23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Stor klädkedja DNA-sprejar kosmetika

Ska spåra stulna varor med unik kod.

Vindico, som ligger bakom DNA-sprejen, har skrivit ett avtal med en stor svensk klädkedja, som inte vill gå ut med namnet.

Klädkedjan kommer inledningsvis att testa DNA-varumärkning på kosmetikavdelningarna i sina 150 butiker.

Med hjälp av DNA-sprejen kan stulna produkter spåras till den butik där stölden har skett. Genom en unik syntetisk kod kan varorna sedan knytas till varje enskild flaska.

Tekniken blev viral i september i år när dagligvaruhandelns branschtidning Fri Köpenskap granskade en stor stöldhärva i Göteborg. 

Sedan 2017 har över 200 butiker implementerat DNA-sprejen. 

Enligt Vindicos mätningar reduceras svinnet med över 30 procent:
– Vi har sett mycket goda resultat efter implementeringen av DNA-spej hos ett antal större butikskedjor och detta samarbete är ytterligare ett bevis på att konceptet har framtiden för sig, säger Monika Johannesen, försäljningschef på Vindico, i ett pressmeddelande. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|