23948sdkhjf

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Sålde en miljon växtbaserade korvar på två månader.

Möbelföretaget Ikea är också en stor spelare i matbranschen. Möbeljättens matdivision Ikea Food är till och med medlem i Svensk Dagvaruhandel sedan i våras. Ikea har även uttalade klimatmål och satsar på att till år 2030 bli klimatpositiva. Satsningen på vegankorv ligger i linje med det hållbarhetsarbetet. 

Läs också: Ikea satsar på batteriföretag

Varje år säljer Ikea mer än 100 miljoner varmkorvar. Den nya vegankorven är tillverkad av grönkål, linser, morötter och ingefära. Den testades först i svenska Ikeabutiker och därefter i andra butiker i Europa under sommaren. Efter två månader var en miljon växtbaserade korvar sålda, uppger Fast Company. Vegankorven lanserades i USA i slutet av september och redan under de första veckorna valde en av tio kunder den köttfria varianten.

– Vi strävar efter att uppmuntra kunderna att välja veggiekorven och vi ser också att detta sker. Vi ser i våra försäljningssiffror att vi möter behovet hos de kunder som redan valt att äta veganskt, men även köttätarna är villiga att testa det här alternativet därför att korven smakar bra, säger Merlijn Crébolder, Ikeas food manager i USA, till Fast Company.

Ikeas första test med växtbaserad mat var de vegetariska köttbullarna som lanserades 2015. De utgör nu 15 procent av den totala köttbullsförsäljningen. 

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (2)
Startsidan just nu

City Gross in i conveniencebranschen: "Vi vill komma nära kunden"

Heminredningsmärke i konkurs

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Zoobutikskedjan öppnar nytt

Här är Årets Centrumutvecklare och Årets Stadskärna

Indiska lanserar barnkläder igen

Plockar in plagg till yngre barn.

Nyhetsbrev

Direkten öppnar – Intersport stänger

Arkiv

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

Ny marknad för Jysk

Från Tele2 till Blocket

Fresks köper från XL

176 miljoner till MQ

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

Euronics rekryterar trio – lanserar vitvaror

Han är ny i Lek- & Babybranschen

Zetadisplay visar stark tillväxt

Sjunde butiken för Dogman

Här stänger Åhléns också

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Från Nelly till Lyko

Så mycket växte e-modehandeln

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

Så bygger du en lockande monter

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

De är årets europeiska handlare

Ikea satsar på batteriföretag

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

På nytt jobb
Retailkonsult blir vd på Pizza Hut

Lidl-butik vid gränsen försenas

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131