23948sdkhjf

Krönika: Efter butiksdöden

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Vårt samhälle förändras i grunden med e-handeln, skriver Apoteas vd Pär Svärdson i en gästkrönika. Själv hoppas han på en renässans för köttbutiken.

För drygt tjugo år sedan gjorde e-handeln sitt intåg. Bokbranschen var först ut och bokhandlarföreningen var snabba med att utbringa en skål på årsmötet för de nya entreprenörerna. Det dröjde dock inte mer än några år innan striden var bitter och bokhandlarföreningen hotade Adlibris med advokater. I dag är lejonparten av bokhandlarna nedlagda och endast en kedja återstår. Resten går via internet med Adlibris i spetsen.

Övriga branscher har tagit lite längre tid på sig men nu börjar det gnissla betänkligt i den traditionella detaljhandeln. För fem år sedan var andelen apoteksvaror via internet i det närmaste noll. I år passerar den tio procent med Apotea i spetsen. Apotekskedjorna försöker sätta, emot men på samma sätt som för övriga branscher, så är det svårt.

Med nuvarande utveckling kommer vi snart se massiva nedläggningar av fysiska butiker. Vårt samhälle håller på att förändras i grunden och så också logistiken. Tidigare var det högsta mode att ha ett rejält tilltaget centrallager med truckgångar som motorvägar och ett butiksnät, gärna i köpcenter utanför stadskärnan.

Med e-handel kommer möjligheterna också för landsbygden. Se bara på Morgongåva med 1 400 invånare där närmare 1 000 anställda jobbar på Adlibris och Apotea. Det är fler än under bruksortens glansdagar.

Det är också stadskärnans möjlighet att återta glansen från köpcentrum som gapar tomma. Det kommer ställa nya krav både på logistiker och transportörer men många med mig kan nog se det positiva med denna strukturomvandling. Matbranschen står dock fortfarande och stampar. Det beror självklart på att det är ett oligopol och att det är svårt för nya aktörer att komma in. Även denna sista bastion verkar dock vara på väg att falla, då kommer omvandlingen gå fort då mathandeln ofta är navet i våra köpcentrum.

Vi kommer nog om tjugo år se tillbaka och fundera på om folk var riktigt kloka som åkte och veckohandlade halva söndagarna. Själv hoppas jag på en renässans för kött-, fisk-, grönsaksbutiker som det perfekta komplementet till matkassarna som kommer hem till min dörr.

Pär Svärdson är grundare och vd för e-handelsföretaget Apotea. Tidigare grundade han även Adlibris.

Mer om: Apotea
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Lindex ägarbolag byter vd

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Nyhetsbrev

Butik 140 för optikkedjan

Arkiv
1

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Nu vill de också handla mat på nätet

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Ikea i pionjärsatsning på biobränsle till havs 

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

Nu drar elektronikkedjan upp tempot digitalt

Lågprisjättens e-handel lanserad

På nytt jobb
Vd-skifte hos Apoteksgruppen

Hon kliver in som vd efter en snabb karriär hos Apotekskedjan.

Ännu en butik stänger – här breder butiksdöden ut sig

TEKNIK
Googlesökningar blir erbjudanden i butikens skärmar

Digital skärmteknik ersätter de traditionella skyltarna.

Här expanderar Jysk

Coop-chef anklagas för trakasserier av 20 kvinnor – en försökte ta livet av sig

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Team Sportia-butik i konkurs

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Ikeas testkoncept läggs ned

Så sålde Clas Ohlson

Twilfit till Åhléns

Lantmännen och Granngården i utökat samarbete

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.124