23948sdkhjf

Då ger köpcentrumen vika

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Nu ökar försäljningen – men trenden kan vända snabbt.

Svenska köpcentrum ökade svagt med 0,5 procent och handelsområdena med 4,3 procent under 2017, det framgår av rapporten Svenska Köpcentrum 2018 från HUI Research.

Läs också: 4 222 butiker borta på ett år – och allt fler butiker kedjeanslutna

Framtiden för tillväxten ser dock mer osäker ut och i rapporten målas två scenarier upp där tillväxten fortsätter – men bara fram till år 2021, eller 2022. I båda fallen kommer försäljningen ge vika, fast i olika snabb takt och i det mer pessimistiska scenariet kommer även handelsområden att börja tappa försäljning år 2025.

– Butiker i köpcentrum och handelsområden kommer tveklöst att påverkas av branschens strukturomvandling och i viss mån ersättas av andra verksamheter som till exempel restauranger, nöjen och tjänster. De aktörer som investerar i sina handelsplatser och är aktiva kommer att klara sig bäst, säger Tobias Rönnberg, analytiker HUI Research i ett pressmeddelande.

Exakt hur konsekvenserna av de olika scenarierna kommer bli är svårt att säga men enligt prognoserna kan till exempel köpcentrumytor motsvarande 80 000 till 420 000 kvadratmeter försvinna under perioden 2017-2025. Det kan ta sig formen av fler tomma ytor, konvertering till andra ändamål som kontor eller kultur eller i värsta fall stängningar.

I rapporten framhålls dock att det finns möjligheter för köpcentrumen att växa och förbli konkurrenskraftiga då det finns egenskaper som gynnar köpcentrumen och handelsområdena, egenskaper så som utbudets bredd och djup, läget, den lokala befolkningstillväxten och inte minst klokt ägandeskap och aktiv förvaltning.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Robotlösning och självskanning hos XXL

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Sex tips för färre returer

Premiär för TS Äventyr i Skärholmen

Fristående leksakshandlare öppnade andra fysiska butiken mitt i julhandeln. ”Näthandeln blev min räddning”.

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Nyhetsbrev

Japansk kedja till Gallerian

Arkiv

De föreslås till MQ:s styrelse

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Textilbolag i konkurs

Apotea bästa nätbutik – igen

Kedjorna som är bäst på mersälj

Beijer bygger gigantiskt varuhus i Söderhamn

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

Fler vill ha installerat – Elon ökar försäljning av tjänster

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Så sålde Clas Ohlson

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Rekord för Black friday – kläder och hemelektronik mest poppis

Kökstillverkare öppnar nytt

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Hållbarhet allt viktigare under Black friday

Pris regerar under Black friday

Stadium drar sig ur Tyskland

Wesc stänger butikerna

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

Här öppnar Ideal of Sweden

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

På nytt jobb
Från Clas Ohlson till Intersport

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.141