installation fanns även andra artiklar och möbler att se som ingår i den kommande kollektionen som en stol och en klocka.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Apotea inför avgaskrav för fraktbolagen

Amazon ett steg närmare – har etablerat filial i Sverige

Underklädeskedja öppnar outlet

Kedjorna som driver omsättningen

Heltäckande och unik kartläggning av Sveriges butiksbestånd.

Nu inleder Datainspektionen GDPR-granskning

Fokus på samtycke som rättslig grund.

Matleveranstjänst till Göteborg

Nyhetsbrev

Då öppnar Beijer Byggmaterial sin nya anläggning

Arkiv

Två nya butiker till MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Så ser en hållbar ledare ut

Efter kaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

Sportamore lanserar ny affärsmodell - Adidas först ut

1

Byter ut glödlampor – tjänar 1,8 miljarder

Het sommar – sval försäljning för Byggmax

På nytt jobb
Hon ska hjälpa handeln mot bedrägerier

Svensk Handel rekryterar expert från Polisen.

Här kommer nästa Dollarstore

Flera handlare hotas av konkurs

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Klartecken för Ica och Min Doktor

Icas köp av Min Doktor har kritiserats av Läkarförbundet. Nu har affären fått grönt ljus.

Stadium omorganiserar och varslar

DEBATT
Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Handeln digitaliseras snabbt. Trots det är branschen sämst på att kompetensutveckla befintliga medarbetare, skriver Unionens Henrik Ehrenberg i en debattartikel.

Rizzo avvecklas som butikskedja

Filippa K i Amazons första fysiska modebutik i Europa

Hit kommer Plantagen

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Sverige är bäst på kontantlöshet

Shopgun tar sikte på reklambladen

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna pessimistiska inför framtiden

Nokas framgångsrika höst fortsätter

Mathems vd sågar granskningen

10-i-topp-lista: Städerna med framtiden för sig

Ikea ökar - främst i Sverige

”Nu kanske man får andas”

Ny Stora Coop till Stockholm

”Skitmarginaler”

Kommunikationschef lämnar Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.2