23948sdkhjf

Julhandeln förväntas slå rekord - igen

Stark ekonomi och fördelaktig kalender förväntas bida.

HUI Researchs prognos för julhandeln innebär att omsättningen i den egentliga detaljhandeln i december beräknas öka med 3,0 procent, jämfört med i december 2017, mätt i löpande priser.

Det framgår av en rapport inför julhandeln 2018, som presenterades på onsdagen.
Dagligvaruhandeln väntas öka med 3,5 procent medan sällanköpsvaruhandeln antas
öka med 2,5 procent.

HUI Researchs prognos är en försäljning i detaljhandeln på totalt 79,7
miljarder kronor i årets decemberhandel.

Jonas Arnberg, vd på HUI, konstaterade vid en pressträff att det återigen blir
ett nytt rekord, vilket inte är konstigt med tanke på att ekonomin är stark
och hushållen köpstarka med bland annat minusränta.

"Vi tror att denna jul utvecklas väl. Helgdagarna ligger dessutom bra, med en
helg före julafton där man kan handla i lugn och ro", sade han.

Erik Bergh, analytiker vid HUI, sade att till detta kommer en befolkningstillväxt, som lyfter konsumtionen. Snön är samtidigt en joker som vanligt, särskilt för modehandeln.

Han påpekade att det samtidigt finns många hot mot julhandeln i december:
Konsumenterna kan välja att resa bort under den arbetstagarvänliga julen,
digitala julklappar som Netflixabonnemang och tv-spel, e-handel från
utländska aktörer, ekonomisk osäkerhet med skakiga börser, snöbrist och att
handeln flyttar till Black Friday i november.

"Vi ser att november tar försäljningsandelar från december och vi tror att vi
får ett nytt rekord för Black Friday i år igen", sade han.

Jonas Arnberg påpekar att julhandeln påverkas av Black Friday dels genom att
konsumtion flyttas från december till november och dels genom att det säljs
mer varor till reapris.

"Försäljningen ökar men lönsamheten pressas. Man måste ha ett erbjudande i
Black Friday, annars får man inga kunder. Är man inte med är det tomt i
butiken", sade han.

En ny shoppinghögtid som också ökar från låga nivåer är Singles Day den 11
november, vilket är enormt stort i Kina.

Jonas Arnberg menade att det blir allt mer relevant att analysera julhandeln
inklusive försäljningen i november från Black Friday och mellandagsrean.

Han sade också att julhandeln blir allt mer digital, det är här tillväxten
sker, vilket är en utmaning för den som säljer sällanköpsvaror utan att ha
digital närvaro.

Under 2017 ökade julhandeln med 1,8 procent. Att försäljningen väntas öka mer
i år beror bland annat på en för detaljhandeln bättre kalender med fler
lediga dagar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093