23948sdkhjf

Julhandeln förväntas slå rekord - igen

| Av Nyhetsbyrån DIrekt | Tipsa redaktionen

Stark ekonomi och fördelaktig kalender förväntas bida.

HUI Researchs prognos för julhandeln innebär att omsättningen i den egentliga detaljhandeln i december beräknas öka med 3,0 procent, jämfört med i december 2017, mätt i löpande priser.

Det framgår av en rapport inför julhandeln 2018, som presenterades på onsdagen.
Dagligvaruhandeln väntas öka med 3,5 procent medan sällanköpsvaruhandeln antas

Läs också: Handeln väntas stå emot lågkonjunkturen
öka med 2,5 procent.

HUI Researchs prognos är en försäljning i detaljhandeln på totalt 79,7
miljarder kronor i årets decemberhandel.

Jonas Arnberg, vd på HUI, konstaterade vid en pressträff att det återigen blir
ett nytt rekord, vilket inte är konstigt med tanke på att ekonomin är stark
och hushållen köpstarka med bland annat minusränta.

Läs också: Black friday-kunderna valde bort köpcentrum

"Vi tror att denna jul utvecklas väl. Helgdagarna ligger dessutom bra, med en
helg före julafton där man kan handla i lugn och ro", sade han.

Erik Bergh, analytiker vid HUI, sade att till detta kommer en befolkningstillväxt, som lyfter konsumtionen. Snön är samtidigt en joker som vanligt, särskilt för modehandeln.

Han påpekade att det samtidigt finns många hot mot julhandeln i december:
Konsumenterna kan välja att resa bort under den arbetstagarvänliga julen,
digitala julklappar som Netflixabonnemang och tv-spel, e-handel från
utländska aktörer, ekonomisk osäkerhet med skakiga börser, snöbrist och att

Läs också: Optikbranschen byter utseende
handeln flyttar till Black Friday i november.

"Vi ser att november tar försäljningsandelar från december och vi tror att vi
får ett nytt rekord för Black Friday i år igen", sade han.

Jonas Arnberg påpekar att julhandeln påverkas av Black Friday dels genom att
konsumtion flyttas från december till november och dels genom att det säljs
mer varor till reapris.

Läs också: Från HUI till Citycon

"Försäljningen ökar men lönsamheten pressas. Man måste ha ett erbjudande i
Black Friday, annars får man inga kunder. Är man inte med är det tomt i
butiken", sade han.

En ny shoppinghögtid som också ökar från låga nivåer är Singles Day den 11
november, vilket är enormt stort i Kina.

Jonas Arnberg menade att det blir allt mer relevant att analysera julhandeln
inklusive försäljningen i november från Black Friday och mellandagsrean.

Läs också: Mindre marginaler - men storleken spelar ingen roll

Han sade också att julhandeln blir allt mer digital, det är här tillväxten
sker, vilket är en utmaning för den som säljer sällanköpsvaror utan att ha
digital närvaro.

Under 2017 ökade julhandeln med 1,8 procent. Att försäljningen väntas öka mer
i år beror bland annat på en för detaljhandeln bättre kalender med fler
lediga dagar.

Mer om: HUI Research
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Succé för Coops obemannade nattbutik

Nu öppnar Denim & Friends

På nytt jobb
MQ rekryterar ny design- och inköpschef

Mode- och inredningskoncept till Skövde

Uniqlo säger tack med kampanj

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Från Hemköp till Rapunzel

Arkiv

Samarbete ska ge snabbare hemleveranser

Lyko ökar online

Jula väljer ny handelsplats

”Ingen lönsam framtid för handlare att vara billigast"

Arvid Axland är en av många talare som kommer till Retaildagen i oktober.

Före detta XL-Partner växlar vd

Lagerhaus öppnar pop up-butik

Icas nya butikskoncept – följ med in

På nytt jobb
Hon går till Apoteksgruppen

På nytt jobb
NK med ny marknadschef

Morris har stängt Stockholmsbutiken

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

På nytt jobb
Hon är ny vd för fastighetsjätten

På nytt jobb
Ny duo hos Nilson group

Team Sportia ut – Systembolaget in

Lågprisbyggmarknadskedjan till Flen

Em Home växer med fyra butiker

Uthyrning av kläder i ombyggd H&M-butik

1

Ny XXL-skandal – riggade siffror för att kunna ange högre rabatter

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Så sålde Björn Borg

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Kronans Apotek – nu även på NK

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Här stänger H&M

Tempobutik i konkurs efter knappt ett år

Minskad försäljning för convenience

Anrik bokhandel stänger efter 131 år

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.152