23948sdkhjf

Lindex ökar rejält online

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Lindex besparingsprogram ger frukt. Under tredje kvartalet stängde kedjan 12 butiker.

Lindex omsättning för tredje kvartalet, juli till september, minskade med 2,8 procent och uppgick till 147,0 miljoner euro (151,1). 

Läs också: Förbättrat helårsresultat för Lindex – ökar rejält digitalt

I jämförbara butiker ökade försäljningen med 2,7 procent.

E-handelsförsäljningen ökade med  65 procent under kvartalet.

- Vi fortsätter att utveckla vårt online-erbjudande och växer digitalt, både genom våra egna kanaler och tillsammans med globala modeplattformar. Hur vi möter och skapar värde för vår kund är avgörande för vår framgång, där hållbar utveckling är en central del. Jag ser mycket positivt på vår framtid och att fortsätta utveckla Lindex till ett starkt globalt varumärke, säger vd Susanne Ehnbåge i en kommentar.

I rapporten skriver Stockmann att "under tredje kvartalet fortsatte Lindex försäljning och lönsamhet att öka tack vare en stark inledning av höstsäsongen och Lindex utökade sin marknadsandel på sina huvudmarknader". I Polen och Storbritannien går det trögare för kedjan.

Läs också: Lindex prisas för franchisekoncept

Bruttomarginalen för kvartalet var 62,1 procent (59,9). Bruttomarginalen ökade tack vare lägre rabatter och högre startmarginaler. Rörelsekostnaderna minskade med 4,0 miljoner euro. Det justerade rörelseresultatet närapå fördubblades till 10,8 miljoner euro (5,5) tack vare en ökad försäljning, förbättrad bruttomarginal samt kostnadsbesparingsåtgärder.

Under kvartalet öppnade modekedjan 4 butiker och stängde 12 butiker. Sedan tidigare har Lindex aviserat att butiksstängningar är en del av åtgärdsplanen för att stärka kedjan.

Det totala antalet butiker vid utgången av året ska minska med cirka 15 butiker jämfört med i fjol. I rapporten skiver Lindex att innevarande år handlat om att främst att fokusera på att optimera  butikslägena.

Mer om: Lindex
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ikea miljardsatsar på Stockholm – fyra nya butiker ska öppnas

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Minskat resultat för Björn Borg

På nytt jobb
Akademibokhandeln värvar från Indiska

På nytt jobb
Bygghemma byter vd

Nyhetsbrev

Kontantupproret vill se politikerna sätta press på handeln

Arkiv

Ikea automatiserar lagret – drar upp leveranstempot

Trögt kvartal för Akademibokhandeln – utmaningar i e-handeln

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Här öppnar Synsam – följer på rekordår i nyöppningar

Dubbelöppning för Arken Zoo

Beijer slog kampanjrekord 

Från Åhléns till H&M

Går tillbaka till H&M och lämnar posten som affärsområdeschef hos varuhuskedjan.

Miljonskulder för Digital Inn

Här lägger designbutiken ned

Ny ansvarig för Arket

Blir driftschef hos Löplabbet

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Så mycket ökade e-handeln i fjol

Butik för Linum

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

Bygghemma förvärvar onlineaktör

Fortsatt låg framtidstro i handeln

E-handelsraket flyttar lagret

Så sålde Clas Ohlson

Här nyöppnar Deichmann

På nytt jobb
Ny etableringschef hos Jysk

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – stort försäljningsras

Pricer backade – stororder ger jättelyft

Coop-direktör byter roll – rekrytering inleds

Företagen med bäst kundservice

Returerna ökar – och inte bara inom e-handeln

På nytt jobb
Ny vd för Ikea

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.125