23948sdkhjf

Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Handeln digitaliseras snabbt. Trots det är branschen sämst på att kompetensutveckla befintliga medarbetare, skriver Unionens Henrik Ehrenberg i en debattartikel.

Algoritmer som automatiskt räknar ut kundernas kroppsmått, helautomatiska logistiklösning som fördubblar lagrets kapacitet och kunder som själva skannar varor och betalar på egen hand med mobilen. 

Handelsbranschen genomgår stora förändringar och en snabb utveckling genom automatisering och digitalisering. Branschens tillväxt sker i hög grad på nätet och konkurrensen är global och stenhård. Köpcentrum och gallerior står inför stora utmaningar om de ska klara av att vara konkurrenskraftiga framöver.

Att jobba inom handeln handlar lika mycket om IT och logistik, som att bemöta kunder och att sälja varor. Men de flesta tjänstemän som i dag jobbar inom handeln saknar den kompetens som krävs för att hantera och utveckla nya digitala lösningar för branschen.

Om handeln ska hänga med i den hastiga utvecklingen måste ny kompetens rekryteras men tjänsteman som redan i dag jobbar inom handel måste också få möjlighet att utveckla sin kompetens.

Yrkesstoltheten över sin profession och bransch är stor och många anställda vill bidra till och hänga med i utvecklingen. Trots det är handelsbranschen alarmerande dålig på att kompetensutveckla befintliga medarbetare.

Enligt Unionens senaste undersökning om kompetensutveckling var det färre än hälften av de tillfrågade tjänstemännen inom handeln som tagit del av kompetensutveckling de senaste tolv månaderna och endast var tredje hade en plan för sin utveckling. Det är inte rimligt för en bransch där digitalisering och internationell konkurrens driver snabba och omfattande förändringar.

Politiken har också ett omfattande ansvar. Yrkesverksammas tillgång till utbildning måste förbättras och då behöver såväl kursutbud, antagningssystem och studieekonomi ses över. Det måste gå att läsa kortare kurser inom yrkeshögskolan, som till exempel nätbaserade utbildningar inom IT. Enskilda arbetsgivare måste också ta ansvar och se över på vilket sätt den enskilda medarbetaren kan utvecklas för att möta framtidens krav.

Om handelsbranschens konkurrenskraft ska stärkas och resultaten förbättras så måste tjänstemän som jobbar inom handeln få möjlighet att utvecklas i sin yrkesroll.

Arbetsgivare i handeln ta ansvar för de anställdas kompetensutveckling nu. 

Henrik Ehrenberg, samhällspolitisk chef, Unionen

Artikeln är en del av vårt tema om Debatt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111