23948sdkhjf

Katastrofår för Kappahl

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Färre butiksbesök och hård konkurrens sänkte klädkedjan.

Kappahls gångna verksamhetsår var utmanande där färre besök i butik och en hård konkurrens bidrog till en försäljningsminskning, skriver tillförordnade vd:n Göran Bille i bokslutet.

Kappahls jämförbara försäljning sjönk med 2 procent på helåret (september
2017-augusti 2018). För det fjärde kvartalet enskilt var nedgången 1,6

Läs också: Kappahl skrotar butikskoncept
procent.

Det varma vädret i maj medförde att en stor andel sommarkläder såldes slut
redan innan Kappahls fjärde verksamhetskvartal inletts, enligt rapporten.

"För att upprätthålla försäljning på en utmanande marknad med vikande trafik,
en följd av det fortsatta högsommarvädret, har vi hållit ett högt
aktivitetstempo. Vi kunde därmed upprätthålla försäljningen, om än med lägre

Läs också: Kappahls vd får gå
andel fullprisförsäljning. Vid övergången till den tidiga hösten fick
försäljningen på Barn en riktigt bra start. Samtidigt påverkade ett för lågt
lager och väl smalt erbjudande fullprisförsäljningen på Dam negativt",
skriver Göran Bille.

Läs också: Så utvecklar Kappahl Newbie

Kappahls rörelseresultat i kvartalet sjönk till 66 miljoner kronor (139).
Enligt bolaget påverkades marginalen negativt av en högre dollarkurs.
Kostnadsökningarna under kvartalet uppges främst utgöras av avgångsvederlag
till tidigare vd, valutaeffekter och ökade kostnader för marknadsbearbetning.

Under hela verksamhetsåret 2017/2018 öppnades fyra nya Kappahlbutiker, fyra
stängdes och 23 stycken byggdes om.

Newbie Store hade vid årets utgång 22 butiker (11).

"Vi är nöjda med försäljningsutvecklingen i Storbritannien och ser tydligt var
Newbiekonceptet passar in och kommer att fungera framåt", skriver vd:n.

Mer om: Kappahl


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Apotea inför avgaskrav för fraktbolagen

Amazon ett steg närmare – har etablerat filial i Sverige

Underklädeskedja öppnar outlet

Kedjorna som driver omsättningen

Heltäckande och unik kartläggning av Sveriges butiksbestånd.

Nu inleder Datainspektionen GDPR-granskning

Fokus på samtycke som rättslig grund.

Matleveranstjänst till Göteborg

Nyhetsbrev

Två nya butiker till MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Arkiv

Så ser en hållbar ledare ut

Då öppnar Beijer Byggmaterial sin nya anläggning

Efter kaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

Sportamore lanserar ny affärsmodell - Adidas först ut

Het sommar – sval försäljning för Byggmax

1

Byter ut glödlampor – tjänar 1,8 miljarder

På nytt jobb
Hon ska hjälpa handeln mot bedrägerier

Svensk Handel rekryterar expert från Polisen.

Flera handlare hotas av konkurs

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Här kommer nästa Dollarstore

Klartecken för Ica och Min Doktor

Icas köp av Min Doktor har kritiserats av Läkarförbundet. Nu har affären fått grönt ljus.

Rizzo avvecklas som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar

DEBATT
Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Handeln digitaliseras snabbt. Trots det är branschen sämst på att kompetensutveckla befintliga medarbetare, skriver Unionens Henrik Ehrenberg i en debattartikel.

Filippa K i Amazons första fysiska modebutik i Europa

Hit kommer Plantagen

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Sverige är bäst på kontantlöshet

Shopgun tar sikte på reklambladen

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna pessimistiska inför framtiden

Nokas framgångsrika höst fortsätter

Mathems vd sågar granskningen

10-i-topp-lista: Städerna med framtiden för sig

Ikea ökar - främst i Sverige

”Nu kanske man får andas”

Ny Stora Coop till Stockholm

”Skitmarginaler”

Kommunikationschef lämnar Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.204