23948sdkhjf

Ikea ökar - främst i Sverige

Sålde för 38,3 miljarder euro - ökar mest på nätet.

Totalt sålde Ikea för 38,3 miljarder euro globalt under det senaste räkenskapsåret, det rapporterar TT. Under samma period har möbelkedjan även haft närmare 950 miljoner besök i sina 422 varuhus. Totalt ökade försäljningen med 4,5 procent under verksamhetsåret som avslutades den 31 augusti.

I Sverige hade Ikea 38 miljoner besök och online låg besöken på 98 miljoner. Totalt handlades för 16,8 miljarder, att jämföra med förra årets 16,4 miljarder. Framförallt ökade försäljningen online, där ökade den med 46 procent. Samtidigt är e-handeln en mycket liten del av den totala handeln, globalt står den endast för fem procent av den totala försäljningen.

– För oss visar det vilken enorm potential vi har framöver för e-handeln. Men för heminredningsbranschen är det inte helt enkelt att skilja e-handel från fysisk handel. Många kunder åker till varuhusen och lägger sedan en digital order, medan andra enbart går in på nätet för att göra ett köp, säger Torbjörn Lööf, vd och koncernchef för Inter Ikea till TT.

Den varma sommaren slog även mot Ikea där man såg en minskad försäljning

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125