23948sdkhjf

Intersport slipper returerna 

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

I sitt nya e-handelslager i Nässjö kombinerar Intersport Autostore med manuellt plock, något som gett god utdelning. Och sportjättens kunder skickar sällan tillbaka sina varor.

Förra året skrotade Intersport sin 3PL-lösning och tog själva makten över sin näthandel. Man flyttade lagret till egna lokaler i Nässjö. 

– Vi ville känna att vi har utvecklingen och förvaltningen i egna händer. Det här är en långsiktig investering, som vi tror kommer att vara bäst för oss i det långa loppet, säger Stellan Jonsheim, service- och utvecklingsansvarig på Intersport, i ett pressmeddelande. 

Man jobbar nu vidare med att utveckla sitt plocksystem där mycket handlar om att integrera Autostores robotplock med manuellt plock. Från Autostore läggs produkterna på hyllvagnar som dockas in i en Ergobjörn 710 för att slutföra ordrarna i hyllavdelningen på lagret.  

– Alla varor passar inte in i roboten, så en kombination är bästa sättet att hitta ett flöde som blir så effektivt som möjligt. Med rätt produkter på rätt ställen på lagret, går det fortare att plocka, säger Stellan Jonsheim. 

Lösningen utvecklas i samarbete med Helge Nyberg, som man arbetat med i 20 år. Framöver kommer man eventuellt att komplettera hyllvagnarna med specialvagnar för skrymmande varor, som skidor och ishockeyklubbor. 

Även Intersport känner av den ökade e-handeln. De senaste fem åren har man varje år fördubblat sin handel över nätet. Men man har sluppit ett av e-handelns signum, de många returerna när kunder beställer varor i flera olika storlekar och färger. 

– Vi ser inte det beteendet hos våra kunder. Vi tror att det kanske kan bero på att kunderna känner sig trygga med att kunna byta varan i en av våra butiker, säger Stellan Jonsheim. 

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Nyhetsbrev

Barneys överväger konkurs

Arkiv

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

XL-Bygg förvärvar två bygghandelsföretag

Nu är han ensam ägare till Gekås

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

På nytt jobb
Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

50 miljoner kronor till start up

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.146