23948sdkhjf

Lindex ökar rejält online

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Lindex besparingsprogram ger frukt. Under tredje kvartalet stängde kedjan 12 butiker.

Lindex omsättning för tredje kvartalet, juli till september, minskade med 2,8 procent och uppgick till 147,0 miljoner euro (151,1). 

Läs också: Lindex + Boozt = sant

I jämförbara butiker ökade försäljningen med 2,7 procent.

E-handelsförsäljningen ökade med  65 procent under kvartalet.

- Vi fortsätter att utveckla vårt online-erbjudande och växer digitalt, både genom våra egna kanaler och tillsammans med globala modeplattformar. Hur vi möter och skapar värde för vår kund är avgörande för vår framgång, där hållbar utveckling är en central del. Jag ser mycket positivt på vår framtid och att fortsätta utveckla Lindex till ett starkt globalt varumärke, säger vd Susanne Ehnbåge i en kommentar.

I rapporten skriver Stockmann att "under tredje kvartalet fortsatte Lindex försäljning och lönsamhet att öka tack vare en stark inledning av höstsäsongen och Lindex utökade sin marknadsandel på sina huvudmarknader". I Polen och Storbritannien går det trögare för kedjan.

Läs också: Stockmann säger upp 150

Bruttomarginalen för kvartalet var 62,1 procent (59,9). Bruttomarginalen ökade tack vare lägre rabatter och högre startmarginaler. Rörelsekostnaderna minskade med 4,0 miljoner euro. Det justerade rörelseresultatet närapå fördubblades till 10,8 miljoner euro (5,5) tack vare en ökad försäljning, förbättrad bruttomarginal samt kostnadsbesparingsåtgärder.

Under kvartalet öppnade modekedjan 4 butiker och stängde 12 butiker. Sedan tidigare har Lindex aviserat att butiksstängningar är en del av åtgärdsplanen för att stärka kedjan.

Det totala antalet butiker vid utgången av året ska minska med cirka 15 butiker jämfört med i fjol. I rapporten skiver Lindex att innevarande år handlat om att främst att fokusera på att optimera  butikslägena.

Mer om: Lindex
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Hon blir onlinechef på Åhléns

På nytt jobb
Från TV4 till Elgiganten

Nu väntar citybutik för JD Sports – öppnar fjärde butiken

Clas Ohlson förtätar butiksnätverket i Stockholm

På nytt jobb
Går till Butterick’s

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

Nyhetsbrev

Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

Arkiv

På nytt jobb
Han blir vd för svenska McDonald's

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Åhléns nyinviger i Falun

Nespresso byter läge och lanserar nytt butikskoncept

Lämnar XL-Bygg för konkurrent

1

Stort svenskt intresse för obemannade Moby Mart

På nytt jobb
Han ska leda Coops nya Digital-enhet

Kinnevik säljer i Zalando

Dagligvaruindex: Augusti stark månad

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

På nytt jobb
Trio ska sköta ruljansen i och omkring Mood

På nytt jobb
Får nytt jobb hos Boozt

Byter läge efter 25 år

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Optimistiskt i dagligvaruhandeln – pessimistiskt inom sällanköpshandeln

Kungsängen testar också pop up-koncept

Nordligaste Byggmaxbutiken

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Ökad försäljning för H&M

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Här stänger G-Star Raw

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Ska garantera Lindex säkerhet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Förbättrat Kappahl

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.166