23948sdkhjf

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Sålde en miljon växtbaserade korvar på två månader.

Möbelföretaget Ikea är också en stor spelare i matbranschen. Möbeljättens matdivision Ikea Food är till och med medlem i Svensk Dagvaruhandel sedan i våras. Ikea har även uttalade klimatmål och satsar på att till år 2030 bli klimatpositiva. Satsningen på vegankorv ligger i linje med det hållbarhetsarbetet. 

Läs också: Nytt initiativ för etisk handel

Varje år säljer Ikea mer än 100 miljoner varmkorvar. Den nya vegankorven är tillverkad av grönkål, linser, morötter och ingefära. Den testades först i svenska Ikeabutiker och därefter i andra butiker i Europa under sommaren. Efter två månader var en miljon växtbaserade korvar sålda, uppger Fast Company. Vegankorven lanserades i USA i slutet av september och redan under de första veckorna valde en av tio kunder den köttfria varianten.

– Vi strävar efter att uppmuntra kunderna att välja veggiekorven och vi ser också att detta sker. Vi ser i våra försäljningssiffror att vi möter behovet hos de kunder som redan valt att äta veganskt, men även köttätarna är villiga att testa det här alternativet därför att korven smakar bra, säger Merlijn Crébolder, Ikeas food manager i USA, till Fast Company.

Ikeas första test med växtbaserad mat var de vegetariska köttbullarna som lanserades 2015. De utgör nu 15 procent av den totala köttbullsförsäljningen. 

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (2)
Startsidan just nu

Oro i handeln under årets sista månad

Rekord för Cyberphoto

Ökad försäljning för H&M

På nytt jobb
Lämnar Handelsrådet för universitet

Vill klä bruden i secondhand

Modebutikskoncept blickar framåt efter rekonstruktion

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Skistar

Kliver på som vd och koncernchef innan sommaren.

Arkiv

Nytt initiativ för etisk handel

Årets modejulklapp utsedd

Mjukt och mysigt i modepaketen om Svensk Handel Stil och Swedish Fashion Council får välja.

Möbelbutik stänger – efter 120 år

Convenience växer i betydelse

Vd säljer i Sportamore

Tre varumärken på gemensam yta

Rekord i etableringar för Synsam

På nytt jobb
Ny vd till Boomerang

Modebolaget har under en längre tid haft en tillförordnad vd.

På nytt jobb
Ny vd på ÖoB

Gamestop stänger alla nordiska butiker

Aktiekursen rasade efter kedjans vinstvarning.

Ägarskifte i Nilson group

På nytt jobb
Från Viaplay till Adlibrisgruppen

Blir chef för ny avdelning.

Cervera e-handelssatsar – flyttar centrallagret

Ska korta ledtiderna till kund med e-handelsfokuserad anläggning.

"Svårt att motivera hållbarhetsaspekten i att kassera fullt funktionsduglig inredning"

Industriavfall och upcyclat i Marqets tredje butik.

Chimi eyewear tar över efter Nespresso

Mod gav utmärkelse

Indiskas vd prisas av kvinnligt nätverk.

Klimatsmart presentkort

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Sex tips för färre returer

Japansk kedja till Gallerian

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

De föreslås till MQ:s styrelse

Apotea bästa nätbutik – igen

Kedjorna som är bäst på mersälj

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.134