23948sdkhjf

Lågprisraketen öppnar 34 nya butiker

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Nu släpper Dollarstore nästa bomb. Öppnar fyra nya butiker samma dag och totalt 30 stycken nästa år. Snacks och dryck går starkt.

Lågprisraketen Dollarstore ska in och slåss med både näbbar och klor. Efter Halloween-pop-up-butiken i centrala Stockholm släpps nästa stora nyhet.

Läs också: E-handel och utlandsexpansion nästa för Dollarstore

– Vi kommer att öppna fyra butiker samma dag den 22 november. Mjölby, Kristinehamn, Växjö och Enköping rör det sig om, säger vd Bent Holm till Fri Köpenskap.

Han lämnade som vd på Netto Sverige i mars 2017. Varför han slutade där vill han inte kommentera.

– Däremot trivs jag väldigt bra på Dollarstore, det känns som att jag har kommit hem, säger han.

Efter butiksöppningarna i november tar Bent Holm en paus i etableringen och lägger fokus på julhandeln. Men under våren är det åter full gas framåt utan några blickar i backspegeln. Tillsammans med grundaren Peter Ahlberg tar han sig an en kraftig expansionstakt på 30 butiker under 2019.

Läs också: Här kommer nästa Dollarstore

– Vi har 75 butiker i dag så det blir en butikstillväxt på runt 40 procent på ett år. Inte så dåligt men den våta drömmen vore att öppna 10 butiker på en dag, säger Peter Ahlberg och skrattar.

Han tittar ut i Stockholmskvällen och slår ut med armarna.

– Ringa in den här staden.

Dollarstore låter sig dock inte definieras av särskilda geografiska lägen. Stockholm må vara intressant men kedjan har butiker från Gällivare i norr till Trelleborg i söder.

Läs också: Lågprisjättens e-handel lanserad

– Vi fokuserar inte på något specifikt ställe eller stirrar oss blinda på städer. Vi letar lägen där vi ser en försäljningspotential och där vi får en bra deal. Även köpcentrum är intressanta om lokalen är tillräckligt stor och hyran är rätt, säger Bent Holm.

3 000 kvadratmeter säljyta och uppåt är målet.

– Vi är hyfsat flexibla men det är någonstans där som vårt koncept är som starkast. Vi har många spännande och roliga produkter så man vill kunna ha ett ordentligt kundvarv där man kan gå runt och kolla.

Sortimentet är en annan intressant faktor. Den största delen av inköpen kategoriseras säsong och klippvaror. Mycket av arbetet sker under de gemensamma resorna till Kina där stora beställningar läggs. Butikerna har ungefär 11 000 varor i sortimentet men endast 4 000 är fasta.

Läs också: Fyra nya butiker på ett bräde

– Bara i år har vi 6 000 nya varor i sortimentet. Allt handlar om att hitta coola produkter där vi får en bra deal, säger Peter Ahlberg.

Och varor besläktade med dagligvaruhandeln går starkt framåt i sortimentet.

– Det mesta växer egentligen starkt men läsk och snacks är produktkategorier som går snabbt framåt. Även partysegmentet och prylar till hemmet är storsäljare. Dessa saker intresserar ju även dagligvaruhandeln men vi stirrar oss inte blind på konkurrens. Vi fokuserar på vårt, säger Bent Holm.

Mer om: Dollarstore
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

JC Penney på fallrepet – men förnekar konkursplaner

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Postnord återvände till förlust

Nyhetsbrev

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

Arkiv

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

XL-Bygg förvärvar två bygghandelsföretag

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.151