23948sdkhjf

Logistiken tynger Ica

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Resultatet något bättre än väntat.

Icagruppen redovisar en ökad omsättning på 28 842 miljoner kronor för årets tredje kvartal. Att jämföra med 27 164 miljoner kronor för samma period förra året.

Läs också: Kraftig vinstökning för Bygghemma

Det justerade rörelseresultatet ökade till 1 499 miljoner kronor (1 380)

– Vi kan vara nöjda med utvecklingen i det tredje kvartalet – bra försäljning, ökande eller stabil resultatnivå i alla verksamheter och med fortsatt hög ökningstakt i e-handeln. Samtidigt är det nödvändigt att bibehålla hög takt i förändringsarbetet så vi kan säkra en fortsatt god utveckling under nästa år och vidare in i 20-talet, säger koncern-vd:n Per Strömberg i en rapportkommentar.

Icas siffror var något starkare än analytikernas förväntningar. Det gäller också rörelsemarginalen för Ica Sverige, där minskningen till slut landade på 5,0 procent (5,1). Marknaden hade väntat sig ytterligare försämring.

I pengar ökade den svenska verksamhetens rörelseresultat till 1040 miljoner kronor (1 004).

Läs också: Hjärtat tynger Icagruppen

Per Strömberg lyfter fram bra försäljningsutveckling, neutraliserad valutapåverkan och en väsentligt högre vinstdelning, som visar att resultatnivån i de stora Icabutikerna har förbättrats, som positiva inslag.

– Däremot har vi fortfarande ett oroande högt kostnadstryck i vår logistik. Det är delvis volymrelaterat då antalet hanterade kollin ökade med över 5 procent. Men underliggande kostnadsökningar för transporter, bränsle och till viss del personalkostnader, ligger på en hög nivå, säger han i rapportkommentaren.

Även e-handelslagret i Stockholm, som i veckan flyttar in i nya permanenta lokaler har en del att göra när det gäller kostnader, effektivitet och service, enligt Strömberg.

Verksamheten i Baltikum håller ställningen med ett oförändrat resultat jämfört med förra året, trots hårnande konkurrens.

För årets tre första kvartal ökade Icagruppens omsättning till 85 285 miljoner kronor (80 807) och det justerade rörelseresultatet till 3 512 miljoner kronor (3 470).

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

DEBATT
”Dags att omvärdera vad en butik är”

Peter Scherr på Popup Agency i en debattartikel om att butikslokaler bör ses som ytor för marknadsföring.

Årets julklapp om Elon får välja

Böter för Bauhaus för skyltar utan bygglov

På nytt jobb
Sportkedja med ny marknadschef

Hit flyttar Skapa glädje

Varumärkespris till hemelektronikkedjan

Nyhetsbrev

Flygplatsbutik för Newbie

Arkiv

MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Matsatsning i Grosvenors köpcentrum

Vd:n om Marqet: Vi är medvetna om att vi har en resa att göra

Enligt Ingvar Larsson kommer det att bli en bättre helhetsupplevelse för kunden när MQ blilr Marqet.

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke: ”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Boozt skriver ned prognos

Här öppnar ÖoB nytt varuhus

Lågpriskedjans höjer etableringstempot i storstadsregionerna.

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Så mycket väntas julhandeln öka – får skjuts av gynnsam kalender

Ökning med 3,0 procent jämfört med 0,1 procent i fjol.

Lyko får arbetsplatsutmärkelse

Ökning för Synsam:"Stort fokus på ögonhälsa"

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Han förenar tre kedjor i en butik

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

På nytt jobb
Finanschef blir vd

Nu separeras RNB

Skönhet ökade mest i e-handeln

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

På nytt jobb
Ny på Jysk

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.145