23948sdkhjf

Coop satsar 100 miljoner på nätet

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Coop lanserar sin största satsning någonsin på e-handeln. 100 miljoner kronor investeras i en helt ny plattform.

Efter hemleveranserna på helgen som Fri Köpenskap kunde avslöja för en dryg vecka sedan. Nu kommer Coops största e-handelsatsning någonsin. 100 miljoner kronor satsas på en ny plattform för e-handeln, vilket Breakit var först med att avslöja. Allt ska vara klart under våren.

Läs också: Nu släpps Coops nya app

Den plattform vi har i dag klarar inte av den snabba tillväxten på nätet. Vi har kraftigt ökat volymerna, säger presschefen Tobias Rydergren till Fri Köpenskap.

Satsningen blir betydligt dyrare än kedjans centrala plocklager, eller så kallad darkstore, i Kungens Kurva. Som jämförelse beräknas formatomställningarna för Coop Sveriges 650 butiker kosta drygt en miljard kronor.

Det här är en mycket, mycket stor satsning på vår e-handel. Den kommer inte att synas så mycket visuellt för kunderna. Däremot kommer hela systemet att bli snabbare och bättre, vilket också innebär en bättre upplevelse för kunderna.

Satsningen ska också underlätta för framtida grepp.

Läs också: Packat och klart på 59 sekunder

Vi kommer att ha helt andra möjligheter att koppla på nya funktioner på e-handeln. Saker som inte varit möjliga med den gamla plattformen.

Just nu växer Coop i takt med marknaden på nätet. Med den nya plattformen är tanken att öka takten och växa snabbare än marknaden.

Alla kedjor satsar på e-handel och även Coop har en tydlig tillväxtstrategi där vår ambition att ta tillbaka marknadsandelar gäller även på nätet. Det här blir ett viktigt steg i den utvecklingen.

Mer om: Coop | Coop | darkstore | e-handel


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Unik digital satsning när NK julskyltar

Levandegör julskyltningen med AR.

Packat och klart på 59 sekunder

Chiquelle bofäster sig i Norge

Expanderar med tullfria leveranser.

Så ska Ikea komma närmare storstadskunderna

Möbeljätten investerar miljarder i fastigheter för att skapa integrerade centrumlägen.

Imaginärt för Carlings

Krönika
”Framtidssäkra med omnikanal”

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut tre gånger i veckan (måndag, onsdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Nu släpps Coops nya app

Arkiv

Handeln skuggades under en dag

Handlarna tror på julen

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Han är ny ledamot i Axel Johnson

Electrolux vd på ny post.

Torkan slår mot julgranarna

Loomis skriver jätteavtal i USA

Hon ska förnya läskjättens image

Nya Sverigechefen Sofie Eliasson Morsink om Coca-Colas framtidsplaner. 


Kläder, hemelektronik och skönhet i topp under Black friday

Så mycket ökar omsättningen jämfört med i fjol, enligt Svensk Handel.

Här lägger Åhléns ner – efter 59 år

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Morris stämmer H&M

Modeföretaget stämmer koncernen för varumärkesintrång, uppger Breakit.

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Ytterligare en Ica-butik upphör

Jula och Thon i stort samarbete

Alibaba slog rekord under "Singles Day"

Butiker måste informera om vem som filmar

På nytt jobb
Lämnar Kappahl för Nelly

Går till tjänsten som inköpschef hos e-handlaren.

”Bollen ligger hos politikerna”

Pricer i affär med stor kanadensisk kedja

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Axfood

Hjälp oss att utveckla Dagens Handel

Logistikpris till Zalando

Julhandeln förväntas slå rekord - igen

Zalando gjorde förlust

Butikskedjor redo att skriva på

På nytt jobb
Ny Nordenchef på Prisjakt

På nytt jobb
Lämnar Twilfit för Securitas

Click & collect på totalt minst 17 marknader 2019

Konkurserna minskar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.18