23948sdkhjf

Krönika: Efter butiksdöden

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Vårt samhälle förändras i grunden med e-handeln, skriver Apoteas vd Pär Svärdson i en gästkrönika. Själv hoppas han på en renässans för köttbutiken.

För drygt tjugo år sedan gjorde e-handeln sitt intåg. Bokbranschen var först ut och bokhandlarföreningen var snabba med att utbringa en skål på årsmötet för de nya entreprenörerna. Det dröjde dock inte mer än några år innan striden var bitter och bokhandlarföreningen hotade Adlibris med advokater. I dag är lejonparten av bokhandlarna nedlagda och endast en kedja återstår. Resten går via internet med Adlibris i spetsen.

Övriga branscher har tagit lite längre tid på sig men nu börjar det gnissla betänkligt i den traditionella detaljhandeln. För fem år sedan var andelen apoteksvaror via internet i det närmaste noll. I år passerar den tio procent med Apotea i spetsen. Apotekskedjorna försöker sätta, emot men på samma sätt som för övriga branscher, så är det svårt.

Med nuvarande utveckling kommer vi snart se massiva nedläggningar av fysiska butiker. Vårt samhälle håller på att förändras i grunden och så också logistiken. Tidigare var det högsta mode att ha ett rejält tilltaget centrallager med truckgångar som motorvägar och ett butiksnät, gärna i köpcenter utanför stadskärnan.

Med e-handel kommer möjligheterna också för landsbygden. Se bara på Morgongåva med 1 400 invånare där närmare 1 000 anställda jobbar på Adlibris och Apotea. Det är fler än under bruksortens glansdagar.

Det är också stadskärnans möjlighet att återta glansen från köpcentrum som gapar tomma. Det kommer ställa nya krav både på logistiker och transportörer men många med mig kan nog se det positiva med denna strukturomvandling. Matbranschen står dock fortfarande och stampar. Det beror självklart på att det är ett oligopol och att det är svårt för nya aktörer att komma in. Även denna sista bastion verkar dock vara på väg att falla, då kommer omvandlingen gå fort då mathandeln ofta är navet i våra köpcentrum.

Vi kommer nog om tjugo år se tillbaka och fundera på om folk var riktigt kloka som åkte och veckohandlade halva söndagarna. Själv hoppas jag på en renässans för kött-, fisk-, grönsaksbutiker som det perfekta komplementet till matkassarna som kommer hem till min dörr.

Pär Svärdson är grundare och vd för e-handelsföretaget Apotea. Tidigare grundade han även Adlibris.

Mer om: Apotea
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Make Up Store i rekonstruktion

Sminkkedjan kan inte betala löner, skatter och leverantörsskulder.

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Icas obemannade test – fler unga kunder och höga snittköp

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

Finska Posten köper Aditro

Branschen hoppas matcha krympande bokrea

Nyhetsbrev

Här är trenderna från megamässan Euroshop

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet i Düsseldorf.

Arkiv

Minskad omsättning för live video-shopping-bolag

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

De mörka molnen har skingrats för nätbutikerna

Ikea miljardsatsar på Stockholm – fyra nya butiker ska öppnas

På nytt jobb
Akademibokhandeln värvar från Indiska

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Minskat resultat för Björn Borg

På nytt jobb
Bygghemma byter vd

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Beijer slog kampanjrekord 

Ikea automatiserar lagret – drar upp leveranstempot

Trögt kvartal för Akademibokhandeln – utmaningar i e-handeln

Kontantupproret vill se politikerna sätta press på handeln

Här öppnar Synsam – följer på rekordår i nyöppningar

Dubbelöppning för Arken Zoo

Från Åhléns till H&M

Går tillbaka till H&M och lämnar posten som affärsområdeschef hos varuhuskedjan.

Här lägger designbutiken ned

Ny ansvarig för Arket

Blir driftschef hos Löplabbet

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Butik för Linum

Så mycket ökade e-handeln i fjol

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Bygghemma förvärvar onlineaktör

Fortsatt låg framtidstro i handeln

E-handelsraket flyttar lagret

Så sålde Clas Ohlson

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.141