23948sdkhjf

Katastrofår för Kappahl

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Färre butiksbesök och hård konkurrens sänkte klädkedjan.

Kappahls gångna verksamhetsår var utmanande där färre besök i butik och en hård konkurrens bidrog till en försäljningsminskning, skriver tillförordnade vd:n Göran Bille i bokslutet.

Kappahls jämförbara försäljning sjönk med 2 procent på helåret (september
2017-augusti 2018). För det fjärde kvartalet enskilt var nedgången 1,6

Läs också: Modekedja i heminredningssatsning
procent.

Det varma vädret i maj medförde att en stor andel sommarkläder såldes slut
redan innan Kappahls fjärde verksamhetskvartal inletts, enligt rapporten.

"För att upprätthålla försäljning på en utmanande marknad med vikande trafik,
en följd av det fortsatta högsommarvädret, har vi hållit ett högt
aktivitetstempo. Vi kunde därmed upprätthålla försäljningen, om än med lägre

Läs också: Då får modekedjan ny vd
andel fullprisförsäljning. Vid övergången till den tidiga hösten fick
försäljningen på Barn en riktigt bra start. Samtidigt påverkade ett för lågt
lager och väl smalt erbjudande fullprisförsäljningen på Dam negativt",
skriver Göran Bille.

Läs också: Nådde inte försäljningsmål

Kappahls rörelseresultat i kvartalet sjönk till 66 miljoner kronor (139).
Enligt bolaget påverkades marginalen negativt av en högre dollarkurs.
Kostnadsökningarna under kvartalet uppges främst utgöras av avgångsvederlag
till tidigare vd, valutaeffekter och ökade kostnader för marknadsbearbetning.

Under hela verksamhetsåret 2017/2018 öppnades fyra nya Kappahlbutiker, fyra
stängdes och 23 stycken byggdes om.

Newbie Store hade vid årets utgång 22 butiker (11).

"Vi är nöjda med försäljningsutvecklingen i Storbritannien och ser tydligt var
Newbiekonceptet passar in och kommer att fungera framåt", skriver vd:n.

Mer om: Kappahl
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här tar Lekextra över efter BR

Erfaren handlare öppnar ny butik i Lidköping.

Så sålde Sportamore

På nytt jobb
Kliver in i ny roll hos Lindex

Landschef blir kedjans försäljningsdirektör.

Rikspolischefen i samtal med handeln

Starkt år för skyltföretaget

Brittisk hälsokostkedja till Femman

I april öppnar kedjan andra butiken i Göteborgsområdet.

Nyhetsbrev

Kliver in i Kupolen

Arkiv

XXL tappar Sverigechefen

Bra avslutning på året för bokhandelskedja

Starkt kvartal för Boozt: "Skalfördelar förbättrar tillväxten"

Östermalms saluhall – försenad och fördyrad

Renoveringen av Östermalmshallen 400 miljoner dyrare än planerat.

Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

Här finns Årets apotek

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Leder Ellos nya heminredningssatsning

Mode- och inredningsjätten lägger krut på heminredning med nylanserad sajt; Homeroom.

På nytt jobb
Norskt styrelseproffs till Pricer

Lexington Company växte digitalt och med heminredning

Obemannade butiker blir franchise – 200 stycken ska upp

”Alla papper är redo och intressenterna är många. Jag har visat att det går”.

Mycket svag bygghandel på nätet

Här öppnar varuhusjätten outlet

Jysk på nya adresser – återöppnar här

Sportamore lägger till marknad

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Ny svensk cykelkedjesatsning

Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

Stabilt men blygsamt för dagligvaruhandeln

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Pandora med ny vd

Fortsätter satsning på kontantcenter

Tvärstopp för Odd Molly

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Framgång för Pricer

Stärkt Lindex

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Nytt läge för Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.148