23948sdkhjf

Skoannonsör fälls för sexistisk reklam

| Av Redaktionen | Tipsa redaktionen

Nedvärderande för kvinnor i allmänhet, anser reklamombudsmannen.

En skoannons från det danska märket Billi Bi och publicerad i tidningen Boozt Magazine har fällts av reklamombudsmannen. Enligt RO-beslutet är annonsen könsdiskriminerande.

Läs också: Framtidens skor skapas bara för dig

Annonsen som publicerades i augustinumret 2018 täcker ett helt uppslag. På den högra sidan sitter en kvinna på huk. Hon är naken så när som på ett par stövletter. Stövletterna är röda trots att bilden i övrigt är svartvit.

Privatpersonen som anmält reklamen anser att den objektifierar kvinnan. Reklamombudsmannen håller med. ”Framställningen av kvinnan som sexobjekt har ingen koppling till den marknadsförda produkten skor, vilket är nedvärderande för kvinnor i allmänhet. Annonsen är därför könsdiskriminerande och strider därmed mot artikel 4 första stycket i ICC:s regler,” skriver reklamombudsman Elisabeth Trotzig i beslutet.

Annonsören Billi Bi Copenhagen förnekar att avsikten varit att göra kvinnan till objekt. Kvinnan i reklambilden har varken någon sådan pose eller befinner sig i en sådan miljö att det kan sägas att hon framställs som ett sexobjekt eller på annat sätt nedvärderande, menar annonsören. Tvärtom hävdar bolaget att man avsiktligt valt att tona ned bilden med dämpad svartvit belysning för att framhäva den röda stöveln. Billi Bi försvarar sig också med att det är vanligt i branschen att göra reklam för damskor med kvinnliga modeller utan eller med lite kläder, just för att fokus ska hamna på skorna och inte på kläderna.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Panos säljer sitt livsverk

Badklädesmärket Panos Emporio blir norskt.

Trendbrott: Nätet viktigast för byggkunderna

Här byter Elgiganten läge

Årets franchisekedja korad

Optikkedjan expanderar – fyra nya butiker i vår

Har snart 141 butiker.

Polarn O. Pyret håller RNB uppe

Nyhetsbrev

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Arkiv

Jysk till Irland – ska öppna 15 butiker

Lidl fick betala 250 000 – kan bli mycket dyrare för andra

Modekedjan flyttar kassan ut i butiken

Gina Tricot ska spara 200 miljoner kronor

30 tjänster ska bort på huvudkontoret i Borås och därtill dras timmar ned i butikerna.

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Lindex ägarbolag byter vd

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butik 140 för optikkedjan

2

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Nu vill de också handla mat på nätet

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Här expanderar Jysk

Team Sportia-butik i konkurs

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Så sålde Clas Ohlson

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.135