23948sdkhjf

Ikea ökar - främst i Sverige

| Av Redaktionen | Tipsa redaktionen

Sålde för 38,3 miljarder euro - ökar mest på nätet.

Totalt sålde Ikea för 38,3 miljarder euro globalt under det senaste räkenskapsåret, det rapporterar TT. Under samma period har möbelkedjan även haft närmare 950 miljoner besök i sina 422 varuhus. Totalt ökade försäljningen med 4,5 procent under verksamhetsåret som avslutades den 31 augusti.

Läs också: Ikea satsar på batteriföretag

I Sverige hade Ikea 38 miljoner besök och online låg besöken på 98 miljoner. Totalt handlades för 16,8 miljarder, att jämföra med förra årets 16,4 miljarder. Framförallt ökade försäljningen online, där ökade den med 46 procent. Samtidigt är e-handeln en mycket liten del av den totala handeln, globalt står den endast för fem procent av den totala försäljningen.

– För oss visar det vilken enorm potential vi har framöver för e-handeln. Men för heminredningsbranschen är det inte helt enkelt att skilja e-handel från fysisk handel. Många kunder åker till varuhusen och lägger sedan en digital order, medan andra enbart går in på nätet för att göra ett köp, säger Torbjörn Lööf, vd och koncernchef för Inter Ikea till TT.

Den varma sommaren slog även mot Ikea där man såg en minskad försäljning

Mer om: Ikea
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Utmanaren släpper Amazon Go-koncept: ”Först på marknaden”

Paninis nya Grab and go-koncept ska ta matkedjan in i den tekniska framtiden.

Sportkedjans vd lämnar – efter två månader

Går efter intern granskning av uppmärksammade Facebookinlägg.

Femte butiken för Hemcompaniet

Svensk Handel: ”Dyra paketleveranser en alarmerande konkurrensnackdel”

Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

Heminredningsmärke i konkurs

Nyhetsbrev

City Gross in i conveniencebranschen: "Vi vill komma nära kunden"

Arkiv

Indiska lanserar barnkläder igen

Plockar in plagg till yngre barn.

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Här är Årets Centrumutvecklare och Årets Stadskärna

Zoobutikskedjan öppnar nytt

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

Direkten öppnar – Intersport stänger

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

176 miljoner till MQ

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Ny marknad för Jysk

Från Tele2 till Blocket

Fresks köper från XL

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

Zetadisplay visar stark tillväxt

Han är ny i Lek- & Babybranschen

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

Från Nelly till Lyko

Så mycket växte e-modehandeln

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

De är årets europeiska handlare

Ikea satsar på batteriföretag

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.124