23948sdkhjf

Inets vd: "Pingvinstången är superviktig"

| Av Philip Wallin | Tipsa redaktionen

Om filosofin bakom e-handelsframgångarna.

Inet har blivit utsedd till "Årets nätbutik", kategorin datorer och mobilt, sju år i följd. För Dagens Handels läsare delar vd:n Erik Wickman med sig av sina bästa tips för att bli proffs på e-handel. 

Läs också: Black friday slog rekord i natt

Hela 60 procent av Inets omsättning utgörs av nätethandel. Tillsammans med de sex butikerna i Göteborg, Stockholm, Malmö och Uddevalla är företaget numera Sveriges ledande leverantör av dator-, gaming- och teknikprylar.

Och det är främst tekniknördar som e-handelföretaget har ställt in siktet mot:
– Vår kärnmålgrupp är entusiasterna, early adopters som vill ha det senaste prylarna. Gör vi ett bra jobb för kärnmålgruppen så kommer de rekommendera sina vänner att handla hos oss. Alla har vi väl en vän eller bekant som är tekniknörd. säger Erik Wickman som själv började som servicetekniker på Inet för 20 år sedan. 

Det är bara att tänka på vad man själv stör sig på när man e-handlar och göra tvärtom."

Han menar att Inets höga kundbetyg på många prisjämförelsesajter beror på att företaget satsar stenhårt på personlig kommunikation, kompetens och transparens.

– I min värld är det ganska enkelt, det är bara tänka på vad man själv stör sig på när man e-handlar och göra tvärtom.

Läs också: Systembolaget öppnar utlämningsställe

Och nördar gillar att handla av andra nördar.
– Vi satsar på kompetenta medarbetare som svarar på frågorna och svarar på första kontakt. Jag personligen är allergisk mot vidarekopplande, där man kopplas runt och när man väl kommer fram till någon kan man inte få hjälp utan måste ställa sig i en ny kö.

Priset är inte avgörande för om kunden ska välja Inet eller inte. Styrkan ligger i det personliga mötet.

– Butikstänket tar vi med till e-handeln. Det viktiga för oss att differentiera oss mot andra. Och med tanke på Amazon som hägrar, vad kommer de inte kunna erbjuda? Jo, du kommer inte kunna ringa Amazon och få hjälp med vilken router du ska välja, till exempel.

Företaget följer snabbt upp omdömen på sociala medier och i mejl.
– Det har alltid legat högt upp på vår priolista. Är det något negativt går vi till botten med det, vi försöker lösa varje case och hela tiden jobba proaktivt.

Andra företag har försökt efterlikna upplägget. Men just Pingvinstång, med alla olika smaker, är den perfekta bonusen."

Ni har blivit utsedda till "Årets nätbutik" sju år i följd. Blir det svårt att behålla positionen?
– Det blir tuffare och tuffare. För att överträffa förväntningarna handlar det om för att ge en wow-upplevelse i kundservice, där höjs ribban hela tiden. Det räcker inte med att svara på ett mejl inom 24 timmar. Ska man sticka ut så behöver man svara på alla mejl inom fyra timmar. Ibland hoppar jag själv in på kundservice och svarar på frågor eller försöker lösa problem.

Att skylta med tydliga lagersaldon på webben och att kunden själv få välja utlämningställe är två andra plusfaktorer.

I alla paket som levereras finns en liten bonus, hur viktig är den?
– Pingvinstången, den är superviktigt. Det var en kompis på Toms som föreslog idéen när vi funderade på en gåva till missnöjda kunder. Nu packar vi ned Pingvinstången i alla leveranser. Den skapar diskussion och har helt klart blivit en snackis, det är bara googla Pingvinstång så ser du. Andra företag har försökt efterlikna upplägget. Men just Pingvinstång, med alla dessa olika smaker, är den perfekta godisen. 

– I grund och botten handlar det om att överraska positivt. Säger man en sak så kan man leverera lite mer. Då får man en ambassadör i kunden som berättar om ett bra köp.

Året nätbutik 7 år i följd

Omsättning: 2017 (2016): 750 (711) miljoner kronor.

Rörelseresultat: 2017 (2016): 28 (26) miljoner kronor.

Ägare: Inet ägs sedan 2015 av investmentbolaget Creades.

Gör: Butik- och e-handel med datorer, komponenter och datortillbehör.

Butiker: Har vuxit från en butik i Göteborg år 2000 till: Två butiker i Göteborg och Stockholm – och en butik i Uddevalla och Malmö.

Störst på e-handel: 60 procent av omsättningen utgörs av e-handel. Utsågs 2017 till Årets nätbutik, för sjunde året på raken, när prisjämförelsesajten Prisjakt frågade besökarna vilken butik som är bäst på nätet.

Mer om: E-handel | Erik Wickman | Inet
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lista: Största bolagen inom convenience

Så stora är de – och så växer de.

Systembolaget öppnar utlämningsställe

Här ska nytt koncept för e-handeln testas.

Byggmax sökte och fann deras första kund

25 år efter starten spårade kedjan upp första kunden med privatdetektiv.

De är årets nätbutik

Vann för femte året i rad.

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

Mindre marginaler - men storleken spelar ingen roll

Nyhetsbrev

De tar över Harald Nyborgs butiker

Arkiv

Sex trender om framtidens butiker

Gateau gästar H&M

Fazerägt hantverksbageri öppnar pop up i modekoncernens inredningsbutiker i december.

En miljard till Ikeas medarbetare

Så stor bonus får svenska medarbetare genom lojalitetsprogrammet.

Förtroende är framtidens handelsvara

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Ny Willys i expansiv stad

Clas Ohlson stänger alla butiker utanför Norden

Andra kvartalet var sämre än väntat.

På nytt jobb
Efter motgångarna: Ny vd för Axfoods apotek

Gustav Hasselgren ersätter Johan Bergenheim som vd för Apohem.

Kriget slut – City Gross stänger

Striden med fastighetsägaren får ett slut. City Gross stänger – och kräver skadestånd.

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Butik sprängd i Malmö

Så effektiviserar e-handelsjätten varuhanteringen

Ikea öppnar på Manhattan

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Kraftig ökning av konkurser

Ökar med 124 procent inom detaljhandeln – trots högkonjunktur.

Matsmart retirerar från Norge

Efter vd-bytet: Nytt bakslag för Axfoods apotek

Ny mordbrand: ”Total förödelse”

Black friday-kunderna valde bort köpcentrum

Han bjöd snattarna på lunch - då minskade stölderna

Nätet störst på Black friday

Branschprofil avliden

På nytt jobb
Postnord anställer kvartett

Leveranserna sena – snart kommer Black friday-stormen

Rekordår för Jysk

Här öppnar H&M It's Pleat

Black friday – nu även i Nära-butik

Ica säger upp personal

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.222