23948sdkhjf

Katastrofår för Kappahl

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Färre butiksbesök och hård konkurrens sänkte klädkedjan.

Kappahls gångna verksamhetsår var utmanande där färre besök i butik och en hård konkurrens bidrog till en försäljningsminskning, skriver tillförordnade vd:n Göran Bille i bokslutet.

Kappahls jämförbara försäljning sjönk med 2 procent på helåret (september
2017-augusti 2018). För det fjärde kvartalet enskilt var nedgången 1,6

Läs också: Kappahl skrotar butikskoncept
procent.

Det varma vädret i maj medförde att en stor andel sommarkläder såldes slut
redan innan Kappahls fjärde verksamhetskvartal inletts, enligt rapporten.

"För att upprätthålla försäljning på en utmanande marknad med vikande trafik,
en följd av det fortsatta högsommarvädret, har vi hållit ett högt
aktivitetstempo. Vi kunde därmed upprätthålla försäljningen, om än med lägre

Läs också: Kappahl snor vd från konkurrenten
andel fullprisförsäljning. Vid övergången till den tidiga hösten fick
försäljningen på Barn en riktigt bra start. Samtidigt påverkade ett för lågt
lager och väl smalt erbjudande fullprisförsäljningen på Dam negativt",
skriver Göran Bille.

Läs också: Lämnar Kappahl för Nelly

Kappahls rörelseresultat i kvartalet sjönk till 66 miljoner kronor (139).
Enligt bolaget påverkades marginalen negativt av en högre dollarkurs.
Kostnadsökningarna under kvartalet uppges främst utgöras av avgångsvederlag
till tidigare vd, valutaeffekter och ökade kostnader för marknadsbearbetning.

Under hela verksamhetsåret 2017/2018 öppnades fyra nya Kappahlbutiker, fyra
stängdes och 23 stycken byggdes om.

Newbie Store hade vid årets utgång 22 butiker (11).

"Vi är nöjda med försäljningsutvecklingen i Storbritannien och ser tydligt var
Newbiekonceptet passar in och kommer att fungera framåt", skriver vd:n.

Mer om: Kappahl
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lista: Största bolagen inom convenience

Så stora är de – och så växer de.

Byggmax sökte och fann deras första kund

25 år efter starten spårade kedjan upp första kunden med privatdetektiv.

Systembolaget öppnar utlämningsställe

Här ska nytt koncept för e-handeln testas.

De är årets nätbutik

Vann för femte året i rad.

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

Mindre marginaler - men storleken spelar ingen roll

Nyhetsbrev

De tar över Harald Nyborgs butiker

Arkiv

Sex trender om framtidens butiker

Gateau gästar H&M

Fazerägt hantverksbageri öppnar pop up i modekoncernens inredningsbutiker i december.

Förtroende är framtidens handelsvara

Clas Ohlson stänger alla butiker utanför Norden

Andra kvartalet var sämre än väntat.

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

En miljard till Ikeas medarbetare

Så stor bonus får svenska medarbetare genom lojalitetsprogrammet.

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Ny Willys i expansiv stad

På nytt jobb
Efter motgångarna: Ny vd för Axfoods apotek

Gustav Hasselgren ersätter Johan Bergenheim som vd för Apohem.

Kriget slut – City Gross stänger

Striden med fastighetsägaren får ett slut. City Gross stänger – och kräver skadestånd.

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Butik sprängd i Malmö

Så effektiviserar e-handelsjätten varuhanteringen

Ikea öppnar på Manhattan

Matsmart retirerar från Norge

Kraftig ökning av konkurser

Ökar med 124 procent inom detaljhandeln – trots högkonjunktur.

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Efter vd-bytet: Nytt bakslag för Axfoods apotek

Ny mordbrand: ”Total förödelse”

Black friday-kunderna valde bort köpcentrum

Han bjöd snattarna på lunch - då minskade stölderna

Nätet störst på Black friday

Branschprofil avliden

På nytt jobb
Postnord anställer kvartett

Leveranserna sena – snart kommer Black friday-stormen

Rekordår för Jysk

Här öppnar H&M It's Pleat

Black friday – nu även i Nära-butik

Ica säger upp personal

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.322