23948sdkhjf

Explosionen: Öppnar 104 butiker

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

7-9 butiker i veckan öppnas när kedjan nu sätter igång en enorm butiksexpansion för att konkurrera med restauranger och dagligvaruhandel. ”De har nog inte insett hur farliga vi blir”.

Fri Köpenskap kan i dag avslöja att drivmedelskedjan St1 sedan den 2 oktober dragit igång en gigantisk expansion inom livsmedel. 104 stycken 7-Eleven-butiker har tagits över från Reitan Convenience som driver 7-Eleven och Pressbyrån.

Läs också: Ny marknadsdirektör hos Reitan

– Det omfattar butiker längs de större vägarna i landet. E4, E6 och E18 till exempel. Mycket kommer att handla om snabba och goda måltidslösningar, säger Stefan Samuelsson, affärsområdeschef för retail på St1 till Fri Köpenskap.

Det rör sig om 7-Eleven-butiker som ligger i nära anslutning till drivmedelskedjan Shell. Kedjorna har en lång historia av symbios och samarbete.

– Runtom i landet har de legat bredvid varandra och eftersom vi köpte Shell 2010 har det varit ett logiskt mål att även ta över dessa butiker.

På ett halvår ska 104 butiker ställas om till St1:s nya koncept "Välkommen in". Måltidslösningar ligger i fokus.

Läs också: Lista: Största bolagen inom convenience

Att bedriva butiksverksamhet med färskvaror blir helt nytt för St1 i Sverige. Totalt har kedjan knappt 500 stationer i Sverige och 1 400 i Norden. Många av dem helt obemannade.

– På sikt får vi inventera och titta på vilka butiker och stationer i vår övriga verksamhet som kan tänkas bli aktuella för det nya konceptet men det är en gigantisk omställning så vi måste ta en sak i taget, konstaterar Stefan Samuelsson.

Men ni tänker vidga konceptet även utanför de 104 butikerna?

– Absolut. Vi har kämpat väldigt hårt det senaste året att bygga upp en organisation för convenience retail, så det vore dumt att inte utnyttja den till att expandera verksamheten. Exakt vilka enheter det blir beror på många parametrar och den analysen har vi inte tid med i denna hektiska tillvaro.

Läs också: Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

De 104 butikerna ska vara omställda innan sista mars och under året kommer konceptet att skruvas, förfinas och utvecklas. Tanken är att slåss med restauranger och dagligvaruhandel när det gäller måltidslösningar.

– Alla vill åt samma matkrona men med våra lägen längs vägarna är det nog främst snabbmatskedjorna som får passa sig. De inser nog inte hur farliga vi blir, säger Stefan Samuelsson och skrattar.

Butikerna kommer tillfälligt att byta namn till ”Välkommen in” men tanken är att ta ett nytt grepp när konceptet satt sig om ett år.

– Vi har ett antal idéer på namn men vi har inte gjort någon slutlig analys ännu. Nu blir det full fokus på expansion och drift. Från dag ett byter vi till kvalitetskaffe från Johan och Nyström. Därefter kommer vi att bygga på konceptet eftersom.

Läs också: Reitan köper kafékedja

Ungefär hälften av de 104 butikerna fortsätter att drivas av samma franchisetagare medan resterande del nyrekryteras.

Så gick affären till

  • Drivmedelskedjan St1 grundades i Finland 1995 av entreprenören Mika Anttonen. I oktober 2010 köpte bolaget Shells 340 bensinstationer i Sverige samt 225 stycken i Finland. I samband med Shell-affären följde 104 stycken 7-Elevenbutiker i Sverige med på köpet. Butikerna har ägts av St1 men hyrts ut till Reitan Convenience som fortsatt att driva dem som franchise-butiker under varumärket 7-Eleven. I slutet av december 2016 stod det klart att St1 inte förlänger kontraktet med Reitan Convenience utan att butikerna ska tillfalla St1 den sista december 2018. För att frigöra lite tid till butiksomställningar har St1 förhandlat fram ett avtal med Reitan Convenience som innebär att butikerna får ställas om under en sex månaders period. Mellan den 2 oktober 2018 och den sista mars 2019 sker övertagandet. Totalt har St1 knappt 500 stationer i Sverige.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Life firar 25 år med nytt koncept

Köpcentrumkampen: Hallarna bäst – Nordby störst

Var tredje butik Halloweenkampanjar

Ännu en köpcentrumägare satsar på paketutlämning

Servicehandeln svalnar av

Ny bygghandel öppnar i Helsingborg

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Svensken som blir vd för Under Armour

Patrik Frisk efterträder Kevin Plank hos den amerikanska sportmodejätten.

Arkiv

Elgiganten öppnar butiker och inleder nätsamarbete

Halv miljon besökare på Mall of Tripla första veckoslutet

Här öppnar Åhléns i nytt läge

Stärkt Sportamore

Trögare för Nelly – rejält resultattapp

Norsk kosmetikjätte i konkurs – pressad av lågpris

TEKNIK
Kundens motiv syns i datan

Minska bonushysterin och investera i bättre kundresor, uppmanar vd:n för CRM-experten Voyado.

Premiär för Vasakronans nya pop up-satsning

Byggmax vässar vinsten väsentligt

Kappahl krymper styrelsen

På nytt jobb
Efter skandalen – nu har XXL klart med ny Sverigechef

Efter en tid med tillförordnad vd har sportkedjan nu värvat Sverigechef från Elgiganten.

Byggvaruhandlare öppnar ny butik

Ny förhandlingschef på Svensk Handel

Panduro outsourcar logistiken

Sängtillverkare öppnar butik

Handelns aktörer i upprop för sänkt hastighet

Flera kedjor vill till nytt handelsområde i Umeå

De tar plats i Handelns ekonomiska råd

Engagemang slår läge när e-handeln växer

Här öppnar JC

TEKNIK
Sila snacket med AI-teknikens hjälp

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

Scorett utvecklar second hand-konceptet

Dagligvaruhandelns framtidstro toppar e-handelns

Clas Ohlson växer kraftigt online

Jaktkedja i konkurs

Nelly lämnar Falkenberg

Hemtex varslar på huvudkontoret

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

Se alla Företagens egna nyheter

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.142