23948sdkhjf

Maskiner ska åldersbestämma kunden

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Ska underlätta vid försäljning av alkohol och tobak.

I Storbritannien kommer försök med ansiktsigenkänningsteknik att testas i dagligvarubutiker med början nästa år, det skriver The Telegraph. Tekniken ska underlätta för personalen att åldersbestämma kunderna, de slipper helt enkelt göra den bedömningen själva när de ska sälja varor med åldersgräns.

– Att vänta på åldersbestämning vid självutcheckningskassan är en källa till frustration för många kunder, de vill bara ta sig hem så snabbt som möjligt, säger Robin Tombs, administrativ chef för företaget Yoti som levererar mjukvara till den nya id-scannern till The Telegraph.

NCR som tillverkar maskinerna vill inte avslöja vilka butiker som kommer utrustas med maskinerna men företaget har tidigare levererat utcheckningsautomater till bland annat Asda och Tesco.

Systemet kräver inte att kunderna registrerar sig i förhand och ingen informations sparas efter användning.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kungsängen testar också pop up-konceptet

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Nordligaste Byggmaxbutiken

Här är Ica-handlaren som satsar på skotrar

Optimistiskt i dagligvaruhandeln – pessimistiskt inom sällanköpshandeln

Ökad försäljning för H&M

Nyhetsbrev

1

DEBATT
Ur & Penns vd: Om hyresvärden inte vill samarbeta tackar vi för oss

Arkiv

Nätbokhandlaren varslar personal

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Här stänger G-Star Raw

Kappahl ut – NA-KD in

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Axfood ville också köpa Netto

Ska garantera Lindex säkerhet

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Förbättrat Kappahl

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Amazon under lupp för konkurrensbrott även i USA

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Här öppnar Busfrö Nytt & Bytt

Deichmann öppnar nytt och bygger om

Deras skönhetssatsning i stöpet – klädmärket i nytt bolag

Ica ökar – stort som smått

Coop vill sälja 115 Netto-fastigheter

På nytt jobb
Ny vd för Payex

Sällanköpshandeln stod still

Högtalarmärke satsar på tillfällig yta

Himla breddar utbudet med förvärv

Tredje butiken för Ellos Home

Touchtech i nytt avtal med Bestseller

Clas Ohlson fördubblar vinsten

Elon lanserar ekonomitjänst för handlare

På nytt jobb
Kasthall rekryterar försäljningsdirektör

5

Kritikstorm mot Mio efter viral film

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.15