23948sdkhjf

Kedjorna som driver omsättningen

| Av Philip Wallin | Tipsa redaktionen

Heltäckande och unik kartläggning av Sveriges butiksbestånd.

Handelsrådets och HUI:s nya studie, som presenterades under fredagen, visar bland annat att de kedjeanslutna butikerna driver omsättningen bland Sveriges 36 190 fysiska butiker. Över 65 procent av de fristående butikerna omsätter mindre än fem miljoner kronor per år, motsvarande siffra för de kedjeanslutna butikerna är 15 procent.

Läs också: Klartecken för kompetenslyft

Vi vet att 14 bolag står för över hälften av omsättningen i detaljhandeln men likriktningen är svagare om vi ser till butiksbeståndet. Det finns cirka 300 kedjor som inte ens har tio butiker, säger Andreas Svensson, senior konsult på HUI Research och fortsätter:

Många av de mindre aktörerna har inte tillräckligt med kapital och kunskap för att kunna göra de investeringar som krävs för att möta den fysiska detaljhandelns kommande utmaningar.

75 procent av kedjorna är mindre än den genomsnittliga kedjestorleken om 35 butiker. Mer än tio procent av kedjorna har bara två butiker visar studien.

En annan intressant aspekt är att kedjekoncentrationen är högre i branscher där digitaliseringen gått längre.
– Ökad digitalisering har bland annat bidragit till en förstärkt prispress. Stora kedjor kan nyttja skalfördelar som större inköpsvolymer, butiksgemensamma stödfunktioner och kostnadsfördelning. Kedjorna har i regel också god tillgång till data och analysfunktioner som gör det möjligt att optimera butiksbestånd och sortiment, vilket blir viktigare och viktigare för att bibehålla lönsamheten mot bakgrund av det höga konkurrenstrycket, säger Anders Svensson


Läs också: Bygghandeln ökar

De 40 största kedjorna står för 50 procent av de kedjeanslutna butikerna och de 100 största för 75 procent. Den genomsnittliga kedjestorleken uppgår till 72 butiker i dagligvaruhandeln och till 29 butiker i sällanköpsvaruhandeln.

Apotekshandeln toppar före färghandel i förhållandet mellan antal butiker och hur många som är kedjeanslutna. Leksakshandel- och elektronik följer. På andra sidan skalan hittar man mindre branscher som foto- och musikhandel.

Det är något vanligare att vara kedjeansluten inom dagligvaruhandeln, 54 procent, jämfört med 51 procent för sällanköpshandeln. 

Ur ett geografiskt perspektiv står Norrbotten och Västerbottens län för den högsta kedjekoncentrationen – med 62 procents täckning av kedjor. Lägst är det i Skåne med 47 procent.

Kommuner med negativ befolkningstillväxt har en hög kedjekoncentration med avseende på antal butiker. Ett antagande som författaren gör är att kedjorna har det ekonomiska förutsättningarna att fortsätta sin verksamhet när befolkningsnivån dyker. Handelsplatser är den marknad där kedjekoncentrationen är högre än i detaljhandeln som helhet. Handelsplatserna står för 40 procent av försäljningen inom detaljhandeln.

Läs rapporten i sin helhet här

Kedjorna med flest butiker

Sällanköpshandeln
1. Apoteket – 390 butiker.
2. Apoteket Hjärtat – 385.
3. Kronans Apotek – 329.
4. Elon – 292.
5. Lindex – 210.
6. Dessmann – 191.
7. Apoteksgruppen – 188.
8. Synsam – 186.
9. Bolist – 176.
10. Kappahl – 171.

Dagligvaruhandeln
1. Ica – 1 292 butiker.
2. Coop – 656.
3. Systembolaget – 440.
4. Pressbyrån – 305.
5. Handlarn – 206.
6. Willys – 200.
7. Direkten – 188.
8. Hemköp – 186.
9. Lidl – 171.
10. Netto – 162.

Siffror i urval
538 - antalet fysiska detaljhandelskedjor i Sverige.
35 - snittantalet butiker i en kedja.
8 - medianantalet butiker i en kedja.
77 procent - antalet kedjor i Sverige som är helägda.
51 procent - andelen butiker i Sverige som är kedjeanslutet.
36 190 - antalet fysiska butiker i Sverige.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gina Tricots vd lämnar

Återvänder till Tretorn där han kliver på som ny vd och delägare.

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Optimismen spirar i e-handeln medan självförtroendet sviktar inom sällanköpsvaruhandeln

Nyhetsbrev

Klartecken för Coops köp av Netto

Arkiv

Norskt nytänk – nattöppet utan personal

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Rekordår för Mio – ökar trafiken både till butik och e-handel

Stockmann säger upp 150

Citycon säljer två köpcentrum

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

Även Ur & Penn vill se bättre dialog om hyressättningar

Butiksägare samverkar för en hållbarare modebransch

DEBATT
”Ökad dataläskunnighet avgörande för detaljhandelns konkurrenskraft”

Dan Sommer från Qlik betonar i en debattartikel vikten av att skapa en datakultur.

Lidl Halmstad första butik i världen med förarlösa transporter

Butiken får varorna levererade av självkörande lastbilar 2020.

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Branscherna som väntas gå bäst i e-handeln i sommar

Rekordomsättning för Inditex

På nytt jobb
Han blir ny vd för Woody-kedjan

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Matsmart

Löfbergs intar Lobbyn

Kontanterna fortsatt ohotade

Oförändrat hos Clas Ohlson

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Smart e-handelsförpackning fick World Star

På nytt jobb
Han är Orklas nya koncernchef

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

På nytt jobb
Han ska styra media på Max

MQ tar egna varumärken till Afound

Jula över 7 miljarder – då får personalen bonus

28 miljoner till välgörenhet – så mycket har påsinitiativ inbringat

På nytt jobb
Han tar över på Zetadisplay

På nytt jobb
Från Adidas till Apoteksgruppen

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.19