23948sdkhjf

Skoannonsör fälls för sexistisk reklam

| Av Redaktionen | Tipsa redaktionen

Nedvärderande för kvinnor i allmänhet, anser reklamombudsmannen.

En skoannons från det danska märket Billi Bi och publicerad i tidningen Boozt Magazine har fällts av reklamombudsmannen. Enligt RO-beslutet är annonsen könsdiskriminerande.

Läs också: Framtidens skor skapas bara för dig

Annonsen som publicerades i augustinumret 2018 täcker ett helt uppslag. På den högra sidan sitter en kvinna på huk. Hon är naken så när som på ett par stövletter. Stövletterna är röda trots att bilden i övrigt är svartvit.

Privatpersonen som anmält reklamen anser att den objektifierar kvinnan. Reklamombudsmannen håller med. ”Framställningen av kvinnan som sexobjekt har ingen koppling till den marknadsförda produkten skor, vilket är nedvärderande för kvinnor i allmänhet. Annonsen är därför könsdiskriminerande och strider därmed mot artikel 4 första stycket i ICC:s regler,” skriver reklamombudsman Elisabeth Trotzig i beslutet.

Annonsören Billi Bi Copenhagen förnekar att avsikten varit att göra kvinnan till objekt. Kvinnan i reklambilden har varken någon sådan pose eller befinner sig i en sådan miljö att det kan sägas att hon framställs som ett sexobjekt eller på annat sätt nedvärderande, menar annonsören. Tvärtom hävdar bolaget att man avsiktligt valt att tona ned bilden med dämpad svartvit belysning för att framhäva den röda stöveln. Billi Bi försvarar sig också med att det är vanligt i branschen att göra reklam för damskor med kvinnliga modeller utan eller med lite kläder, just för att fokus ska hamna på skorna och inte på kläderna.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ambientemässan växer i betydelse

Framtidens detaljhandel och tips på hur man skapar ultimata butiksmiljöer på mässan i Frankfurt.

På nytt jobb
Han går till Apoteksgruppen

Blir affärsutvecklingschef på Apoteksgruppen och har ett förflutet från dagligvaruhandeln.

Butikskoncept i konkurs

Icas vd: ”Majoriteten av tjänsterna kan påverkas innan sommaren”

200 tjänster hos Ica Sverige ska bort. Tjänsterna är spridda över hela företaget.

200 tjänster ska bort på Ica

Omorganisationen ska frigöra resurser till bland annat digitaliseringen.

Här är de nya ministrarna

Nyhetsbrev

Här stänger Polarn O. Pyret

Arkiv

Ny landschef för Normal

Lämnar Salling Group och Føtex för detaljhandelskedjan i Danmark.

Galleria med nya modekoncept

På nytt jobb
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

Skönhet i tre våningar - nu öppnar Kicks nya storsatsning

I veckan öppnar skönhetskedjan nytt i Stockholm city. Enheten är den största butikssatsningen i kedjans historia.

Apotekskedja i vårdsatsning - öppnar i samarbete med nätläkare

På nytt jobb
Han kliver in på Fazer

Extra: Coop öppnar 18 butiker

Coop släpper bomb. Här öppnar 18 butiker under 2019.

Apotea över 2 miljarder

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Cristina Stenbeck lämnar Kinneviks styrelse i vår

Ställer inte upp för omval till Kinneviks styrelse vid årsstämman.

Ny sängspecialist i Malmö

Nedläggningstrend i Icas posthantering?

Lager 157 går internationellt

Väljer grannland för första etableringen utanför Sverige.

Plantagen öppnar nya Helsingborgslagret

Ökade online - slog rekord

Detaljhandelskoncern köper delar av BR

Nettos ägare köper BR:s lager och rättigheterna till varumärket i Danmark.

Första kullen tullspecialister går ut

Nu säljs lagret ut

Systembolaget varnar vinleverantör

Så summerar Mio 2018

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Jysk väljer Malmöcentrum

Så sålde Clas Ohlson

Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Han lämnar Qliro

Ny finanschef på Scandi Standard

Här öppnar H&M

Här stänger Hemtex efter 20 år

Digitala butiker ska utmana Amazon

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.144