23948sdkhjf

Skoannonsör fälls för sexistisk reklam

| Av Redaktionen | Tipsa redaktionen

Nedvärderande för kvinnor i allmänhet, anser reklamombudsmannen.

En skoannons från det danska märket Billi Bi och publicerad i tidningen Boozt Magazine har fällts av reklamombudsmannen. Enligt RO-beslutet är annonsen könsdiskriminerande.

Läs också: Framtidens skor skapas bara för dig

Annonsen som publicerades i augustinumret 2018 täcker ett helt uppslag. På den högra sidan sitter en kvinna på huk. Hon är naken så när som på ett par stövletter. Stövletterna är röda trots att bilden i övrigt är svartvit.

Privatpersonen som anmält reklamen anser att den objektifierar kvinnan. Reklamombudsmannen håller med. ”Framställningen av kvinnan som sexobjekt har ingen koppling till den marknadsförda produkten skor, vilket är nedvärderande för kvinnor i allmänhet. Annonsen är därför könsdiskriminerande och strider därmed mot artikel 4 första stycket i ICC:s regler,” skriver reklamombudsman Elisabeth Trotzig i beslutet.

Annonsören Billi Bi Copenhagen förnekar att avsikten varit att göra kvinnan till objekt. Kvinnan i reklambilden har varken någon sådan pose eller befinner sig i en sådan miljö att det kan sägas att hon framställs som ett sexobjekt eller på annat sätt nedvärderande, menar annonsören. Tvärtom hävdar bolaget att man avsiktligt valt att tona ned bilden med dämpad svartvit belysning för att framhäva den röda stöveln. Billi Bi försvarar sig också med att det är vanligt i branschen att göra reklam för damskor med kvinnliga modeller utan eller med lite kläder, just för att fokus ska hamna på skorna och inte på kläderna.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Kungsängen testar också pop up-konceptet

Nordligaste Byggmaxbutiken

Här är Ica-handlaren som satsar på skotrar

Optimistiskt i dagligvaruhandeln – pessimistiskt inom sällanköpshandeln

Ökad försäljning för H&M

Nyhetsbrev

1

DEBATT
Ur & Penns vd: Om hyresvärden inte vill samarbeta tackar vi för oss

Arkiv

Nätbokhandlaren varslar personal

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Här stänger G-Star Raw

Kappahl ut – NA-KD in

Axfood ville också köpa Netto

Ska garantera Lindex säkerhet

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Förbättrat Kappahl

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Amazon under lupp för konkurrensbrott även i USA

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Här öppnar Busfrö Nytt & Bytt

Deichmann öppnar nytt och bygger om

Dubbla stolar för Svensk Digital Handels vd: "Spännande utmaning"

Per Ljungberg går in som kommunikationschef hos Svensk Handel.

Ica ökar – stort som smått

Coop vill sälja 115 Netto-fastigheter

På nytt jobb
Ny vd för Payex

Sällanköpshandeln stod still

Högtalarmärke satsar på tillfällig yta

Himla breddar utbudet med förvärv

Touchtech i nytt avtal med Bestseller

Tredje butiken för Ellos Home

Clas Ohlson fördubblar vinsten

Elon lanserar ekonomitjänst för handlare

5

Kritikstorm mot Mio efter viral film

På nytt jobb
Kasthall rekryterar försäljningsdirektör

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.131