23948sdkhjf

Efter stormen mot Coop – rörde sig om 20 konton

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Det som medialt beskrivits som hackerattacker mot Coop rörde sig i själva verket om 20-30 enskilda konton av 3,5 miljoner. Dessutom har kedjan inget ansvar i de läckta inloggningsuppgifterna.

Ett antal kunder har fått påhälsning på sina kundkonton hos Coop. Bonuspoäng har lösts in och skickats iväg.

Läs också: Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

– Det är alltså privatpersoner som har fått sina inloggningsuppgifter kapade på andra ställen. Troligen via någon form av register, men inte hos oss. Det kanske har med exempelvis Facebook-läckaget att göra, men vi vet inte säkert, säger Tobias Rydergren till Fri Köpenskap.

Men att Coop skulle vägra betala tillbaka poängen är fullkomlig nonsens, menar de.

– Det handlar bara om att man måste göra en polisanmälan. Vi kan ju naturligtvis inte bara dela ut poäng utan att man visar att det rör sig om bedrägeri. Då skulle vem som helst kunna hävda att de har blivit lurade.

Att kedjan betalar tillbaka poängen till de drabbade är en självklarhet, menar han.

Läs också: Coop-chef anklagas för trakasserier av 20 kvinnor – en försökte ta livet av sig

– Man har samlat på sig de här poängen för att man är en trogen kund hos Coop. Vi har ingenting att vinna på att snåla in där. Tvärtom, konstaterar Tobias Rydergren.

Funktionen som bedragarna använt har varit tänkt för stamkunder att kunna skänka gåvor till nära och kära.

– Poängen kan man växla in mot olika saker som till exempel biobiljetter eller presentkort. För att kunna ge bort en gåva har man kunnat skicka presentkortet till en annan mejl än sin egen. Det är den funktionen som bedragarna har använt sig av.

För att förhindra liknande problem i framtiden är funktionen nu bortplockad, och kedjan överväger säkrare inloggning i form av exempelvis bank-id.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Panos säljer sitt livsverk

Badklädesmärket Panos Emporio blir norskt.

Trendbrott: Nätet viktigast för byggkunderna

Årets franchisekedja korad

Här byter Elgiganten läge

Optikkedjan expanderar – fyra nya butiker i vår

Har snart 141 butiker.

Polarn O. Pyret håller RNB uppe

Nyhetsbrev

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Arkiv

Jysk till Irland – ska öppna 15 butiker

Lidl fick betala 250 000 – kan bli mycket dyrare för andra

Modekedjan flyttar kassan ut i butiken

Gina Tricot ska spara 200 miljoner kronor

30 tjänster ska bort på huvudkontoret i Borås och därtill dras timmar ned i butikerna.

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Lindex ägarbolag byter vd

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

Butik 140 för optikkedjan

2

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Nu vill de också handla mat på nätet

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Här expanderar Jysk

Team Sportia-butik i konkurs

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Så sålde Clas Ohlson

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.183