23948sdkhjf

Bygghandeln haltar på nätet

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Men den totala e-handeln växer med 15 procent.

E-handeln i Sverige såg en tillväxt med 15 procent under tredje kvartalet, vilket ligger helt i linje med tillväxten under hela året, det framkommer i E-handelsbarometern från Postnord. Tillväxten drevs av bland annat leksaksbranschen och inredningsbranschen, men även elektronikbranschen gynnades under kvartalet.

Läs också: Black Friday tar av julhandeln

Sämre gick det för bygghandeln som tidigare varit något av en raket på nätet.

– Bland de e-handelsbranscher som hade det tufft under kvartalet var det framförallt bygghandeln som utmärkte sig. Det är möjligt att den osäkerhet som råder på bostadsmarknaden och aktiemarknaden samt förestående räntehöjningar påverkar konsumtionen. Det återstår dock att se om dippen i bygghandeln är tillfällig eller om tillväxttalen kommer att vara lägre även framöver, skriver Postnord.

Modehandeln i stort har haft det tufft den senaste tiden men på nätet går det bättre. Kläder och skor är det som konsumenterna handlar mest av, hela 37 procent uppger att de handlat kläder eller skor online. Totalt ökade försäljningen av mode med 14 procent.

Om inget oförutsett händer väntar Postnord att den totala tillväxten under året kommer att ligga på 15 procent och uppgå till 10 miljarder kronor, vilket innebär att e-handeln kommer att ha en omsättning på cirka 77 miljarder kronor.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Unik digital satsning när NK julskyltar

Levandegör julskyltningen med AR.

Packat och klart på 59 sekunder

Chiquelle bofäster sig i Norge

Expanderar med tullfria leveranser.

Krönika
”Framtidssäkra med omnikanal”

Så ska Ikea komma närmare storstadskunderna

Möbeljätten investerar miljarder i fastigheter för att skapa integrerade centrumlägen.

Imaginärt för Carlings

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut tre gånger i veckan (måndag, onsdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Handeln skuggades under en dag

Arkiv

Nu släpps Coops nya app

Handlarna tror på julen

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Han är ny ledamot i Axel Johnson

Electrolux vd på ny post.

Torkan slår mot julgranarna

Loomis skriver jätteavtal i USA

Hon ska förnya läskjättens image

Nya Sverigechefen Sofie Eliasson Morsink om Coca-Colas framtidsplaner. 


Kläder, hemelektronik och skönhet i topp under Black friday

Så mycket ökar omsättningen jämfört med i fjol, enligt Svensk Handel.

Här lägger Åhléns ner – efter 59 år

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Ytterligare en Ica-butik upphör

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Morris stämmer H&M

Modeföretaget stämmer koncernen för varumärkesintrång, uppger Breakit.

Jula och Thon i stort samarbete

Alibaba slog rekord under "Singles Day"

Butiker måste informera om vem som filmar

På nytt jobb
Lämnar Kappahl för Nelly

Går till tjänsten som inköpschef hos e-handlaren.

”Bollen ligger hos politikerna”

Pricer i affär med stor kanadensisk kedja

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Axfood

Hjälp oss att utveckla Dagens Handel

Logistikpris till Zalando

Julhandeln förväntas slå rekord - igen

Zalando gjorde förlust

Butikskedjor redo att skriva på

På nytt jobb
Ny Nordenchef på Prisjakt

På nytt jobb
Lämnar Twilfit för Securitas

Click & collect på totalt minst 17 marknader 2019

Konkurserna minskar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.196