23948sdkhjf

Krönika: Efter butiksdöden

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Vårt samhälle förändras i grunden med e-handeln, skriver Apoteas vd Pär Svärdson i en gästkrönika. Själv hoppas han på en renässans för köttbutiken.

För drygt tjugo år sedan gjorde e-handeln sitt intåg. Bokbranschen var först ut och bokhandlarföreningen var snabba med att utbringa en skål på årsmötet för de nya entreprenörerna. Det dröjde dock inte mer än några år innan striden var bitter och bokhandlarföreningen hotade Adlibris med advokater. I dag är lejonparten av bokhandlarna nedlagda och endast en kedja återstår. Resten går via internet med Adlibris i spetsen.

Övriga branscher har tagit lite längre tid på sig men nu börjar det gnissla betänkligt i den traditionella detaljhandeln. För fem år sedan var andelen apoteksvaror via internet i det närmaste noll. I år passerar den tio procent med Apotea i spetsen. Apotekskedjorna försöker sätta, emot men på samma sätt som för övriga branscher, så är det svårt.

Med nuvarande utveckling kommer vi snart se massiva nedläggningar av fysiska butiker. Vårt samhälle håller på att förändras i grunden och så också logistiken. Tidigare var det högsta mode att ha ett rejält tilltaget centrallager med truckgångar som motorvägar och ett butiksnät, gärna i köpcenter utanför stadskärnan.

Med e-handel kommer möjligheterna också för landsbygden. Se bara på Morgongåva med 1 400 invånare där närmare 1 000 anställda jobbar på Adlibris och Apotea. Det är fler än under bruksortens glansdagar.

Det är också stadskärnans möjlighet att återta glansen från köpcentrum som gapar tomma. Det kommer ställa nya krav både på logistiker och transportörer men många med mig kan nog se det positiva med denna strukturomvandling. Matbranschen står dock fortfarande och stampar. Det beror självklart på att det är ett oligopol och att det är svårt för nya aktörer att komma in. Även denna sista bastion verkar dock vara på väg att falla, då kommer omvandlingen gå fort då mathandeln ofta är navet i våra köpcentrum.

Vi kommer nog om tjugo år se tillbaka och fundera på om folk var riktigt kloka som åkte och veckohandlade halva söndagarna. Själv hoppas jag på en renässans för kött-, fisk-, grönsaksbutiker som det perfekta komplementet till matkassarna som kommer hem till min dörr.

Pär Svärdson är grundare och vd för e-handelsföretaget Apotea. Tidigare grundade han även Adlibris.

Mer om: Apotea
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Zetadisplay uppgraderar Ikeavaruhus

På nytt jobb
Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Flaggskeppsbutik ska lyfta Intersport

Kappahl på sommarturné med Newbie

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

50 miljoner kronor till start up

Nyhetsbrev

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Arkiv

Så ska Lidingö centrum bli en mötesplats

Ökad vinst för Netonnet – vd tror på fortsatt tillväxt

”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

Dagens Handel har pratat utmaningar och möjligheter med köpcentrumjätten Citycons nya vd F Scott Ball.

Jysks grundare svårt sjuk – sonen tar över

NA-KD öppnar pop up i Mos

På nytt jobb
Ikea utser ny designchef

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Beijer gör dubbla förvärv

Rekordår för Elgiganten – tar marknadsandelar

Elektronikjätten ökar tillväxten både online och i butik samt storsatsar på utökat sortiment.

Hon är moderator för Retaildagen

Till Lyko från finansbranschen

Lekia tar greppet om leksaksmarknaden: "Vi tror på den fysiska butiken"

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

Ikea öppnar showroom i Köpenhamn

Öppningen blir startskottet för Ikeas intåg i Köpenhamn som även innefattar ett nytt varuhus på Kalvebod Brygge.

Finansman ökar innehav i skohandlare

På nytt jobb
Trädgårdskedja får ny koncernchef

Går från gym till växter.

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

Altor in som storägare i XXL

XL-Bygg förvärvar Spillersboda Byggmarknad

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Citycon säljer två köpcentrum

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Löfbergs intar Lobbyn

På nytt jobb
Han blir ny vd för Woody-kedjan

Kontanterna fortsatt ohotade

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.163