23948sdkhjf

Ikea ökar - främst i Sverige

| Av Redaktionen | Tipsa redaktionen

Sålde för 38,3 miljarder euro - ökar mest på nätet.

Totalt sålde Ikea för 38,3 miljarder euro globalt under det senaste räkenskapsåret, det rapporterar TT. Under samma period har möbelkedjan även haft närmare 950 miljoner besök i sina 422 varuhus. Totalt ökade försäljningen med 4,5 procent under verksamhetsåret som avslutades den 31 augusti.

Läs också: Ikea vill aldrig köpa sallad igen

I Sverige hade Ikea 38 miljoner besök och online låg besöken på 98 miljoner. Totalt handlades för 16,8 miljarder, att jämföra med förra årets 16,4 miljarder. Framförallt ökade försäljningen online, där ökade den med 46 procent. Samtidigt är e-handeln en mycket liten del av den totala handeln, globalt står den endast för fem procent av den totala försäljningen.

– För oss visar det vilken enorm potential vi har framöver för e-handeln. Men för heminredningsbranschen är det inte helt enkelt att skilja e-handel från fysisk handel. Många kunder åker till varuhusen och lägger sedan en digital order, medan andra enbart går in på nätet för att göra ett köp, säger Torbjörn Lööf, vd och koncernchef för Inter Ikea till TT.

Den varma sommaren slog även mot Ikea där man såg en minskad försäljning

Mer om: Ikea
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Från Åhléns till MQ

Hon är ny försäljningschef för MQ och kommer närmast från tung post hos varuhuskedjan.

Mathem och Clas Ohlson vidgar samarbetet

Ett år efter starten innehåller var tioende order hos Mathem varor från Clas Ohlson. Nu vidgas samarbetet.

Handlarna tappar tron till jul

Här öppnar XXL

Det finns ett liv efter julen

Svenska e-handlare har mycket att vinna på att bredda perspektiven och se bortom landsgränserna, anser Paypal.

Energidryck kan komma att begränsas

Nyhetsbrev

Ikea vill aldrig köpa sallad igen

Arkiv

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Efter köpet: Urban Delis måltidslösningar breddas hos Hemköp och Willys.

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Handeln väntas stå emot lågkonjunkturen

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Flera finalister i marknadsföringstävling

Microsoft köper mark i Sverige

Dole säljer i Sverige och Finland

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Lyko börjar med paketskåp

Starkt halvår för Elgiganten

På nytt jobb
Finansdirektör tillfällig vd på Kappahl

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder kliver han in som tillförordnad.

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina via sociala medier, pop up-butik och webbutik.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Så prioriterar Ica 2019

E-handel och convenience två av sju fokusområden.

På nytt jobb
Hon är ny chef på Ikea Sverige

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

Betaltjänsten Glase lägger ner

På nytt jobb
Ny vd på Metallkretsen

Julklappar för 23 miljarder

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

De tar över Harald Nyborgs butiker

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Butik sprängd i Malmö

Ikea öppnar på Manhattan

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.166