23948sdkhjf

Efter stormen mot Coop – rörde sig om 20 konton

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Det som medialt beskrivits som hackerattacker mot Coop rörde sig i själva verket om 20-30 enskilda konton av 3,5 miljoner. Dessutom har kedjan inget ansvar i de läckta inloggningsuppgifterna.

Ett antal kunder har fått påhälsning på sina kundkonton hos Coop. Bonuspoäng har lösts in och skickats iväg.

Läs också: Coops nästa e-handelsbomb: Ny lösning för butiker och knutpunkter

– Det är alltså privatpersoner som har fått sina inloggningsuppgifter kapade på andra ställen. Troligen via någon form av register, men inte hos oss. Det kanske har med exempelvis Facebook-läckaget att göra, men vi vet inte säkert, säger Tobias Rydergren till Fri Köpenskap.

Men att Coop skulle vägra betala tillbaka poängen är fullkomlig nonsens, menar de.

– Det handlar bara om att man måste göra en polisanmälan. Vi kan ju naturligtvis inte bara dela ut poäng utan att man visar att det rör sig om bedrägeri. Då skulle vem som helst kunna hävda att de har blivit lurade.

Att kedjan betalar tillbaka poängen till de drabbade är en självklarhet, menar han.

Läs också: Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

– Man har samlat på sig de här poängen för att man är en trogen kund hos Coop. Vi har ingenting att vinna på att snåla in där. Tvärtom, konstaterar Tobias Rydergren.

Funktionen som bedragarna använt har varit tänkt för stamkunder att kunna skänka gåvor till nära och kära.

– Poängen kan man växla in mot olika saker som till exempel biobiljetter eller presentkort. För att kunna ge bort en gåva har man kunnat skicka presentkortet till en annan mejl än sin egen. Det är den funktionen som bedragarna har använt sig av.

För att förhindra liknande problem i framtiden är funktionen nu bortplockad, och kedjan överväger säkrare inloggning i form av exempelvis bank-id.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Biltema bemöter Uppdrag Gransknings kritik: "Vi är en god samhällsaktör"

Lokalbyte för Esprit

Lindexaktuell designer lanserar barnkläder

Apotekarns i ny miljö

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Jula i god form

Nyhetsbrev

Så mycket ska Sportamore växa

Arkiv

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Byggmax minskar förlusten: "Bra start på året"

Katrineholm förbjuder tiggeri

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Lämnar Sealife för Improove

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Rusta höjer ribban: 19 butiker nästa verksamhetsår

”Vi lägger in en extra växel”, säger etableringschefen Peter Jansen.

Butikerna hyllar vårbudgeten

Picadeli fortsätter expandera

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Samarbete ger ny fackhandelskedja inom vitvaror och hemelektronik: ”Helt rätt i tiden”

Bland annat byter närmare 100 Audio Video-butiker namn till Elon Ljud & Bild när Elon Group och Electra Gruppen inleder samarbete.

Så sålde Clas Ohlson

Handlarna mer optimistiska – skatteåterbäring och påsk väcker vårhopp

Här öppnar ny aktör premiumdestination för sport

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Lågprismodekedja i konkurs

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Ica bygger nytt e-handelslager i Göteborg

Vasakronans vd lämnar efter 11 år

Så mycket väntas påsken sälja för

Föreslås till skohandlaren

Vd-skifte hos Oscar Jacobson

Svensk Handel om höjd kemikalieskatt: "Glädjekalkyl"

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Debenhams på konkursens rand

Synsam till Femman

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.21