23948sdkhjf

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Bockasjö har fått uppdraget att bygga ett nytt logistikcenter till Ellos group.

Ellos home är Ellos varumärke för heminredning och textilier. Nu ska verksamheten organiseras om, från att ha legat utspridd på fem olika platser, till att samlas på 35 000 kvadratmeter i Viared i Borås. 

Hyresvärd blir Bockasjö, som kommer att uppföra byggnaden. I den första etappen skapas en uthyrningsbar yta på 35 000 kvadratmeter. Dessutom har man avtalat om en option på en tillbyggnad med 18 000 kvadratmeter. Den första etappen ska stå klar för inflyttning om ett år. 

För ändamålet har Bockasjö köpt 95 000 kvadratmeter mark av Borås kommun. Detta ytterligare ett steg i Bockasjös tillväxt. Bara under 2018 har man byggt fem nya logistikfastigheter på sammanlagt 110 000 kvadratmeter i Västerås, Örebro och på Hisingen. 

– Vi ser det här projektet som ett prestigeprojekt och att Ellos valde oss som partner gör oss stolta. Efterfrågan på logistikbyggnader ökar starkt. Det beror dels på den ökande e-handeln, som projektet med Ellos Group är ett bevis på, men också utfasning av äldre byggnader som ersätts med nya, säger Joakim Hedin, vd på Bockasjö, i ett pressmeddelande. 

Målet med att centralisera lagerverksamheten är att Ellos ska kunna skapa bättre kostnadseffektivitet, samtidigt som man kan förbättra logistikservicen till kunderna i en tid när heminredningsförsäljningen ökar online. Omsättningen för Ellos home är på väg över en miljard. 

– Heminredning är i värde en av de största marknaderna i Norden. Då konsumenternas köpbeteende nu har nått en tipping point förväntar vi oss att onlinetillväxten snarare tilltar över tid. Vi måste också komma ihåg att digital natives nu börjar bli 30 år och går in i en livsfas när de ska sätta bo. Ellos group har redan idag en mycket stark position inom heminredning online och investerar nu för att kunna ta en stor del av den framtida marknadstillväxten. Med denna etablering får vi ännu bättre möjligheter att införa mer precisa och snabbare leveranser, erbjuda ett bredare sortiment och bibehålla en service i toppklass, säger Ellos groups vd Hans Ohlsson. 

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Odd Molly gasar på: Förvärvar secondhand-aktör och logistikfastighet

Odd Molly avser förvärva Used by, logistikfastighet och gör nyemission. Därtill får modebolaget ny storägare.

Nelly kombinerar pop up-butik med outlet

Svensk Handel: Varannan svensk handlar under Black friday

Anna Appelqvist lämnar Gina Tricot

Kappahl ritar om organisationen

Modekedjan designar en ny organisation med två nya affärsenheter och en global säljorganisation.

Modebutiksanställd prisad av kunderna

Nyhetsbrev

Leveriet växlar upp – och får efterföljare

Atrium Ljungberg utökar sitt postombudskoncept – Diös och Grosvenor Europe följer efter.

Arkiv

DEBATT
”Dags att omvärdera vad en butik är”

Peter Scherr på Popup Agency i en debattartikel om att butikslokaler bör ses som ytor för marknadsföring.

På nytt jobb
Sportkedja med ny marknadschef

Varumärkespris till hemelektronikkedjan

Hit flyttar Skapa glädje

Årets julklapp om Elon får välja

Böter för Bauhaus för skyltar utan bygglov

Flygplatsbutik för Newbie

Matsatsning i Grosvenors köpcentrum

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Vd:n om Marqet: Vi är medvetna om att vi har en resa att göra

Enligt Ingvar Larsson kommer det att bli en bättre helhetsupplevelse för kunden när MQ blilr Marqet.

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke: ”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Boozt skriver ned prognos

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Han förenar tre kedjor i en butik

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

På nytt jobb
Finanschef blir vd

Nu separeras RNB

Skönhet ökade mest i e-handeln

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.132