23948sdkhjf

Katastrofår för Kappahl

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Färre butiksbesök och hård konkurrens sänkte klädkedjan.

Kappahls gångna verksamhetsår var utmanande där färre besök i butik och en hård konkurrens bidrog till en försäljningsminskning, skriver tillförordnade vd:n Göran Bille i bokslutet.

Kappahls jämförbara försäljning sjönk med 2 procent på helåret (september
2017-augusti 2018). För det fjärde kvartalet enskilt var nedgången 1,6

Läs också: Modekedja i heminredningssatsning
procent.

Det varma vädret i maj medförde att en stor andel sommarkläder såldes slut
redan innan Kappahls fjärde verksamhetskvartal inletts, enligt rapporten.

"För att upprätthålla försäljning på en utmanande marknad med vikande trafik,
en följd av det fortsatta högsommarvädret, har vi hållit ett högt
aktivitetstempo. Vi kunde därmed upprätthålla försäljningen, om än med lägre

Läs också: Lindex värvar logistikchef från Kappahl
andel fullprisförsäljning. Vid övergången till den tidiga hösten fick
försäljningen på Barn en riktigt bra start. Samtidigt påverkade ett för lågt
lager och väl smalt erbjudande fullprisförsäljningen på Dam negativt",
skriver Göran Bille.

Läs också: Då får modekedjan ny vd

Kappahls rörelseresultat i kvartalet sjönk till 66 miljoner kronor (139).
Enligt bolaget påverkades marginalen negativt av en högre dollarkurs.
Kostnadsökningarna under kvartalet uppges främst utgöras av avgångsvederlag
till tidigare vd, valutaeffekter och ökade kostnader för marknadsbearbetning.

Under hela verksamhetsåret 2017/2018 öppnades fyra nya Kappahlbutiker, fyra
stängdes och 23 stycken byggdes om.

Newbie Store hade vid årets utgång 22 butiker (11).

"Vi är nöjda med försäljningsutvecklingen i Storbritannien och ser tydligt var
Newbiekonceptet passar in och kommer att fungera framåt", skriver vd:n.

Mer om: Kappahl
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Direkten öppnar – Intersport stänger

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

Fresks köper från XL

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

Från Tele2 till Blocket

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

Nyhetsbrev

176 miljoner till MQ

Arkiv

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

Ny marknad för Jysk

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

Sjunde butiken för Dogman

Zetadisplay visar stark tillväxt

Euronics rekryterar trio – lanserar vitvaror

Han är ny i Lek- & Babybranschen

Här stänger Åhléns också

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Här öppnar Jem & Fix – blir butik nummer 50

TEKNIK
Swish växer snabbast inom e-handeln

Getswish vd: I fysisk handel återstår mycket att göra.

På nytt jobb
Han går till Nelly

Swisslog byggde ut e-jättens automatlager

Modebolaget Jascha i konkurs

Bolaget bakom modemärket har på egen begäran ansökt om konkurs.

Så mycket växte e-modehandeln

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Från Nelly till Lyko

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

Ikea satsar på batteriföretag

De är årets europeiska handlare

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

På nytt jobb
Retailkonsult blir vd på Pizza Hut

Lidl-butik vid gränsen försenas

Camilla Malmströms konkurs: "Butikerna är fortsatt öppna"

Tillfälligt för solglasögonmärke

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.146