23948sdkhjf

Intersport slipper returerna 

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

I sitt nya e-handelslager i Nässjö kombinerar Intersport Autostore med manuellt plock, något som gett god utdelning. Och sportjättens kunder skickar sällan tillbaka sina varor.

Förra året skrotade Intersport sin 3PL-lösning och tog själva makten över sin näthandel. Man flyttade lagret till egna lokaler i Nässjö. 

– Vi ville känna att vi har utvecklingen och förvaltningen i egna händer. Det här är en långsiktig investering, som vi tror kommer att vara bäst för oss i det långa loppet, säger Stellan Jonsheim, service- och utvecklingsansvarig på Intersport, i ett pressmeddelande. 

Man jobbar nu vidare med att utveckla sitt plocksystem där mycket handlar om att integrera Autostores robotplock med manuellt plock. Från Autostore läggs produkterna på hyllvagnar som dockas in i en Ergobjörn 710 för att slutföra ordrarna i hyllavdelningen på lagret.  

– Alla varor passar inte in i roboten, så en kombination är bästa sättet att hitta ett flöde som blir så effektivt som möjligt. Med rätt produkter på rätt ställen på lagret, går det fortare att plocka, säger Stellan Jonsheim. 

Lösningen utvecklas i samarbete med Helge Nyberg, som man arbetat med i 20 år. Framöver kommer man eventuellt att komplettera hyllvagnarna med specialvagnar för skrymmande varor, som skidor och ishockeyklubbor. 

Även Intersport känner av den ökade e-handeln. De senaste fem åren har man varje år fördubblat sin handel över nätet. Men man har sluppit ett av e-handelns signum, de många returerna när kunder beställer varor i flera olika storlekar och färger. 

– Vi ser inte det beteendet hos våra kunder. Vi tror att det kanske kan bero på att kunderna känner sig trygga med att kunna byta varan i en av våra butiker, säger Stellan Jonsheim. 

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Grand Parfymeri i konkurs: "Vi föll på målsnöret"

Heminredningsmärke i konkurs

Här öppnar Mio - handlarduo satsar med ny butik

Bakslag för Norge: Så kraftigt ökade gränshandeln

Reitan öppnar butik nummer 400

Femte butiken för Hemcompaniet

Nyhetsbrev

Sportkedjans vd lämnar – efter två månader

Går efter intern granskning av uppmärksammade Facebookinlägg.

Arkiv

Utmanaren släpper Amazon Go-koncept: ”Först på marknaden”

Paninis nya Grab and go-koncept ska ta matkedjan in i den tekniska framtiden.

Svensk Handel: ”Dyra paketleveranser en alarmerande konkurrensnackdel”

Klarna öppnar pop up-butik

Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

City Gross in i conveniencebranschen: "Vi vill komma nära kunden"

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Här är Årets Centrumutvecklare och Årets Stadskärna

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Zoobutikskedjan öppnar nytt

Indiska lanserar barnkläder igen

Plockar in plagg till yngre barn.

176 miljoner till MQ

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

Direkten öppnar – Intersport stänger

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

Ny marknad för Jysk

Från Tele2 till Blocket

Fresks köper från XL

Zetadisplay visar stark tillväxt

Han är ny i Lek- & Babybranschen

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

Från Nelly till Lyko

Så mycket växte e-modehandeln

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.165