23948sdkhjf

Svensk Handel Stil: "Försäljningen i september och oktober bör slås samman för rättvis bild"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Även september blev en tuff månad för modehandeln med minussiffror.

Försäljningen av kläder i fysiska butiker, med deras e-handel inräknad, och mätt på jämförbara enheter och i löpande priser minskade med 4,1 procent i september jämfört med motsvarande månad i fjol. Motsvarande siffra för skoförsäljningen visar en minskad försäljning om 6,7 procent. 

Hittills i år har försäljningen av kläder minskat med 2,5 procent för kläder och med 2,0 procent för skor.

– Månaden började mycket dåligt men i takt med att vädret försämrades blev försäljningen bättre, om än inte bra, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

Nu menar branschorganisationen att försäljningen för september och oktober bör slås samman för att ge en rättvisande bild av utvecklingen.

Mikael Sandström siar också att oktobers siffror landar på plus då jämförelsemånaden var svag.

– Modet med bland annat nya mustiga höstfärger gör att det händer en del på modefronten, vilket också bör driva upp försäljningen, säger Mikael Sandström.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

City Gross in i conveniencebranschen: "Vi vill komma nära kunden"

Heminredningsmärke i konkurs

Zoobutikskedjan öppnar nytt

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Här är Årets Centrumutvecklare och Årets Stadskärna

Indiska lanserar barnkläder igen

Plockar in plagg till yngre barn.

Nyhetsbrev

Direkten öppnar – Intersport stänger

Arkiv

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

Ny marknad för Jysk

Från Tele2 till Blocket

Fresks köper från XL

176 miljoner till MQ

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

Euronics rekryterar trio – lanserar vitvaror

Han är ny i Lek- & Babybranschen

Zetadisplay visar stark tillväxt

Sjunde butiken för Dogman

Här stänger Åhléns också

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Från Nelly till Lyko

Så mycket växte e-modehandeln

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

De är årets europeiska handlare

Ikea satsar på batteriföretag

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

På nytt jobb
Retailkonsult blir vd på Pizza Hut

Lidl-butik vid gränsen försenas

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.144