23948sdkhjf

Julhandeln förväntas slå rekord - igen

| Av Nyhetsbyrån DIrekt | Tipsa redaktionen

Stark ekonomi och fördelaktig kalender förväntas bida.

HUI Researchs prognos för julhandeln innebär att omsättningen i den egentliga detaljhandeln i december beräknas öka med 3,0 procent, jämfört med i december 2017, mätt i löpande priser.

Det framgår av en rapport inför julhandeln 2018, som presenterades på onsdagen.
Dagligvaruhandeln väntas öka med 3,5 procent medan sällanköpsvaruhandeln antas

Läs också: Handeln väntas stå emot lågkonjunkturen
öka med 2,5 procent.

HUI Researchs prognos är en försäljning i detaljhandeln på totalt 79,7
miljarder kronor i årets decemberhandel.

Jonas Arnberg, vd på HUI, konstaterade vid en pressträff att det återigen blir
ett nytt rekord, vilket inte är konstigt med tanke på att ekonomin är stark
och hushållen köpstarka med bland annat minusränta.

Läs också: Black friday-kunderna valde bort köpcentrum

"Vi tror att denna jul utvecklas väl. Helgdagarna ligger dessutom bra, med en
helg före julafton där man kan handla i lugn och ro", sade han.

Erik Bergh, analytiker vid HUI, sade att till detta kommer en befolkningstillväxt, som lyfter konsumtionen. Snön är samtidigt en joker som vanligt, särskilt för modehandeln.

Han påpekade att det samtidigt finns många hot mot julhandeln i december:
Konsumenterna kan välja att resa bort under den arbetstagarvänliga julen,
digitala julklappar som Netflixabonnemang och tv-spel, e-handel från
utländska aktörer, ekonomisk osäkerhet med skakiga börser, snöbrist och att

Läs också: Dagligvaruhandeln starkast bland kedjorna
handeln flyttar till Black Friday i november.

"Vi ser att november tar försäljningsandelar från december och vi tror att vi
får ett nytt rekord för Black Friday i år igen", sade han.

Jonas Arnberg påpekar att julhandeln påverkas av Black Friday dels genom att
konsumtion flyttas från december till november och dels genom att det säljs
mer varor till reapris.

Läs också: Mindre marginaler - men storleken spelar ingen roll

"Försäljningen ökar men lönsamheten pressas. Man måste ha ett erbjudande i
Black Friday, annars får man inga kunder. Är man inte med är det tomt i
butiken", sade han.

En ny shoppinghögtid som också ökar från låga nivåer är Singles Day den 11
november, vilket är enormt stort i Kina.

Jonas Arnberg menade att det blir allt mer relevant att analysera julhandeln
inklusive försäljningen i november från Black Friday och mellandagsrean.

Läs också: Då ger köpcentrumen vika

Han sade också att julhandeln blir allt mer digital, det är här tillväxten
sker, vilket är en utmaning för den som säljer sällanköpsvaror utan att ha
digital närvaro.

Under 2017 ökade julhandeln med 1,8 procent. Att försäljningen väntas öka mer
i år beror bland annat på en för detaljhandeln bättre kalender med fler
lediga dagar.

Mer om: HUI Research
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Panos säljer sitt livsverk

Badklädesmärket Panos Emporio blir norskt.

Trendbrott: Nätet viktigast för byggkunderna

Här byter Elgiganten läge

Årets franchisekedja korad

Optikkedjan expanderar – fyra nya butiker i vår

Har snart 141 butiker.

Polarn O. Pyret håller RNB uppe

Nyhetsbrev

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Arkiv

Lidl fick betala 250 000 – kan bli mycket dyrare för andra

Gina Tricot ska spara 200 miljoner kronor

30 tjänster ska bort på huvudkontoret i Borås och därtill dras timmar ned i butikerna.

Jysk till Irland – ska öppna 15 butiker

Modekedjan flyttar kassan ut i butiken

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Lindex ägarbolag byter vd

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butik 140 för optikkedjan

2

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Nu vill de också handla mat på nätet

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Här expanderar Jysk

Team Sportia-butik i konkurs

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.147