23948sdkhjf

Coop satsar 100 miljoner på nätet

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Coop lanserar sin största satsning någonsin på e-handeln. 100 miljoner kronor investeras i en helt ny plattform.

Efter hemleveranserna på helgen som Fri Köpenskap kunde avslöja för en dryg vecka sedan. Nu kommer Coops största e-handelsatsning någonsin. 100 miljoner kronor satsas på en ny plattform för e-handeln, vilket Breakit var först med att avslöja. Allt ska vara klart under våren.

Läs också: Nedläggningstrend i Icas posthantering?

Den plattform vi har i dag klarar inte av den snabba tillväxten på nätet. Vi har kraftigt ökat volymerna, säger presschefen Tobias Rydergren till Fri Köpenskap.

Satsningen blir betydligt dyrare än kedjans centrala plocklager, eller så kallad darkstore, i Kungens Kurva. Som jämförelse beräknas formatomställningarna för Coop Sveriges 650 butiker kosta drygt en miljard kronor.

Det här är en mycket, mycket stor satsning på vår e-handel. Den kommer inte att synas så mycket visuellt för kunderna. Däremot kommer hela systemet att bli snabbare och bättre, vilket också innebär en bättre upplevelse för kunderna.

Satsningen ska också underlätta för framtida grepp.

Läs också: Hämtlådor lanseras i Litauen

Vi kommer att ha helt andra möjligheter att koppla på nya funktioner på e-handeln. Saker som inte varit möjliga med den gamla plattformen.

Just nu växer Coop i takt med marknaden på nätet. Med den nya plattformen är tanken att öka takten och växa snabbare än marknaden.

Alla kedjor satsar på e-handel och även Coop har en tydlig tillväxtstrategi där vår ambition att ta tillbaka marknadsandelar gäller även på nätet. Det här blir ett viktigt steg i den utvecklingen.

Mer om: Coop | Coop | darkstore | e-handel
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Wrapp förstärker marknadsavdelningen

Så mycket ökar Elons näthandel

Artist in i nätapotek

Efter konkursen – Best of Brands med ny ägare

Branschprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

På nytt jobb
Ica tar in reklamguru

På nytt jobb
Ska utveckla Ikeas fastigheter

Han blir chef för Ikea property.

Nyhetsbrev

Bygghandeln minskar – men ökar

Arkiv

På nytt jobb
Med e-handel i fokus

Då får modekedjan ny vd

Färdigräknat: Här är Årets matbluff

Produkten som lurade kunderna mest 2018.

På nytt jobb
Ny chef på Apotek Hjärtat

Swish och Ica i hälarna på Volvo

Yougovs Brandindex rankar vilka varumärken det talas mest positivt om.

Ambientemässan växer i betydelse

Framtidens detaljhandel och tips på hur man skapar ultimata butiksmiljöer på mässan i Frankfurt.

På nytt jobb
Han går till Apoteksgruppen

Blir affärsutvecklingschef på Apoteksgruppen och har ett förflutet från dagligvaruhandeln.

Icas vd: ”Majoriteten av tjänsterna kan påverkas innan sommaren”

200 tjänster hos Ica Sverige ska bort. Tjänsterna är spridda över hela företaget.

Ny landschef för Normal

Lämnar Salling Group och Føtex för detaljhandelskedjan i Danmark.

Butikskoncept i konkurs

På nytt jobb
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

200 tjänster ska bort på Ica

Omorganisationen ska frigöra resurser till bland annat digitaliseringen.

Här är de nya ministrarna

Skönhet i tre våningar - nu öppnar Kicks nya storsatsning

I veckan öppnar skönhetskedjan nytt i Stockholm city. Enheten är den största butikssatsningen i kedjans historia.

Här stänger Polarn O. Pyret

På nytt jobb
Han kliver in på Fazer

Galleria med nya modekoncept

Ny sängspecialist i Malmö

Ökade online - slog rekord

Systembolaget varnar vinleverantör

Så summerar Mio 2018

Nu säljs lagret ut

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Så sålde Clas Ohlson

Jysk väljer Malmöcentrum

Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Han lämnar Qliro

Ny finanschef på Scandi Standard

Här öppnar H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.165