23948sdkhjf

Krönika: Efter butiksdöden

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Vårt samhälle förändras i grunden med e-handeln, skriver Apoteas vd Pär Svärdson i en gästkrönika. Själv hoppas han på en renässans för köttbutiken.

För drygt tjugo år sedan gjorde e-handeln sitt intåg. Bokbranschen var först ut och bokhandlarföreningen var snabba med att utbringa en skål på årsmötet för de nya entreprenörerna. Det dröjde dock inte mer än några år innan striden var bitter och bokhandlarföreningen hotade Adlibris med advokater. I dag är lejonparten av bokhandlarna nedlagda och endast en kedja återstår. Resten går via internet med Adlibris i spetsen.

Övriga branscher har tagit lite längre tid på sig men nu börjar det gnissla betänkligt i den traditionella detaljhandeln. För fem år sedan var andelen apoteksvaror via internet i det närmaste noll. I år passerar den tio procent med Apotea i spetsen. Apotekskedjorna försöker sätta, emot men på samma sätt som för övriga branscher, så är det svårt.

Med nuvarande utveckling kommer vi snart se massiva nedläggningar av fysiska butiker. Vårt samhälle håller på att förändras i grunden och så också logistiken. Tidigare var det högsta mode att ha ett rejält tilltaget centrallager med truckgångar som motorvägar och ett butiksnät, gärna i köpcenter utanför stadskärnan.

Med e-handel kommer möjligheterna också för landsbygden. Se bara på Morgongåva med 1 400 invånare där närmare 1 000 anställda jobbar på Adlibris och Apotea. Det är fler än under bruksortens glansdagar.

Det är också stadskärnans möjlighet att återta glansen från köpcentrum som gapar tomma. Det kommer ställa nya krav både på logistiker och transportörer men många med mig kan nog se det positiva med denna strukturomvandling. Matbranschen står dock fortfarande och stampar. Det beror självklart på att det är ett oligopol och att det är svårt för nya aktörer att komma in. Även denna sista bastion verkar dock vara på väg att falla, då kommer omvandlingen gå fort då mathandeln ofta är navet i våra köpcentrum.

Vi kommer nog om tjugo år se tillbaka och fundera på om folk var riktigt kloka som åkte och veckohandlade halva söndagarna. Själv hoppas jag på en renässans för kött-, fisk-, grönsaksbutiker som det perfekta komplementet till matkassarna som kommer hem till min dörr.

Pär Svärdson är grundare och vd för e-handelsföretaget Apotea. Tidigare grundade han även Adlibris.

Mer om: Apotea
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Matsatsning i Grosvenors köpcentrum

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Vd:n om Marqet: Vi är medvetna om att vi har en resa att göra

Enligt Ingvar Larsson kommer det att bli en bättre helhetsupplevelse för kunden när MQ blilr Marqet.

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke: ”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Nyhetsbrev

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Arkiv

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Boozt skriver ned prognos

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Här öppnar ÖoB nytt varuhus

Lågpriskedjans höjer etableringstempot i storstadsregionerna.

Så mycket väntas julhandeln öka – får skjuts av gynnsam kalender

Ökning med 3,0 procent jämfört med 0,1 procent i fjol.

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Lyko får arbetsplatsutmärkelse

Ökning för Synsam:"Stort fokus på ögonhälsa"

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Han förenar tre kedjor i en butik

Nordstjernan-bolag lägger bud på Swedol

Herrmodebutik i hotell

Lidholm’s Clothier har öppnat i Göteborg.

Minussiffror i modehandeln även i oktober

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Nu separeras RNB

På nytt jobb
Finanschef blir vd

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Skönhet ökade mest i e-handeln

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

På nytt jobb
Ny på Jysk

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

1

Cdon med nytt utseende

Normal till Stockholms city

Gallerian skapar ny mötesplats och nytt retailkoncept

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.17