23948sdkhjf

Efter stormen mot Coop – rörde sig om 20 konton

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Det som medialt beskrivits som hackerattacker mot Coop rörde sig i själva verket om 20-30 enskilda konton av 3,5 miljoner. Dessutom har kedjan inget ansvar i de läckta inloggningsuppgifterna.

Ett antal kunder har fått påhälsning på sina kundkonton hos Coop. Bonuspoäng har lösts in och skickats iväg.

Läs också: Listan: Här är butikerna som får Coops nya Hämta-koncept

– Det är alltså privatpersoner som har fått sina inloggningsuppgifter kapade på andra ställen. Troligen via någon form av register, men inte hos oss. Det kanske har med exempelvis Facebook-läckaget att göra, men vi vet inte säkert, säger Tobias Rydergren till Fri Köpenskap.

Men att Coop skulle vägra betala tillbaka poängen är fullkomlig nonsens, menar de.

– Det handlar bara om att man måste göra en polisanmälan. Vi kan ju naturligtvis inte bara dela ut poäng utan att man visar att det rör sig om bedrägeri. Då skulle vem som helst kunna hävda att de har blivit lurade.

Att kedjan betalar tillbaka poängen till de drabbade är en självklarhet, menar han.

Läs också: Klartecken för Coops köp av Netto

– Man har samlat på sig de här poängen för att man är en trogen kund hos Coop. Vi har ingenting att vinna på att snåla in där. Tvärtom, konstaterar Tobias Rydergren.

Funktionen som bedragarna använt har varit tänkt för stamkunder att kunna skänka gåvor till nära och kära.

– Poängen kan man växla in mot olika saker som till exempel biobiljetter eller presentkort. För att kunna ge bort en gåva har man kunnat skicka presentkortet till en annan mejl än sin egen. Det är den funktionen som bedragarna har använt sig av.

För att förhindra liknande problem i framtiden är funktionen nu bortplockad, och kedjan överväger säkrare inloggning i form av exempelvis bank-id.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Team Sportia ut – Systembolaget in

Lagerhaus öppnar pop up-butik

På nytt jobb
Hon går till Apoteksgruppen

På nytt jobb
NK med ny marknadschef

På nytt jobb
Ny duo hos Nilson group

5 tips som lyfter upplevelsen vid provrummen

Nyhetsbrev

Uthyrning av kläder i ombyggd H&M-butik

Arkiv

Lågprisbyggmarknadskedjan till Flen

Jysks grundare avliden – ”Vi har mist en enastående köpman”

Em Home växer med fyra butiker

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

1

Ny XXL-skandal – riggade siffror för att kunna ange högre rabatter

Nelly söker ny logistiklösning

Elon och Hemmy gör slut

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Fortsatt trögt för Odd Molly

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Så sålde Björn Borg

Muji: "Vi vill växa i Europa”

På fredag öppnar den japanska kedjan ny butik om 1 216 kvadratmeter i egen regi på Åhléns city i Stockholm. En stor del av ytan är mode.

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Så snabbt ökar Ica på nätet

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Nu finns Åhléns skönhetskoncept på nätet

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Kronans Apotek – nu även på NK

Tempobutik i konkurs efter knappt ett år

Här stänger H&M

Minskad försäljning för convenience

Anrik bokhandel stänger efter 131 år

Här öppnar Newbie härnäst

BoConcept vinner internationellt franchisepris

Blev inlåst på Byggmax

På nytt jobb
Lämnar Björn Axén för Kronans Apotek

Bygghandeln omsätter mer

Butik för Brothers i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.165