23948sdkhjf

Efter kaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

Black Friday förra året blev en mardröm för flera delar i branschen. Alla prognoser överträffades och logistikföretagen hann inte med. Samtidigt svämmades postombuden över av paket och konsumenterna blev upprörda över sena leveranser. Mitt i skottgluggen stod Postnord som fick motta stark kritik från alla håll.

Läs också: Bygghandeln haltar på nätet

Vi, liksom hela den övriga branschen, blev väldigt tagna på sängen. Vi hade inte ens kunnat drömma om dessa volymer, säger Mathias Krümmel, chef för hela produktionen, på Postnord till Dagens Handel.

För att se till att problemen inte återupprepar sig har Postnord i år betydligt mer ödmjuka prognoser. Under Black friday-helgen förra året toppade paketvolymerna på runt 750 000 kolli. I år räknar de med 900 000.

Det är den första delen, men sedan har vi presenterat en lång rad åtgärder för att klara ansträngningarna och undvika flaskhalseffekter.

De viktigaste delarna i åtgärdspaket kretsar kring utökade produktionstider, fler lastbilschaufförer, tätare samarbeten med handeln samt ytterligare terminaler och postombud. Bara antalet ombud växer med totalt 180 stycken, vilket motsvarar drygt tio procent. 40 av dessa ombud är tillfälliga under Black friday och julhandeln.

Läs också: Black Friday tar av julhandeln

Vi har säkrat upp ytterligare i områden i storstäderna där pressen är som störst, berättar Mathias Krümmel.

Postnord har under året även samarbetat nära tillsammans med flera av branschens stora e-handelsaktörer. Tidigare har kraftiga flaskhalseffekter uppstått eftersom de flesta vill packa paketen på morgonen och leverera till Postnord på eftermiddagen. De större centralerna kan hantera runt 20 000 paket i timmen men när alla paket anländer samtidigt blir leveranserna släpande.

Vi har gemensamt kunna flytta leveranstider så att flera företag levererar tidigare eller flera leveranser per dag. På så sätt undviker vi att det blir stopp i sorteringsmaskineriet.

Här är åtgärdspaketet i sin helhet:

  • Har ordnat två helt nya paketterminaler i Örebro och Växjö som kan hantera mellan 10 000 och 16 000 paket i timmen. Tidigare har Postnord haft sex stora terminaler i södra och mellansverige samt fyra små i norra Sverige.
  • Uppdaterat varubrevstjänsten. De terminaler som hanterar varubrev går snabbare och fungerar bättre.
  • Har startat samarbeten tillsammans med branschens större e-handlare. Genom att varuupphämtningarna sprids bättre under dagen kan flaskhalseffekterna vid paketsorteringen förbättras. Köbildning minskas.
  • Har värvat ytterligare 140 ombud under året och 40 tillfälliga december ut. I dagsläget har Postnord totalt 1 800 ombud i Sverige.
  • Terminalsortering under hela helgen december ut.
  • Lördagsleveranser till ombuden i storstäderna december ut.
  • Paketupphämtningar under helgerna december ut.
  • Behåller två flygplan under julen som var planerade tas bort. Totalt finns 6 stycken. Flygplanen ska endast användas till lätta leveranser som julkort.
  • Uppmuntrat och utbildat anställda i de egna leden för att säkerställa mer personal inom logistiken.
  • Förlängt öppettiderna på Postnords kundcenter december ut. Istället för kontorstid åtta till fem vardagar är arbetstiderna 08.00-19.00 på vardagar och 9.00 till 15.00 på lördagar.
  • Leveranser till ombuden på lördagar.
  • Levererar även pallar till hemmet.
  • Har extraanställt 3 000 nya medarbetare. Totalt i verksamheten jobbar 18 000.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Här lägger Åhléns ner – efter 59 år

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Ytterligare en Ica-butik upphör

Morris stämmer H&M

Modeföretaget stämmer koncernen för varumärkesintrång, uppger Breakit.

Loomis skriver jätteavtal i USA

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut tre gånger i veckan (måndag, onsdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Jula och Thon i stort samarbete

Arkiv

Alibaba slog rekord under "Singles Day"

Butiker måste informera om vem som filmar

På nytt jobb
Lämnar Kappahl för Nelly

Går till tjänsten som inköpschef hos e-handlaren.

Jollyroom riskerar vite på tre miljoner

Då ger köpcentrumen vika

Nu ökar försäljningen – men trenden kan vända snabbt.

Frifräsare öppnar där Coop och Lidl lämnar

Entreprenören öppnar sin andra butik, Matarket, i Coops gamla lokaler.

Värden: ”City Gross ska ut.”

Konkursansökan avvisades i rätten.

”Bollen ligger hos politikerna”

Pricer i affär med stor kanadensisk kedja

Miljardbrotten som ingen talar högt om

Så kapar, förfalskar och utnyttjar bedragarna bolagen och beställer varor för miljarder. Handeln och leverantörerna betalar priset.

Bygghandeln haltar på nätet

Men den totala e-handeln växer med 15 procent.

Lindt öppnar flaggskeppsbutik i centrala Stockholm

Snart kan alla chokladälskare shoppa godsaker centralt.

1 000 kvadratmeter herrmode

Holmens Herr byter läge på en av butikerna i Göteborg.

1

Ännu en Ica-butik läggs ned

En vecka sedan sist – nu går nästa Ica-butik i graven.

2

Bolist öppnar ny butik

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Axfood

På nytt jobb
O´Learys vd kliver av

Efter knappt tre år lämnar Christian Bellander vd-posten. Han får nu styrelsepost i företaget.

Hjälp oss att utveckla Dagens Handel

Logistikpris till Zalando

Julhandeln förväntas slå rekord - igen

Zalando gjorde förlust

På nytt jobb
Ny Nordenchef på Prisjakt

Butikskedjor redo att skriva på

På nytt jobb
Lämnar Twilfit för Securitas

Click & collect på totalt minst 17 marknader 2019

Konkurserna minskar

Black Friday tar av julhandeln

Ökad jämställdhet mål inom bygghandeln

Nu är Googles betallösning här

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.201