23948sdkhjf

Krönika: Efter butiksdöden

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Vårt samhälle förändras i grunden med e-handeln, skriver Apoteas vd Pär Svärdson i en gästkrönika. Själv hoppas han på en renässans för köttbutiken.

För drygt tjugo år sedan gjorde e-handeln sitt intåg. Bokbranschen var först ut och bokhandlarföreningen var snabba med att utbringa en skål på årsmötet för de nya entreprenörerna. Det dröjde dock inte mer än några år innan striden var bitter och bokhandlarföreningen hotade Adlibris med advokater. I dag är lejonparten av bokhandlarna nedlagda och endast en kedja återstår. Resten går via internet med Adlibris i spetsen.

Övriga branscher har tagit lite längre tid på sig men nu börjar det gnissla betänkligt i den traditionella detaljhandeln. För fem år sedan var andelen apoteksvaror via internet i det närmaste noll. I år passerar den tio procent med Apotea i spetsen. Apotekskedjorna försöker sätta, emot men på samma sätt som för övriga branscher, så är det svårt.

Med nuvarande utveckling kommer vi snart se massiva nedläggningar av fysiska butiker. Vårt samhälle håller på att förändras i grunden och så också logistiken. Tidigare var det högsta mode att ha ett rejält tilltaget centrallager med truckgångar som motorvägar och ett butiksnät, gärna i köpcenter utanför stadskärnan.

Med e-handel kommer möjligheterna också för landsbygden. Se bara på Morgongåva med 1 400 invånare där närmare 1 000 anställda jobbar på Adlibris och Apotea. Det är fler än under bruksortens glansdagar.

Det är också stadskärnans möjlighet att återta glansen från köpcentrum som gapar tomma. Det kommer ställa nya krav både på logistiker och transportörer men många med mig kan nog se det positiva med denna strukturomvandling. Matbranschen står dock fortfarande och stampar. Det beror självklart på att det är ett oligopol och att det är svårt för nya aktörer att komma in. Även denna sista bastion verkar dock vara på väg att falla, då kommer omvandlingen gå fort då mathandeln ofta är navet i våra köpcentrum.

Vi kommer nog om tjugo år se tillbaka och fundera på om folk var riktigt kloka som åkte och veckohandlade halva söndagarna. Själv hoppas jag på en renässans för kött-, fisk-, grönsaksbutiker som det perfekta komplementet till matkassarna som kommer hem till min dörr.

Pär Svärdson är grundare och vd för e-handelsföretaget Apotea. Tidigare grundade han även Adlibris.

Mer om: Apotea


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Robert Mansson
Det finns två sätt att kommentera din artikel. Den första är att stämma in in den kör av förespråkare av e-handeln som får stå helt emotsagda och bara konstatera att butikerna har ingen plats längre. Skulle vara intressant att veta hur många av dem som talar i egen sak med engagemang i bolag som bedriver e-handel.

Men man kan ju även titta lite mer nyktert på saken och vila på undersökningar av bla. SVT och Market som visar att en klar majoritet föredrar att handla i fysisk butik.

Men vi kan även titta på det land som vi i Sverige tenderar att eftersträva, åtminstone i avseende teknin, USA. Gartner group konstaterar i en rapport att det är inte e-handeln som fenomen i sig som är skyldiga till den så kallade butiksdöden. Orsaken är i stället mångfacetterad men kan sammanfattas i att ” E-handeln har sett luckor och möjligheter som inte de vanliga butikerna har förstått att nyttja”.

De butiker som inser detta och väljer att ta till sig erfarernheterna från e-handeln kommer att skapa förutsättningar för att kunna konkurrera med e-handelns lägre marginaler samtidigt som med bibehållen eller rent av större nettovinst. Rätt hanterat kan man se fram emot ökade intäkter parallellt med minskade kostnader.

Vill du läsa mer så hänvisar jag till https://butikshandel.se/kan-butiker-konk...

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Unik digital satsning när NK julskyltar

Levandegör julskyltningen med AR.

Packat och klart på 59 sekunder

Chiquelle bofäster sig i Norge

Expanderar med tullfria leveranser.

Så ska Ikea komma närmare storstadskunderna

Möbeljätten investerar miljarder i fastigheter för att skapa integrerade centrumlägen.

Krönika
”Framtidssäkra med omnikanal”

Imaginärt för Carlings

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut tre gånger i veckan (måndag, onsdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Nu släpps Coops nya app

Arkiv

Handlarna tror på julen

Handeln skuggades under en dag

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Han är ny ledamot i Axel Johnson

Electrolux vd på ny post.

Torkan slår mot julgranarna

Loomis skriver jätteavtal i USA

Hon ska förnya läskjättens image

Nya Sverigechefen Sofie Eliasson Morsink om Coca-Colas framtidsplaner. 


Kläder, hemelektronik och skönhet i topp under Black friday

Så mycket ökar omsättningen jämfört med i fjol, enligt Svensk Handel.

Här lägger Åhléns ner – efter 59 år

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Morris stämmer H&M

Modeföretaget stämmer koncernen för varumärkesintrång, uppger Breakit.

Ytterligare en Ica-butik upphör

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Jula och Thon i stort samarbete

Alibaba slog rekord under "Singles Day"

Butiker måste informera om vem som filmar

Jollyroom riskerar vite på tre miljoner

”Bollen ligger hos politikerna”

Pricer i affär med stor kanadensisk kedja

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Axfood

Hjälp oss att utveckla Dagens Handel

Logistikpris till Zalando

Julhandeln förväntas slå rekord - igen

Zalando gjorde förlust

Butikskedjor redo att skriva på

På nytt jobb
Ny Nordenchef på Prisjakt

På nytt jobb
Lämnar Twilfit för Securitas

Click & collect på totalt minst 17 marknader 2019

Konkurserna minskar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.177