23948sdkhjf

Kedjorna som driver omsättningen

| Av Philip Wallin | Tipsa redaktionen

Heltäckande och unik kartläggning av Sveriges butiksbestånd.

Handelsrådets och HUI:s nya studie, som presenterades under fredagen, visar bland annat att de kedjeanslutna butikerna driver omsättningen bland Sveriges 36 190 fysiska butiker. Över 65 procent av de fristående butikerna omsätter mindre än fem miljoner kronor per år, motsvarande siffra för de kedjeanslutna butikerna är 15 procent.

Läs också: Klartecken för kompetenslyft

Vi vet att 14 bolag står för över hälften av omsättningen i detaljhandeln men likriktningen är svagare om vi ser till butiksbeståndet. Det finns cirka 300 kedjor som inte ens har tio butiker, säger Andreas Svensson, senior konsult på HUI Research och fortsätter:

Många av de mindre aktörerna har inte tillräckligt med kapital och kunskap för att kunna göra de investeringar som krävs för att möta den fysiska detaljhandelns kommande utmaningar.

75 procent av kedjorna är mindre än den genomsnittliga kedjestorleken om 35 butiker. Mer än tio procent av kedjorna har bara två butiker visar studien.

En annan intressant aspekt är att kedjekoncentrationen är högre i branscher där digitaliseringen gått längre.
– Ökad digitalisering har bland annat bidragit till en förstärkt prispress. Stora kedjor kan nyttja skalfördelar som större inköpsvolymer, butiksgemensamma stödfunktioner och kostnadsfördelning. Kedjorna har i regel också god tillgång till data och analysfunktioner som gör det möjligt att optimera butiksbestånd och sortiment, vilket blir viktigare och viktigare för att bibehålla lönsamheten mot bakgrund av det höga konkurrenstrycket, säger Anders Svensson


Läs också: Bygghandeln ökar

De 40 största kedjorna står för 50 procent av de kedjeanslutna butikerna och de 100 största för 75 procent. Den genomsnittliga kedjestorleken uppgår till 72 butiker i dagligvaruhandeln och till 29 butiker i sällanköpsvaruhandeln.

Apotekshandeln toppar före färghandel i förhållandet mellan antal butiker och hur många som är kedjeanslutna. Leksakshandel- och elektronik följer. På andra sidan skalan hittar man mindre branscher som foto- och musikhandel.

Det är något vanligare att vara kedjeansluten inom dagligvaruhandeln, 54 procent, jämfört med 51 procent för sällanköpshandeln. 

Ur ett geografiskt perspektiv står Norrbotten och Västerbottens län för den högsta kedjekoncentrationen – med 62 procents täckning av kedjor. Lägst är det i Skåne med 47 procent.

Kommuner med negativ befolkningstillväxt har en hög kedjekoncentration med avseende på antal butiker. Ett antagande som författaren gör är att kedjorna har det ekonomiska förutsättningarna att fortsätta sin verksamhet när befolkningsnivån dyker. Handelsplatser är den marknad där kedjekoncentrationen är högre än i detaljhandeln som helhet. Handelsplatserna står för 40 procent av försäljningen inom detaljhandeln.

Läs rapporten i sin helhet här

Kedjorna med flest butiker

Sällanköpshandeln
1. Apoteket – 390 butiker.
2. Apoteket Hjärtat – 385.
3. Kronans Apotek – 329.
4. Elon – 292.
5. Lindex – 210.
6. Dessmann – 191.
7. Apoteksgruppen – 188.
8. Synsam – 186.
9. Bolist – 176.
10. Kappahl – 171.

Dagligvaruhandeln
1. Ica – 1 292 butiker.
2. Coop – 656.
3. Systembolaget – 440.
4. Pressbyrån – 305.
5. Handlarn – 206.
6. Willys – 200.
7. Direkten – 188.
8. Hemköp – 186.
9. Lidl – 171.
10. Netto – 162.

Siffror i urval
538 - antalet fysiska detaljhandelskedjor i Sverige.
35 - snittantalet butiker i en kedja.
8 - medianantalet butiker i en kedja.
77 procent - antalet kedjor i Sverige som är helägda.
51 procent - andelen butiker i Sverige som är kedjeanslutet.
36 190 - antalet fysiska butiker i Sverige.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Lindex ägarbolag byter vd

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Nyhetsbrev

Butik 140 för optikkedjan

Arkiv
1

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Nu vill de också handla mat på nätet

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Ikea i pionjärsatsning på biobränsle till havs 

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

Nu drar elektronikkedjan upp tempot digitalt

Lågprisjättens e-handel lanserad

På nytt jobb
Vd-skifte hos Apoteksgruppen

Hon kliver in som vd efter en snabb karriär hos Apotekskedjan.

Ännu en butik stänger – här breder butiksdöden ut sig

TEKNIK
Googlesökningar blir erbjudanden i butikens skärmar

Digital skärmteknik ersätter de traditionella skyltarna.

Här expanderar Jysk

Coop-chef anklagas för trakasserier av 20 kvinnor – en försökte ta livet av sig

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Team Sportia-butik i konkurs

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Ikeas testkoncept läggs ned

Så sålde Clas Ohlson

Twilfit till Åhléns

Lantmännen och Granngården i utökat samarbete

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.127