23948sdkhjf

Ökad jämställdhet mål inom bygghandeln

| Av Nils Lindstrand | Tipsa redaktionen

Hot och trakasserier stör en i övrigt positiv bild

En undersökning visar att tre av fyra medarbetare inom byggmaterialhandeln känner sig nöjda med sin arbetssituation. Området med störst förbättringspotential är utveckling och karriär. Behovet av utvecklingsmöjligheter och chans till att växa i företaget är som störst för personer mellan 20–35 år.

Läs också: Bygghandeln orolig för framtiden

Byggmaterialhandlarna har låtit genomföra en undersökning bland de anställda i sina medlemsföretag. Undersökningen ger totalt sett en god bild av branschen och visar att medarbetare trivs på sin arbetsplats, med sina arbetsuppgifter och kollegor. Branschen upplevs mer positiv jämfört med genomsnittet i motsvarande undersökningar hos andra företag inom privat sektor. 1 802 personer över hela landet besvarade enkäten, vilket motsvarar cirka en tiondel av alla anställda i branschen. En fjärdedel av dessa är kvinnor.

Undersökningen visar att området med störst förbättringspotential är utveckling och karriär. Behovet av utvecklingsmöjligheter och chans att växa i företaget är som störst för personer mellan 20–35 år.

– Vi ser att anställda inom branschen vill bidra till en förändring som till exempel att arbeta för en mer jämställd och mindre hård kultur. De ser vikten av en digital utveckling och närvaro på social media och de vill kunna påverka och jobba med nya idéer, säger Monica Björk, vd på Byggmaterialhandlarna.

I undersökningen framkommer även att det förekommer hot och trakasserier, något som gäller medarbetare inom handel generellt.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Wrapp förstärker marknadsavdelningen

Efter konkursen – Best of Brands med ny ägare

Branschprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

Så mycket ökar Elons näthandel

Artist in i nätapotek

På nytt jobb
Ica tar in reklamguru

På nytt jobb
Ska utveckla Ikeas fastigheter

Han blir chef för Ikea property.

Nyhetsbrev

Bygghandeln minskar – men ökar

Arkiv

Färdigräknat: Här är Årets matbluff

Produkten som lurade kunderna mest 2018.

På nytt jobb
Med e-handel i fokus

Då får modekedjan ny vd

På nytt jobb
Ny chef på Apotek Hjärtat

Swish och Ica i hälarna på Volvo

Yougovs Brandindex rankar vilka varumärken det talas mest positivt om.

Ambientemässan växer i betydelse

Framtidens detaljhandel och tips på hur man skapar ultimata butiksmiljöer på mässan i Frankfurt.

På nytt jobb
Han går till Apoteksgruppen

Blir affärsutvecklingschef på Apoteksgruppen och har ett förflutet från dagligvaruhandeln.

Icas vd: ”Majoriteten av tjänsterna kan påverkas innan sommaren”

200 tjänster hos Ica Sverige ska bort. Tjänsterna är spridda över hela företaget.

Ny landschef för Normal

Lämnar Salling Group och Føtex för detaljhandelskedjan i Danmark.

På nytt jobb
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

200 tjänster ska bort på Ica

Omorganisationen ska frigöra resurser till bland annat digitaliseringen.

Butikskoncept i konkurs

Här är de nya ministrarna

Skönhet i tre våningar - nu öppnar Kicks nya storsatsning

I veckan öppnar skönhetskedjan nytt i Stockholm city. Enheten är den största butikssatsningen i kedjans historia.

Här stänger Polarn O. Pyret

På nytt jobb
Han kliver in på Fazer

Galleria med nya modekoncept

Ny sängspecialist i Malmö

Ökade online - slog rekord

Systembolaget varnar vinleverantör

Så summerar Mio 2018

Nu säljs lagret ut

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Så sålde Clas Ohlson

Jysk väljer Malmöcentrum

Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Han lämnar Qliro

Ny finanschef på Scandi Standard

Här öppnar H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.128