23948sdkhjf

Fullföljer etableringsplan – två nya butiker i Stockholm

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Har öppnat butik i Täby centrum och innan jul väntar ytterligare en butik i Stockholm.

Scotch & Soda öppnade torsdag den 11 oktober butik om 140 kvadratmeter i Täby centrum. Därefter väntar öppning inom två månader av en butik i Mall of Scandinavia.

Butikspremiär planeras till innan julhandeln drar igång och då är det tänkt att  den pågående renoveringen av butikslokalen i Mall of Scandinavia stå färdig.

Sedan tidigare har det nederländska modeföretaget butik i Mood i Stockholm och Tony Wester, modeföretagets vd i Norden, ser absolut utrymme för fler butiker, även i Stockholm men även Göteborg.

I Malmö finns en butik i Hansa och därtill öppnade modeföretaget även butik i Hede Fashion Outlet.I Göteborg finns numera en butik på Södra Larmgatan, tidigare fanns två butiker i staden.

Med butiken i Mall of Scandinavia inräknad har modeföretaget sex butiker i Sverige och fler är att vänta enligt Tony Wester.

Förutom Stockholm så ska modebolaget växa fysiskt även i de andra nordiska huvudstäderna. Nyligen öppnades en butik i Köpenhamn på Pilestræde 29.

När Scotch & Soda gick ut med att företaget tagit över marknaden i december i fjol så kommunicerade bolaget att upp till 20 butiker kan se dagens ljus under de kommande åren. Ligger den planen kvar?

– Ja, vi står fast vid den etableringsplanen och jag tycker att med fyra huvudstäder och flera större regionstäder så är det en rimlig plan. Detta dessutom givet då vi är uppe i snart hälften av antalet butiker, säger Tony Wester till tidningen Habit.

Det var för ett år sedan som det nederländska modeföretaget plockade hem den Nordiska marknaden och utsåg samtidigt en vd för Norden med uppgift att stärka närvaron i fysisk butik och e-handel i regionen. Även nyckelmarknader som USA, Frankrike, Tyskland har tidigare tagits hem för att drivas i egen regi.

Tony Wester är sedan i augusti i fjol är verksam som vd för bolaget i Norden och har därmed ansvaret för Sverige, Norge, Danmark och Finland. Marknaderna som i mångt och mycket ligger nära varandra i köpbeteende och mode menar Tony Wester.

För att även komma nära återförsäljarna har modeföretaget showroom i Stockholm och Oslo.

– Att vi öppnar butiker har inget med att göra att vi inte prioriterar återförsäljarna. Tvärtom, vi tror att vår butiksstrategi gynnar våra återförsäljare.

I Sverige har Scotch & Soda ett drygt 60-tal återförsäljare.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Lindex ägarbolag byter vd

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Nyhetsbrev

Butik 140 för optikkedjan

Arkiv
1

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Nu vill de också handla mat på nätet

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

Ikea i pionjärsatsning på biobränsle till havs 

Nu drar elektronikkedjan upp tempot digitalt

Ännu en butik stänger – här breder butiksdöden ut sig

Lågprisjättens e-handel lanserad

På nytt jobb
Vd-skifte hos Apoteksgruppen

Hon kliver in som vd efter en snabb karriär hos Apotekskedjan.

TEKNIK
Googlesökningar blir erbjudanden i butikens skärmar

Digital skärmteknik ersätter de traditionella skyltarna.

Här expanderar Jysk

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Team Sportia-butik i konkurs

Coop-chef anklagas för trakasserier av 20 kvinnor – en försökte ta livet av sig

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Så sålde Clas Ohlson

Ikeas testkoncept läggs ned

Twilfit till Åhléns

Lantmännen och Granngården i utökat samarbete

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.12